Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki spajania w inżynierii powierzchni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki spajania w inżynierii powierzchni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy chemii, fizyki i nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie sie z technikami formowania warstwy wierzchniej współczesnych tworzyw konstrukcyjnych i zastosowaniem współczesnych metod spajania |
C-2 | ukształtowanie umiejętności doboru technologii formowania struktury i właściwości warstwy wierzchniej metodami spawalniczymi dla zadanych elementów maszyn i konstrukcji oraz warunków eksploatacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Napawanie elektrodami otulonymi, lukiem krytym, drutem rdzeniowym | 4 |
T-P-2 | Natryskiwanie gazowe proszkowe | 4 |
T-P-3 | Ocena mikrostruktury i właściwości warstw napawanych i natryskiwanych cieplnie | 4 |
T-P-4 | Opracowanie warunków technologicznych wytwarzania wybranych warstw spawalniczych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przykłady zużycia części maszyn kwalifikującego do regeneracji metodami spawalniczymi | 5 |
T-W-2 | Powłoki spawalnicze w regeneracji i modyfikacji właściwości warstwy wierzchniej elementów maszyn | 5 |
T-W-3 | Technologia napawania, metalizacji natryskowej, technik plazmowych i wybuchowych | 5 |
T-W-4 | Właściwości powłok napawanych, natryskiwanych cieplnie, plazmowych, wybuchowych | 5 |
T-W-5 | Materiały i urządzenia stosowane do wytwarzania powłok | 5 |
T-W-6 | Przykłady regeneracji i zastosowania powłok spawalniczych w budowie maszyn | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-P-3 | wykonanie poleconych w ramach projektu zadań | 15 |
A-P-4 | Praca własna | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie sie do kolokwiów | 15 |
A-W-4 | Praca własna | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Film |
M-3 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C29-3_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z wpływem procesów spjania na przemiany struktury i właściwości warstwy wierzchniej materiałów konstrukcyjnych. | MBM_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C29-3_U01 potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i sformułować wymagania jakie winna spełniać warstwa wierzchnia tych elementów oraz techniki spajanie zapewniajace spełnienie tych wymagań | MBM_1A_U03, MBM_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C29-3_K01 potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru technologii spajania dpla kształtowania struktury i właściwości warstwy wierzchniej materiału dla zadanych warunków eksploatacji | MBM_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C29-3_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z wpływem procesów spjania na przemiany struktury i właściwości warstwy wierzchniej materiałów konstrukcyjnych. | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C29-3_U01 potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i sformułować wymagania jakie winna spełniać warstwa wierzchnia tych elementów oraz techniki spajanie zapewniajace spełnienie tych wymagań | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student wykazuje podstawową orietacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student wykazuje ogólną orientacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student potrafi formułować i testować proste problemy z zakresu przedmiotu | |
4,5 | student potrafi formułować i testować średnio trudne problemy z zakresu przedmiotu | |
5,0 | student potrafi sprawnie rozwiązywać problemy w oparciu o zdobyta wiedzę w ramach przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C29-3_K01 potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru technologii spajania dpla kształtowania struktury i właściwości warstwy wierzchniej materiału dla zadanych warunków eksploatacji | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
4,5 | student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków |
Literatura podstawowa
- Tasak E., Spawalność stali, Fotobit, Karaków, 2008
- Żebrowski H., Techniki wtwarzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Nowacki J., Chudziński M., Zmitrowicz P., Lutowanie w budowie maszyn, WNT, Warszawa, 2007