Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki wytwarzania I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki wytwarzania I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zasad wytwarzania odlewów różnymi metodami |
C-2 | Poznanie schematu organizacji odlewni i planowania uruchomienia produkcji odlewu |
C-3 | Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla metalurgii i odlewnictwa |
C-4 | Poznanie podstaw procesów metalurgicznych |
C-5 | Poznanie zasad projektowania konstrukcji najprostszych odlewów żeliwnych |
C-6 | Poznanie zasad opracowywania koncepcji technologicznej wykonania prostych odlewów żeliwnych |
C-7 | Poznanie podstawowych metod oceny jakości odlewów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP obowiązujące w odlewniach | 1 |
T-L-2 | Odlewanie stopów żelaza | 2 |
T-L-3 | Badanie właściwości mas formierskich | 2 |
T-L-4 | Formowanie I i II | 4 |
T-L-5 | Analiza wad odlewów | 2 |
T-L-6 | Opracowanie konstrukcji odlewu żeliwnego | 2 |
T-L-7 | Opracowanie koncepcji technologicznej wykonania odlewu żeliwnego | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja podstawowych metod wytwarzania odlewów | 2 |
T-W-2 | Powstawanie odlewów w formie odlewniczej | 2 |
T-W-3 | Wykonywanie odlewów w formach jednorazowych i trwałych | 4 |
T-W-4 | Technologiczność konstrukcji odlewów | 2 |
T-W-5 | Projektowanie procesu technologicznego odlewu | 2 |
T-W-6 | Zarys historii odlewnictwa i najważniejsze zabytki tej grupy produktów | 2 |
T-W-7 | Klasyfikacja podstawowych procesów metalurgicznych | 2 |
T-W-8 | Proces wielkopiecowy i jego produkty | 2 |
T-W-9 | Wytapianie stali i metody jej odlewania | 2 |
T-W-10 | Metalurgia aluminium, miedzi i jej stopów | 4 |
T-W-11 | Elektrochemiczne procesy rafinacji stosowane w metalurgii metali nieżelaznych | 2 |
T-W-12 | Paliwa stosowane w procesach metalurgicznych | 2 |
T-W-13 | Materiały ogniotrwałe i ich klasyfikacja | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-L-4 | Samodzielne rozwiązywanie zadań w ramach pracy domowej | 7 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Zapoznawanie się ze wskazaną literaturą | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 10 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładu | 2 |
67 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład; metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami |
M-2 | Ćwiczenia; metoda praktyczna: pokaz i samodzielne wykonywanie: - jednorazowych form odlewniczych, pomiarów właściwości mas formierskich, - dokumentacji technicznej i technologicznej, - oceny jakości odlewów wykonywanych różnymi metodami i z różnych stopów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez test pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia; sprawdzenie umiejętności opracowania elementów dokumentacji technicznej i technologicznej oraz wyników pomiarów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C18_W01 Student zna podstawy procesów odlewniczych i metalurgicznych | IM_1A_W09 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C18_U01 Student potrafi opracować: - konstrukcję prostych odlewów i technologię ich wytworzenia, oraz - wyniki pomiarów i analiz jakości procesów odlewniczych | IM_1A_U09 | — | — | C-5, C-6, C-7 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C18_K01 Student ma elementarną zdolność do pracy w zespołach technicznych zajmujących się przygotowaniem procesów odlewniczych i metalurgicznych oraz kontrolą ich przebiegu | IM_1A_K04 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2, C-5, C-6 | T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C18_W01 Student zna podstawy procesów odlewniczych i metalurgicznych | 2,0 | Student nie potrafi podać podstawowej klasyfikacji procesów odlewniczych i metalurgicznych |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe etapy wytwarzania odlewów i ogólnie sklasyfikować procesy metalurgiczne | |
