Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką ochrony własności intelektualnej. Uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy nt. źródeł prawa oraz zasad ochrony utworów w prawie autorskim ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień istotnych dla kierunku studiów, które mogą mieć znaczenie w praktyce.
C-2Znajomość ustaw, przepisów regulujących aspekty prawne związane z Internetem, umiejętność korzystania z Internetu w sposób nie naruszający praw osób trzecich, znajomość zasad prowadzenia działalności gospodarczej on-line i handlu elektronicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i geneza ochrony własności intelektualnej1
T-W-2Przedmiot i podmiot prawa autorskiego1
T-W-3Autorskie prawa majątkowe i osobiste oraz prawa pokrewne1
T-W-4Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji.1
T-W-5Ochrona cywilno-prawna oraz prawno-karna praw autorskich1
T-W-6Ochrona baz danych w prawie autorskim1
T-W-7Prawo autorskie oraz naruszenia praw własności intelektualnej w Internecie1
T-W-8Świadczenie usług drogą elektroniczną.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Egzamin2
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu13
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia prowadzone są w formie wykładów akademickich, z użyciem prezentacji multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym, obejmującym materiał podany na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A02_W01
Student opanowuje wiedze o zakresie i istocie prawa autorskiego, własności intelektualnej oraz sposobach i formach ich ochrony w kraju i zagranicą.
I_1A_W07, I_1A_W13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A02_U01
Potrafi wykorzystac wiedzę dotyczacą własności intelektualnej do sprawnego funkcjonowania w obszarach społecznych i gospodarczych. Potrafi korzystac z informacji patentowej i literatury z zakresu ochrony włąsnoći intelektualnej i prawa autorskiego.
I_1A_U14, I_1A_U16, I_1A_U17C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A02_K01
Student propaguje postawy nastawione na poszanowanie praw autorskich, rozumie konsekwencje łamania tychże praw.
I_1A_K06C-1, C-2T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A02_W01
Student opanowuje wiedze o zakresie i istocie prawa autorskiego, własności intelektualnej oraz sposobach i formach ich ochrony w kraju i zagranicą.
2,0nie zna żadnych definicji, nie rozróżnia kategorii i praw
3,0zna niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróżnia kategorii i praw
3,5zna podstawowe definicje, rozróżnia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić
4,0zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić
4,5zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, potrafi porównać niektóre z nich, wskazać różnice pomięsdzy niektórymi z nich
5,0zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, potrafi je porównać, wskazać różnice

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A02_U01
Potrafi wykorzystac wiedzę dotyczacą własności intelektualnej do sprawnego funkcjonowania w obszarach społecznych i gospodarczych. Potrafi korzystac z informacji patentowej i literatury z zakresu ochrony włąsnoći intelektualnej i prawa autorskiego.
2,0nie potrafi podać żadnych definicji, nie rozróżnia kategorii i praw
3,0potrafi wymienić niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróżnia kategorii i praw
3,5potrafi podać podstawowe definicje, rozróżnia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić
4,0potrafi podać podstawowe definicje,potrafi rozróżnić kategorie i prawa, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić
4,5potrafi podać podstawowe definicje,potrafi rozróżnić kategorie i prawa, potrafi porównać niektóre z nich, wskazać różnice pomiędzy niektórymi z nich
5,0potrafi podać podstawowe definicje,potrafi rozróżnić kategorie i prawa, potrafi porównać je porównać oraz wskazać różnice pomiędzy nimi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A02_K01
Student propaguje postawy nastawione na poszanowanie praw autorskich, rozumie konsekwencje łamania tychże praw.
