Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do informatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do informatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>, Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl>, Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i obszarami informatyki. |
C-2 | Zapoznanie się z wybranymi zagadnieniami z zakresu Inżynierii Komputerowej, Inżynierii Oprogramowania oraz Inżynierii Systemów Informacyjnych. |
C-3 | Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie podstaw informatyki oraz w zakresie reprezentatywnych zagadnień w ramach poszczególnych specjalności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zapoznanie z systemem informatycznym, siecią, usługami udostępnionymi studentom Wydziału Informatyki. Wprowadzenie do używanego środowiska informatycznego. | 2 |
T-L-2 | Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym, a także o dowolnej podstawie. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym. | 2 |
T-L-3 | Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U2. | 2 |
T-L-4 | Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym. | 2 |
T-L-5 | Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym. | 2 |
T-L-6 | Wybrane zagadnienia specjalności Inżynieria Komputerowa w części praktycznej, obejmujące np.: platformy komputerowe i mikrokontrolerowe wykorzystywane w systemach wbudowanych, wybrane urządzenia i systemy sieciowe, elementy systemów komunikacji przewodowej i bezprzewodowej, elementy Internetu Rzeczy (Internet of Things, IoT). | 6 |
T-L-7 | Wybrane zagadnienia specjalności Inżynieria Oprogramowania w części praktycznej, obejmujące np.: szyfry podstawieniowe i ich łamanie, proste programy implementujące szyfrowanie metodami podstawieniowymi, łamanie szyfrów podstawieniowych metodami statystycznymi; konfigurowanie i wykorzystywanie różnych struktur sprzętowo-programowych służących do rozpraszania i zrównoleglania obliczeń, farmy obliczeniowe, generowanie kryptowalut. | 6 |
T-L-8 | Wybrane zagadnienia Inżynieria Systemów Informacyjnych w części praktycznej, obejmujące np.: zasady estetyki i kompozycji w grafice użytkowej oraz komunikacji wizualnej, wybrane aspekty techniczne aplikacji internetowych, zarządzanie barwą, elementy fotografii cyfrowej, elementy składu i publikacji projektów. | 6 |
T-L-9 | Zaliczenie laboratoriów. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura sieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, zdalny dostęp, uruchamianie różnych systemów operacyjnych, dostępne zasoby | 2 |
T-W-2 | Informatyka - pojęcia podstawowe, organizacje standaryzujące. Matematyczny model komputera, przetwarzanie danych (programowe i sprzętowe sposoby realizacji) | 2 |
T-W-3 | Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych. | 2 |
T-W-4 | Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się̨ rozwiązań́ obecnie stosowanych. | 2 |
T-W-5 | Budowa i zasada działania komputera. OpenSource, etyka informatyka, zagrożenia i miękka sfera zawodu informatyka. | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do specjalności Inżynieria Komputerowa obejmujące zagadnienia jak np.: platformy komputerowe i mikrokontrolerowe wykorzystywane w systemach wbudowanych, wybrane urządzenia i systemy sieciowe, elementy systemów komunikacji przewodowej i bezprzewodowej, elementy Internetu Rzeczy (Internet of Things, IoT). | 6 |
T-W-7 | Wprowadzenie do specjalności Inżynieria Systemów Informacyjnych obejmujące zagadnienia jak np.: zasady estetyki i kompozycji w grafice użytkowej oraz komunikacji wizualnej, wybrane aspekty techniczne aplikacji internetowych, zarządzanie barwą, elementy fotografii cyfrowej, elementy składu i publikacji projektów. | 6 |
T-W-8 | Wprowadzenie do specjalności Inżynieria Systemów Informacyjnych. | 6 |
T-W-9 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie raportów z zajęć. | 20 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 5 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 40 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie składowych tematycznych wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca ocena realizacji poszczególnych zagadnień w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena świadomości złożoności i rozległości wybranych działów informatyki w kontekście dalszego samorozwoju. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C02_W01 Student rozróżnia i jest w stanie scharakteryzować wybrane zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć informatyki oraz jest w stanie wskazywać i rozróżniać zakres zainteresowania poszczególnych działów informatyki w powiązaniu z wybranymi specjalnościami na kierunku Informatyka. | I_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C02_U01 Student umie rozróżnić różne obszary informatyki i potrafi wykorzystać poznane techniki i metody do rozwijania zainteresowań wybraną dziedziną informatyki. | I_1A_U09 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C02_W01 Student rozróżnia i jest w stanie scharakteryzować wybrane zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć informatyki oraz jest w stanie wskazywać i rozróżniać zakres zainteresowania poszczególnych działów informatyki w powiązaniu z wybranymi specjalnościami na kierunku Informatyka. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu minimalnym podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Rozróżnia różne działy informatyki. | |
3,5 | Student opanował podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Rozróżnia i charakteryzuje różne działy informatyki prezentowane w ramach wykładu. | |
4,0 | Student opanował podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Rozróżnia i charakteryzuje różne działy informatyki, także poza przedstawianymi w ramach wykładów. | |
4,5 | Student opanował podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Wykazuje zainteresowanie bieżącymi trendami w informatyce. Rozróżnia i charakteryzuje różne działy informatyki, także poza przedstawianymi w ramach wykładów. | |
5,0 | Student opanował podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu w sposób, który pozwala na samodzielną analizę problemów związanych z tematyką przedmiotu. Wykazuje zainteresowanie bieżącymi trendami w informatyce. Rozróżnia i charakteryzuje różne działy informatyki, także poza przedstawianymi w ramach wykładów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C02_U01 Student umie rozróżnić różne obszary informatyki i potrafi wykorzystać poznane techniki i metody do rozwijania zainteresowań wybraną dziedziną informatyki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi posługiwać się w minimalnym stopniu podstawowymi technikami z zakresu przedmiotu jaki i jej poszczególnych działów. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się podstawowymi technikami z zakresu przedmiotu jaki i jej poszczególnych działów. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się podstawowymi technikami z zakresu przedmiotu jaki i jej poszczególnych działów, w szczególności prezentowanych na zajęciach. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się biegle podstawowymi technikami z zakresu przedmiotu jaki i jej poszczególnych działów wykraczających poza prezentowane na zajęciach. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się podstawowymi technikami z zakresu przedmiotu w sposób, który pozwala na samodzielne próby rozwiązywania problemów związanych z tematyką przedmiotu w zakresie podstaw informatyki jaki i jej poszczególnych działów, wykraczających poza prezentowane na zajęciach. |
Literatura podstawowa
- J. Glenn Brookshear, Informatyka w ogólnym zarysie, Wyd. Naukowo Techniczne, 2003, ISBN: 8320427983.
- Jerzy Mieścicki, Wstęp do informatyki nie tylko dla informatyków, BTC, Legionowo, 2013