Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)
Sylabus przedmiotu Heterostruktury półprzewodnikowe i ich zastosowania w fotonice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Heterostruktury półprzewodnikowe i ich zastosowania w fotonice | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 4 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki i fizyki na poziomie absolwenta studiów technicznych drugiego stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie specjalistycznej wiedzy dotyczącej heterostruktur półprzewodnikowych i ich nieliniowych właściowości optycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach | 4 |
T-W-2 | Międzypasmowe przejścia optyczne | 2 |
T-W-3 | Efekty ekscytonowe w widmach optycznych | 2 |
T-W-4 | Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek | 2 |
T-W-5 | Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami | 2 |
T-W-6 | Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej | 2 |
T-W-7 | Nielestyczne rozpraszanie światła | 2 |
T-W-8 | Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych | 2 |
T-W-9 | Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych | 2 |
T-W-10 | Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne | 4 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 24 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury. | 50 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 12 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.2g_W01 Zdobycie specjalistycznej wiedzy na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych | EL_3A_W02, EL_3A_W01 | — | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.2g_U01 Umiejętność samodzielnego zdobywania i krytycznej oceny informacji z różnych źródeł. | EL_3A_U04, EL_3A_U03, EL_3A_U05, EL_3A_U06 | — | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.2g_K01 Świadomość znaczenia współczesnej fotoniki w technice. | EL_3A_K03 | — | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.2g_W01 Zdobycie specjalistycznej wiedzy na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych | 2,0 | |
3,0 | Ma specjalistyczną wiedzę na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.2g_U01 Umiejętność samodzielnego zdobywania i krytycznej oceny informacji z różnych źródeł. | 2,0 | |
3,0 | Umie samodzielnie zdobywać i krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.2g_K01 Świadomość znaczenia współczesnej fotoniki w technice. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość znaczenia współczesnej fotoniki we technice. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rajmund Bacewicz, Optyka ciała stałego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995, 1
- Sadao Adachi, Physical properties of III-V semiconductors, Wiel, Nowy Jork, 1992
- Pochi Yeh, Introduction to Photorefractive Nonlinear Optics, Wiley, Nowy Jork, 1993
Literatura dodatkowa
- David Nolte, Semi-insulating semiconductor heterostructures, Applied Physics Reviews, Journal of Applied Physics 85, 6259, American Institute of Physics, 1999