Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika techniczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Majchrzycka <Anna.Majchrzycka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Podstawy fizyki. |
W-3 | Podstawy chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i procesami termodynamiki oraz opisem procesów termodynamicznych. |
C-2 | Celem zajęć audytoryjnych jest przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń z zakresu termodynamiki technicznej. |
C-3 | Celem zajeć laboratoryjnych jest zapoznanie się z metodyką i urządzenaimi do wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu objętego treścią wykładów. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką i urządzenaimi do pomiaru: temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu płynów, ciepła spalania oraz współczynnika przewodzenia ciepła. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasada zachowania ilości substancji. Pierwsza zasada termodynamiki.: bilans energii, energia układu, energia wewnętrzna, entalpia, sposoby doprowadzania i wyprowadzania energii, ciepło doprowadzone do układu, energia doprowadzona ze strugą płynu, praca mechaniczna. Entropia: układ T-S (Belpaire’a) i jego własności. Równania stanu gazów: definicja gazu doskonałego, półdoskonałego i rzeczywistego, termiczne parametry stanu, uniwersalne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych, energia wewnętrzna, entalpia, entropia gazów doskonałych i półdoskonałych, roztwory gazów doskonałych i półdoskonałych. Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych. Przemiany fazowe substancji jednorodnych: stany skupienia, izobaryczny proces parowania, termodynamiczne równanie stanu pary nasyconej i przegrzanej, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej, równanie Clausiusa – Clapeyrona. Druga zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne, obieg Carnota. Spalanie: stechiometria spalania, efekty energetyczne spalania. Podstawy wymiany ciepła: przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie, złożona wymiana ciepła. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajeciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Praca własna studenta | 7 |
A-A-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 3 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Opracowanie raportu z zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca- wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody praktyczne -ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych , zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych programem kursu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C33_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zidentyfikować i opisać procesy termodynamiczne. | IM_1A_W01, IM_1A_W02, IM_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IM_1A_C33_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wiedzieć jak przeprowadzać podstawowe obliczenia, dotyczące procesów termodynamicznych oraz powinien wiedzieć, ajk odpowiednio interpretować wyniki. | IM_1A_W01, IM_1A_W02, IM_1A_W03 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
IM_1A_C33_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać urzadzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamiki technicznej oraz powinien umieć odpowiednio zinterpretować wyniki. | IM_1A_W01, IM_1A_W02, IM_1A_W03, IM_1A_W08, IM_1A_W14 | — | — | C-3 | T-L-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C33_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizowac procesy termodynamiczne, powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne oraz interpretowac ich wyniki,ponadto student powinien umiec dobrać odpowierdnie urządzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamik technicznei, powinien umieć równiez korzystać z techniki komputerowej. | IM_1A_U01, IM_1A_U03, IM_1A_U08, IM_1A_U18, IM_1A_U19 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C33_K01 W wyniku przeprowadzony zajęć student będzie miał kompetencje do anallizowania i rozwiązywania podstawowych zagadnień z zakresu termodynamiki. | IM_1A_K02, IM_1A_K07 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C33_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zidentyfikować i opisać procesy termodynamiczne. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 61 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczeniaa | |
3,5 | 71 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 78 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 85 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
IM_1A_C33_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wiedzieć jak przeprowadzać podstawowe obliczenia, dotyczące procesów termodynamicznych oraz powinien wiedzieć, ajk odpowiednio interpretować wyniki. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 61 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 71 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 78 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 85 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
IM_1A_C33_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać urzadzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamiki technicznej oraz powinien umieć odpowiednio zinterpretować wyniki. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 61 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 71 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 78 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 85 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C33_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizowac procesy termodynamiczne, powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne oraz interpretowac ich wyniki,ponadto student powinien umiec dobrać odpowierdnie urządzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamik technicznei, powinien umieć równiez korzystać z techniki komputerowej. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 61 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 71 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 78 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 85 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C33_K01 W wyniku przeprowadzony zajęć student będzie miał kompetencje do anallizowania i rozwiązywania podstawowych zagadnień z zakresu termodynamiki. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 61 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 71 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 78 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 85 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Literatura podstawowa
- Fodemski T.R.-red., Zbiór zadań z termodynamiki- red., Skrypt Politechniki Łódzkiej., Łódż, 1998
- Ochęduszko S., Termodynamika stosowana, WNT, Warszawa, 1974
- Pudlik W., Termodynamika – laboratorium miernictwa cieplnego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1993
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1986
- Szargut J., Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
- Wolańczyk F., Termodynamika : przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998
Literatura dodatkowa
- Tyrkiel E., Termodynamika dla kierunku inżynieria materiałowa -skrypt, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, 1995