Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z technicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami komunikacji
C-2rozwój umiejętności poprawnej komunikacji
C-3uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie stylu komunikacji.3
T-A-2Prowadzenie korespondencji. Komunikacja online.3
T-A-3Komunikacja werbalna a niewerbalna.3
T-A-4Prezentacje techniczne i autoprezentacja.3
T-A-5Komunikacja wielokulturowa.3
15
wykłady
T-W-1Analiza potrzeb komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych.2
T-W-2Komunikacja korespondencyjna.2
T-W-3Dynamika komunikacji werbalnej i niewerbalnej.2
T-W-4Praca zespołowa i planowanie interakcji.2
T-W-5Rozumienie, ewaluacja i efektywne komunikowanie informacji technicznych.2
T-W-6Emocje w komunikacji, konflikty i negocjacje.2
T-W-7Komunikacja online i narzędzia do wspierania współpracy.2
T-W-8Komunikacja w środowisku wielokulturowym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1realizacja zadań podczas ćwiczeń15
A-A-2przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń5
A-A-3realizacja zadań domowych5
25
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2analiza wskazanych problemów (praca własna)5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne, w tym z wykorzystaniem stanowisk komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A01_W01
potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym
I_1A_W11C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A01_U01
stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność pracy w zespole
I_1A_U14, I_1A_U16, I_1A_U13C-1, C-3, C-2T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A01_K01
jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej
I_1A_K01, I_1A_K06, I_1A_K03, I_1A_K04C-2, C-3T-W-6, T-A-4, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-4M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A01_W01
potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym
2,0
3,0Student opanuje w stopniu ogólnym najważniejsze pojęcia i zasady komunikacji.
3,5Student opanuje w stopniu ogólnum pojęcia i zasady komunikacji.
4,0Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji.
4,5Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także wykaże się wiedzą w zakresie terminologii projektowej.
5,0Student bardzo dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także terminologię projektową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A01_U01
stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność pracy w zespole
2,0
3,0Student opanował metody w stopniu dostatecznym i często prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażanie się i wspólpracy z innymi.
3,5Student opanował metody w stopniu dostatecznym, zwykle reaguje prawidłowo, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się i współpracy z innymi.
4,0Student dobrze opanował metody i zwykle prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się lub współpracy z innymi.
4,5Student dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, w większości prawidłowo wyraża się i współpracuje z innymi.
5,0Student bardzo dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, wyraża się i współpracuje z innymi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A01_K01
jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej
2,0
3,0Student zdobył samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie podstawowym.
3,5Student zdobył samoświadomość na poziomie podstawowym, a pozostałe kompetencje wykraczają poza poziom podstawowy.
4,0Student zdobył dobrą samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie dobrym.
4,5Student zdobył wysoką samoświadomość i ma pozostałe kompetencje na poziomie dobrym.
5,0Student ma bardzo wysoką samoświadomość i bardzo dobre kompetencje komunikacyjne w każdym obszarze.

Literatura podstawowa

  1. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej., PWN, Warszawa, 2014
  2. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka., GWP, Gdańsk, 2011
  3. Forward S., Frazier D., Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystywaniem., GWP, Sopot, 2011
  4. Pavord E., Donnelly E., Communication and Interpersonal Skills, Lantern, Cheltenham, 2015
  5. Guffey M.E., Loewy D., Business Communication: Process and Product., South-Western College, Cincinnati, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Allen D., Getting Things Done., Penguin Books, Londyn, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie stylu komunikacji.3
T-A-2Prowadzenie korespondencji. Komunikacja online.3
T-A-3Komunikacja werbalna a niewerbalna.3
T-A-4Prezentacje techniczne i autoprezentacja.3
T-A-5Komunikacja wielokulturowa.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza potrzeb komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych.2
T-W-2Komunikacja korespondencyjna.2
T-W-3Dynamika komunikacji werbalnej i niewerbalnej.2
T-W-4Praca zespołowa i planowanie interakcji.2
T-W-5Rozumienie, ewaluacja i efektywne komunikowanie informacji technicznych.2
T-W-6Emocje w komunikacji, konflikty i negocjacje.2
T-W-7Komunikacja online i narzędzia do wspierania współpracy.2
T-W-8Komunikacja w środowisku wielokulturowym.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1realizacja zadań podczas ćwiczeń15
A-A-2przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń5
A-A-3realizacja zadań domowych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2analiza wskazanych problemów (praca własna)5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A01_W01potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W11Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów społecznych oraz zna podstawowe zasady pracy zespołowej.
Cel przedmiotuC-3uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka
C-1zapoznanie studentów z technicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami komunikacji
C-2rozwój umiejętności poprawnej komunikacji
Treści programoweT-W-5Rozumienie, ewaluacja i efektywne komunikowanie informacji technicznych.
T-W-1Analiza potrzeb komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych.
T-W-8Komunikacja w środowisku wielokulturowym.
T-W-3Dynamika komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
T-W-6Emocje w komunikacji, konflikty i negocjacje.
T-W-7Komunikacja online i narzędzia do wspierania współpracy.
T-W-2Komunikacja korespondencyjna.
T-W-4Praca zespołowa i planowanie interakcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych
S-1Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanuje w stopniu ogólnym najważniejsze pojęcia i zasady komunikacji.
3,5Student opanuje w stopniu ogólnum pojęcia i zasady komunikacji.
4,0Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji.
4,5Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także wykaże się wiedzą w zakresie terminologii projektowej.
5,0Student bardzo dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także terminologię projektową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A01_U01stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U14W dyskusji potrafi w sposób konstruktywny wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników.
I_1A_U16Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych – zespołowych i indywidualnych. Przy planowaniu i realizacji projektów informatycznych potrafi zastosować podstawowe metodyki zarządzania projektami informatycznymi.
I_1A_U13Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym, zarówno polskim jak i angielskim, w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując współczesne środki komunikacji.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z technicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami komunikacji
C-3uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka
C-2rozwój umiejętności poprawnej komunikacji
Treści programoweT-A-4Prezentacje techniczne i autoprezentacja.
T-A-2Prowadzenie korespondencji. Komunikacja online.
T-A-1Rozpoznawanie stylu komunikacji.
T-A-5Komunikacja wielokulturowa.
T-A-3Komunikacja werbalna a niewerbalna.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, w tym z wykorzystaniem stanowisk komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne
S-1Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował metody w stopniu dostatecznym i często prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażanie się i wspólpracy z innymi.
3,5Student opanował metody w stopniu dostatecznym, zwykle reaguje prawidłowo, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się i współpracy z innymi.
4,0Student dobrze opanował metody i zwykle prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się lub współpracy z innymi.
4,5Student dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, w większości prawidłowo wyraża się i współpracuje z innymi.
5,0Student bardzo dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, wyraża się i współpracuje z innymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A01_K01jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę informatyczną oraz dostrzega dynamikę jej zmian.
I_1A_K06Jest świadomy społecznego i zawodowego kontekstu informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych, odpowiedzialnie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki w życiu zawodowym i codziennym.
I_1A_K03Ma kompetencje w zakresie stosowania w życiu i kształtowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, i tolerancji oraz otwartości i współpracy w tym w środowiskach wielokulturowych, rozumie korzyści wynikające z mobilności.
I_1A_K04Ma kompetencje do podejmowania działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego.
Cel przedmiotuC-2rozwój umiejętności poprawnej komunikacji
C-3uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka
Treści programoweT-W-6Emocje w komunikacji, konflikty i negocjacje.
T-A-4Prezentacje techniczne i autoprezentacja.
T-W-5Rozumienie, ewaluacja i efektywne komunikowanie informacji technicznych.
T-W-8Komunikacja w środowisku wielokulturowym.
T-W-2Komunikacja korespondencyjna.
T-A-1Rozpoznawanie stylu komunikacji.
T-W-7Komunikacja online i narzędzia do wspierania współpracy.
T-W-1Analiza potrzeb komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych.
T-W-3Dynamika komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
T-A-3Komunikacja werbalna a niewerbalna.
T-A-2Prowadzenie korespondencji. Komunikacja online.
T-A-5Komunikacja wielokulturowa.
T-W-4Praca zespołowa i planowanie interakcji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, w tym z wykorzystaniem stanowisk komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdobył samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie podstawowym.
3,5Student zdobył samoświadomość na poziomie podstawowym, a pozostałe kompetencje wykraczają poza poziom podstawowy.
4,0Student zdobył dobrą samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie dobrym.
4,5Student zdobył wysoką samoświadomość i ma pozostałe kompetencje na poziomie dobrym.
5,0Student ma bardzo wysoką samoświadomość i bardzo dobre kompetencje komunikacyjne w każdym obszarze.