Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Bajwoluk <Artur.Bajwoluk@zut.edu.pl>, Jędrzej Ratajczak <Jedrzej.Ratajczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,20,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,80,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs Matematyka I - w szczególności wymagana jest znajomość rachunku różniczkowego i całkowego
W-2Zaliczony kurs Mechaniki I - w szczególności wymagana jest znajomość statyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcjii prętowych z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. W szczególności obliczeń prętów poddanych rozciąganiu, ściskaniu, ścinaniu oraz skręcaniu.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych w przypadkach obciążeń złożonych.
C-3Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie podstawowych obliczeń wytrzymałościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych1
T-A-2Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów1
T-A-3Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych1
T-A-4Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych1
T-A-5Wyznaczanie naprężeń termicznych1
T-A-6Wyznaczanie naprężeń montażowych1
T-A-7Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra1
T-A-8Kolokwium nr 11
T-A-9Uogólnione prawo Hooke’a1
T-A-10Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich1
T-A-11Obliczanie prętów prostych na ścinanie1
T-A-12Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne1
T-A-13Obliczanie prętów poddanych skręcanie układy statycznie niewyznaczalne1
T-A-14Obliczanie sprężyn śrubowych o małym skoku1
T-A-15Kolokwium nr 21
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia2
T-W-2Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów ( naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów.2
T-W-3Układy prętowe statycznie wyznaczalne2
T-W-4Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne.2
T-W-5Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Napreżenia montażowe.2
T-W-6Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia.2
T-W-7Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra.2
T-W-8Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a2
T-W-9Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne2
T-W-10Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania2
T-W-11Momenty bezwładności figur płaskich2
T-W-12Skręcanie prętów o przekroju kołowym2
T-W-13Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju2
T-W-14Statyczne niewyznaczalne przypadki skręcania2
T-W-15Sprężyny śrubowe o małym skoku2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładu i zalecanej literatury5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań w ramach prac domowych8
A-A-4Konsultacje u prowadzącego ćwiczenia2
30
wykłady
A-W-1Przygotowanie do wykładu na podstawie zalecanej literatury14
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
A-W-5Egzamin2
71

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik multimedialny)
M-2Ćwiczenia przedmiotowe / tablica

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zdanie egzaminu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B08_W01
W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia , proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń)
MBM_1A_W07, MBM_1A_W09C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-13M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B08_U01
Student osiąga umiejętnośic obliczania prętów, układów prętowych, wałów.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U09, MBM_1A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-14, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-13M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B08_K01
W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K03, MBM_1A_K06C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-14, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-13M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B08_W01
W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia , proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń)
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jej wykorzystać w obliczeniach .
3,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi ją wykorzystać w typowych obliczeniach elementów maszyn. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Posiada umiejetność rozwiazywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B08_U01
Student osiąga umiejętnośic obliczania prętów, układów prętowych, wałów.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z Wytrzymałości Materiałów.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiazywać zadania w sposób bierny, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiazywać zadania. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B08_K01
W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajecia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z, Wytrzymałość materiałów t.1 i t.2, WNT, Warszawa, 2003
  2. Banasiak M., Grossman K., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2000
  3. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
  4. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 1996
  5. Rajfert T., Rżysko J., Zbiór zadań ze statyki i wytrzymałości materiałów, PWN, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
  2. Zielnica J., Wytrzymałość Materiałów, Wydawnictwa Politechniki Poznańskiej, 2006
  3. Brzoska Z., Wytrzymałość Materiałów, PWN, Warszawa, 1972