3,5 | Student potrafi wskazać podstawowe etapy wytwarzania odlewów i ogólnie sklasyfikować procesy metalurgiczne oraz poprawnie definiuje większość pojęć związanych z odlewnictwem i metalurgią | |
4,0 | Student zna klasyfikację procesów wytwarzania odlewów i klasyfikację podstawowych procesów metalurgicznych oraz używa w tym celu poprawnego słownictwa technicznego | |
4,5 | Student zna klasyfikację procesów wytwarzania odlewów i procesów metalurgicznych oraz poprawnie definjuje wszystkie pojęcia w nich występujące | |
5,0 | Student zna klasyfikację procesów wytwarzania odlewów i procesów metalurgicznych oraz potrafi szerzej skomentować każdy z nich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C18_U01 Student potrafi opracować: - konstrukcję prostych odlewów i technologię ich wytworzenia, oraz - wyniki pomiarów i analiz jakości procesów odlewniczych | 2,0 | Student nie potrafi opracować podstawowej dokumentacji technicznej i technologicznej prostego odlewu |
3,0 | Student potrafi opracować podstawową dokumentację techniczną i technologiczną prostego odlewu, ale po otrzymaniu licznych wskazówek i wyjaśnień podczas konsultacji | |
3,5 | Student potrafi opracować wmaganą dokumentację bez nadmiernego korzystania z konsultacji | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie opracować wymaganą dokumentację, ale wymaga ona uzupełnienia o informacje nie mające bezpośredniego wpływu na jej jakość | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie opracować wymaganą dokumentację, ale wymaga ona udzielenia przez niego dodatkowych, poprawnych wyjaśnień | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie opracować wymaganą dokumentację bez konieczności udzielania mu jakichkolwiek uwag |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C18_K01 Student ma elementarną zdolność do pracy w zespołach technicznych zajmujących się przygotowaniem procesów odlewniczych i metalurgicznych oraz kontrolą ich przebiegu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób wypowiedzieć się/ wyjaśnić istoty wykonywanego zadania |
3,0 | Student w wypowiedziach o realizowanym/ zrealizowanym zadaniu w ograniczonym stopniu stosuje odpowiednią terminologię techniczną | |
3,5 | Student w wypowiedziach o realizowanym/ zrealizowanym zadaniu nie zwraca uwagi na jednoznaczność używanej terminologii technicznej | |
4,0 | Student potrafi stosować poprawną terminologię techniczną z obszary odlewnictwa i metalurgii | |
4,5 | Student stosuje poprawną terminologię techniczną również w przypadku gdy jego wypowiedzi dotyczą także pokrewnych dziedzin techniki | |
5,0 | Student w swoich wypowiedziach potrafi szerzej przedstawić różne aspekty omawianego zagadnienia |
Literatura podstawowa
- Benesch R., Janowski J., Kopeć R., Metalurgia ogólna, AGH, Kraków, 1987
- Cholewa M., Gawroński J., Przybył M., Podstawy procesów metalurgicznych, Polit. Śląskiej, Gliwice, 2004
- Perzyk M., Waszkiewicz S., Kaczorowski M., Jopkiewicz A., Odlewnictwo, WNT, Warszawa, 2000
- Szweycer M., Nagolska D., Metalurgia i odlewnictwo, Polit. Poznańska, Poznań, 2002
- Kosowski A., Podstawy odlewnictwa, Akapit, Krakow, 2008
- Rączka J., Tabor A., Technologia odlewnictwa - projektowanie, Polit. Krakowskiej, Kraków, 1994
- Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z odlewnictwa, Polit. Szczecińska, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Tabor A. i inni, Metalurgia, Polit. Krakowskiej, Kraków, 1999
- Falęcki Z., Podstawy formowania z modeli odlewniczych, AGH, Kraków, 1997
- Kosowski A., Zarys odlewnictwa i wytapiania stopów, AGH, Kraków, 2001
- Falęcki Z., Analiza wad odlewów, AGH, Kraków, 1997
- Bydałek A.W., Bydałek A., Metalurgia miedzi i jej stopów, PWSZ, Głogów, 2011