2,0nie rozumie konsekwencji naruszania praw wyłącznych, nie ma świadomości co do naruszania praw wyłącznych, nie wykazuje zainteresowania w przestrzeganiu przepisów prawa
3,0rozumie niektóre konsekwencje naruszenia praw wyłącznych co pozwala w tym zakresie na korzystanie z praw wyłącznych
3,5rrozumie konsekwencje naruszenia praw wyłącznych co pozwala na świadome w tym zakresie korzystanie z praw wyłącznych, podczas korzystania z cudzej własności intelektualnej stara się postępować zgodnie z zasadami przepisów prawa (na tyle na ile pozwala mu posiadana wiedza)
4,0rozumie konsekwencje naruszania praw wyłacznych, świadomie podejmuje decyzję o ochronie, świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej
4,5rozumie konsekwencje naruszania praw wyłącznych, świadomie i odpowiedzialnie podejmuje decyzję o ochronie, odpowiedzialnie i świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej, jest wraźliwy na naruszenia
5,0rozumie konsekwencje naruszania praw wyłącznych, świadomie podejmuje decyzję o ochronie, odpowiedzialnie i świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej, jest wraźliwy na naruszenia, wykazuje aktywność w pogłębianiu i przekazywaniu wiedz z zakresu własności intelektualnej innym osobom, ma świadomośc o zmienności przepisów prawa,

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. z .2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., 2006, tekst jednolity
  2. J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Lex - Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa, 2011
  3. A. Matlak, Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym, Kraków, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i geneza ochrony własności intelektualnej1
T-W-2Przedmiot i podmiot prawa autorskiego1
T-W-3Autorskie prawa majątkowe i osobiste oraz prawa pokrewne1
T-W-4Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji.1
T-W-5Ochrona cywilno-prawna oraz prawno-karna praw autorskich1
T-W-6Ochrona baz danych w prawie autorskim1
T-W-7Prawo autorskie oraz naruszenia praw własności intelektualnej w Internecie1
T-W-8Świadczenie usług drogą elektroniczną.1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Egzamin2
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu13
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A02_W01Student opanowuje wiedze o zakresie i istocie prawa autorskiego, własności intelektualnej oraz sposobach i formach ich ochrony w kraju i zagranicą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W07Posiada wiedzę w zakresie ochrony i zarządzania informacją oraz bezpieczeństwa systemów informatycznych, jest świadomy obowiązujących norm prawnych i etycznych oraz zagrożeń w dziedzinie przestępczości elektronicznej.
I_1A_W13Posiada wiedzę w zakresie ekonomii i zarządzania, w tym umożliwiającą tworzenie i rozwój przedsiębiorczości w różnych jej formach, jest świadomy uwarunkowań prawnych i odpowiedzialności związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką ochrony własności intelektualnej. Uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy nt. źródeł prawa oraz zasad ochrony utworów w prawie autorskim ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień istotnych dla kierunku studiów, które mogą mieć znaczenie w praktyce.
C-2Znajomość ustaw, przepisów regulujących aspekty prawne związane z Internetem, umiejętność korzystania z Internetu w sposób nie naruszający praw osób trzecich, znajomość zasad prowadzenia działalności gospodarczej on-line i handlu elektronicznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i geneza ochrony własności intelektualnej
T-W-2Przedmiot i podmiot prawa autorskiego
T-W-3Autorskie prawa majątkowe i osobiste oraz prawa pokrewne
T-W-4Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji.
T-W-5Ochrona cywilno-prawna oraz prawno-karna praw autorskich
T-W-6Ochrona baz danych w prawie autorskim
T-W-7Prawo autorskie oraz naruszenia praw własności intelektualnej w Internecie
T-W-8Świadczenie usług drogą elektroniczną.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia prowadzone są w formie wykładów akademickich, z użyciem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym, obejmującym materiał podany na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych definicji, nie rozróżnia kategorii i praw
3,0zna niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróżnia kategorii i praw
3,5zna podstawowe definicje, rozróżnia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić
4,0zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić
4,5zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, potrafi porównać niektóre z nich, wskazać różnice pomięsdzy niektórymi z nich
5,0zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, potrafi je porównać, wskazać różnice
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A02_U01Potrafi wykorzystac wiedzę dotyczacą własności intelektualnej do sprawnego funkcjonowania w obszarach społecznych i gospodarczych. Potrafi korzystac z informacji patentowej i literatury z zakresu ochrony włąsnoći intelektualnej i prawa autorskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U14W dyskusji potrafi w sposób konstruktywny wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników.
I_1A_U16Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych – zespołowych i indywidualnych. Przy planowaniu i realizacji projektów informatycznych potrafi zastosować podstawowe metodyki zarządzania projektami informatycznymi.
I_1A_U17Potrafi planować własną ścieżkę kariery i rozwoju opartą na możliwości kształcenia ustawicznego obejmującego studia kolejnych stopni, a także szkolenia i certyfikacje związane z profilem zawodowym, posiada umiejętności samokształcenia się.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką ochrony własności intelektualnej. Uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy nt. źródeł prawa oraz zasad ochrony utworów w prawie autorskim ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień istotnych dla kierunku studiów, które mogą mieć znaczenie w praktyce.
C-2Znajomość ustaw, przepisów regulujących aspekty prawne związane z Internetem, umiejętność korzystania z Internetu w sposób nie naruszający praw osób trzecich, znajomość zasad prowadzenia działalności gospodarczej on-line i handlu elektronicznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i geneza ochrony własności intelektualnej
T-W-2Przedmiot i podmiot prawa autorskiego
T-W-3Autorskie prawa majątkowe i osobiste oraz prawa pokrewne
T-W-4Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji.
T-W-5Ochrona cywilno-prawna oraz prawno-karna praw autorskich
T-W-6Ochrona baz danych w prawie autorskim
T-W-7Prawo autorskie oraz naruszenia praw własności intelektualnej w Internecie
T-W-8Świadczenie usług drogą elektroniczną.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia prowadzone są w formie wykładów akademickich, z użyciem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym, obejmującym materiał podany na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi podać żadnych definicji, nie rozróżnia kategorii i praw
3,0potrafi wymienić niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróżnia kategorii i praw
3,5potrafi podać podstawowe definicje, rozróżnia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić
4,0potrafi podać podstawowe definicje,potrafi rozróżnić kategorie i prawa, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić
4,5potrafi podać podstawowe definicje,potrafi rozróżnić kategorie i prawa, potrafi porównać niektóre z nich, wskazać różnice pomiędzy niektórymi z nich
5,0potrafi podać podstawowe definicje,potrafi rozróżnić kategorie i prawa, potrafi porównać je porównać oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A02_K01Student propaguje postawy nastawione na poszanowanie praw autorskich, rozumie konsekwencje łamania tychże praw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K06Jest świadomy społecznego i zawodowego kontekstu informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych, odpowiedzialnie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki w życiu zawodowym i codziennym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką ochrony własności intelektualnej. Uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy nt. źródeł prawa oraz zasad ochrony utworów w prawie autorskim ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień istotnych dla kierunku studiów, które mogą mieć znaczenie w praktyce.
C-2Znajomość ustaw, przepisów regulujących aspekty prawne związane z Internetem, umiejętność korzystania z Internetu w sposób nie naruszający praw osób trzecich, znajomość zasad prowadzenia działalności gospodarczej on-line i handlu elektronicznego.
Treści programoweT-W-8Świadczenie usług drogą elektroniczną.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia prowadzone są w formie wykładów akademickich, z użyciem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym, obejmującym materiał podany na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie konsekwencji naruszania praw wyłącznych, nie ma świadomości co do naruszania praw wyłącznych, nie wykazuje zainteresowania w przestrzeganiu przepisów prawa
3,0rozumie niektóre konsekwencje naruszenia praw wyłącznych co pozwala w tym zakresie na korzystanie z praw wyłącznych
3,5rrozumie konsekwencje naruszenia praw wyłącznych co pozwala na świadome w tym zakresie korzystanie z praw wyłącznych, podczas korzystania z cudzej własności intelektualnej stara się postępować zgodnie z zasadami przepisów prawa (na tyle na ile pozwala mu posiadana wiedza)
4,0rozumie konsekwencje naruszania praw wyłacznych, świadomie podejmuje decyzję o ochronie, świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej
4,5rozumie konsekwencje naruszania praw wyłącznych, świadomie i odpowiedzialnie podejmuje decyzję o ochronie, odpowiedzialnie i świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej, jest wraźliwy na naruszenia
5,0rozumie konsekwencje naruszania praw wyłącznych, świadomie podejmuje decyzję o ochronie, odpowiedzialnie i świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej, jest wraźliwy na naruszenia, wykazuje aktywność w pogłębianiu i przekazywaniu wiedz z zakresu własności intelektualnej innym osobom, ma świadomośc o zmienności przepisów prawa,