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych1
T-A-2Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów1
T-A-3Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych1
T-A-4Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych1
T-A-5Wyznaczanie naprężeń termicznych1
T-A-6Wyznaczanie naprężeń montażowych1
T-A-7Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra1
T-A-8Kolokwium nr 11
T-A-9Uogólnione prawo Hooke’a1
T-A-10Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich1
T-A-11Obliczanie prętów prostych na ścinanie1
T-A-12Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne1
T-A-13Obliczanie prętów poddanych skręcanie układy statycznie niewyznaczalne1
T-A-14Obliczanie sprężyn śrubowych o małym skoku1
T-A-15Kolokwium nr 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia2
T-W-2Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów ( naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów.2
T-W-3Układy prętowe statycznie wyznaczalne2
T-W-4Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne.2
T-W-5Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Napreżenia montażowe.2
T-W-6Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia.2
T-W-7Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra.2
T-W-8Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a2
T-W-9Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne2
T-W-10Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania2
T-W-11Momenty bezwładności figur płaskich2
T-W-12Skręcanie prętów o przekroju kołowym2
T-W-13Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju2
T-W-14Statyczne niewyznaczalne przypadki skręcania2
T-W-15Sprężyny śrubowe o małym skoku2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładu i zalecanej literatury5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań w ramach prac domowych8
A-A-4Konsultacje u prowadzącego ćwiczenia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do wykładu na podstawie zalecanej literatury14
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
A-W-5Egzamin2
71
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B08_W01W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia , proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów kształtowania części maszyn i montażu maszyn o średnim stopniu złożoności
MBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych w przypadkach obciążeń złożonych.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcjii prętowych z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. W szczególności obliczeń prętów poddanych rozciąganiu, ściskaniu, ścinaniu oraz skręcaniu.
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia
T-W-2Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów ( naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów.
T-W-3Układy prętowe statycznie wyznaczalne
T-W-4Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne.
T-W-6Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia.
T-W-7Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra.
T-W-8Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a
T-W-9Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne
T-W-10Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania
T-W-11Momenty bezwładności figur płaskich
T-W-12Skręcanie prętów o przekroju kołowym
T-W-15Sprężyny śrubowe o małym skoku
T-W-13Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik multimedialny)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zdanie egzaminu.
S-2Ocena formująca: Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jej wykorzystać w obliczeniach .
3,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi ją wykorzystać w typowych obliczeniach elementów maszyn. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Posiada umiejetność rozwiazywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B08_U01Student osiąga umiejętnośic obliczania prętów, układów prętowych, wałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcjii prętowych z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. W szczególności obliczeń prętów poddanych rozciąganiu, ściskaniu, ścinaniu oraz skręcaniu.
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych
T-A-2Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów
T-A-3Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych
T-A-4Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych
T-A-6Wyznaczanie naprężeń montażowych
T-A-5Wyznaczanie naprężeń termicznych
T-A-7Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra
T-A-14Obliczanie sprężyn śrubowych o małym skoku
T-A-13Obliczanie prętów poddanych skręcanie układy statycznie niewyznaczalne
T-A-12Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne
T-A-11Obliczanie prętów prostych na ścinanie
T-A-10Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich
T-A-9Uogólnione prawo Hooke’a
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia
T-W-2Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów ( naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów.
T-W-3Układy prętowe statycznie wyznaczalne
T-W-4Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne.
T-W-6Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia.
T-W-7Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra.
T-W-8Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a
T-W-9Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne
T-W-10Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania
T-W-11Momenty bezwładności figur płaskich
T-W-12Skręcanie prętów o przekroju kołowym
T-W-15Sprężyny śrubowe o małym skoku
T-W-13Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe / tablica
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zdanie egzaminu.
S-2Ocena formująca: Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z Wytrzymałości Materiałów.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiazywać zadania w sposób bierny, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiazywać zadania. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B08_K01W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
MBM_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie podstawowych obliczeń wytrzymałościowych.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcjii prętowych z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. W szczególności obliczeń prętów poddanych rozciąganiu, ściskaniu, ścinaniu oraz skręcaniu.
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych
T-A-2Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów
T-A-3Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych
T-A-4Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych
T-A-6Wyznaczanie naprężeń montażowych
T-A-5Wyznaczanie naprężeń termicznych
T-A-7Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra
T-A-14Obliczanie sprężyn śrubowych o małym skoku
T-A-13Obliczanie prętów poddanych skręcanie układy statycznie niewyznaczalne
T-A-12Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne
T-A-11Obliczanie prętów prostych na ścinanie
T-A-10Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich
T-A-9Uogólnione prawo Hooke’a
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia
T-W-2Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów ( naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów.
T-W-3Układy prętowe statycznie wyznaczalne
T-W-4Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne.
T-W-6Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia.
T-W-7Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra.
T-W-8Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a
T-W-9Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne
T-W-10Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania
T-W-11Momenty bezwładności figur płaskich
T-W-12Skręcanie prętów o przekroju kołowym
T-W-15Sprężyny śrubowe o małym skoku
T-W-13Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe / tablica
M-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik multimedialny)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zdanie egzaminu.
S-2Ocena formująca: Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajecia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu.