Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia energetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 8 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, podstawy termodynamiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi układami oraz urządzeniami energetycznymi. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodyką obliczeń podstawowych układów i urządzeń energetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dotyczące wyznaczania podstawowych parametrów pracy układów i urządzeń energetycznych (sprawność układu, sprawności poszczególnych urządzeń, moc itp.). | 13 |
T-A-2 | Dwa kolokwia - kolokwium nr 1 w połowie semestru, kolokwium nr 2 na koniec semestru | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne konwersji i transformacji energii w układach i urządzeniach energetycznych. Woda jako nośnik energii w układach energetycznych. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: kotły energetyczne, turbiny, generatory, skraplacze oraz pozostałe urządzenia pomocnicze: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Energetyczne systemy gazowe (turbiny gazowe). | 28 |
T-W-2 | Dwa kolokwia - kolokwium nr 1 w połowie semestru, kolokwium nr 2 na koniec semestru | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
A-A-3 | Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury | 15 |
A-A-4 | Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia (2 kolokwia) | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
A-W-3 | Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury | 15 |
A-W-4 | Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia (2 kolokwia) | 20 |
A-W-5 | Praca własna | 5 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Dwa pisemne zaliczenia podsumowujące zdobytą wiedzę - 1. kolokwium w połowie semestru, 2 kolokwium na koniec semestru |
S-2 | Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C30-7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowe układy i urządzenia energetyczne oraz wyjaśniać zasadę działania tych urządzeń. | MBM_1A_W04, MBM_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C30-7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych. | MBM_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C30-7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowe układy i urządzenia energetyczne oraz wyjaśniać zasadę działania tych urządzeń. | 2,0 | Student nie jest w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowych układów i urządzeń energetycznych |
3,0 | Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne | |
3,5 | Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne oraz pobieżnie zna zasadę działania tych urządzeń | |
4,0 | Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz popełnia niewielkie błędy przy opisywaniu zasad działania tych urządzeń | |
4,5 | Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz dobrze zna zasadę działania tych urządzeń | |
5,0 | Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować układy i urządzenia energetyczne oraz bardzo dobrze zna zasadę działania tych urządzeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C30-7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych. | 2,0 | Student nie umie określać funkcji jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz nie potrafi wykonywać podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych |
3,0 | Student słabo określa funkcje pełnione tylko przez niektóre urządzenia w układzie energetycznym. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia znaczące błędy. | |
3,5 | Student słabo określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia błędy. | |
4,0 | Student dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele błędów. | |
4,5 | Student dobrze określa funkcje większości urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele małoistotnych błędów. | |
5,0 | Student bardzo dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Poprawnie wykonuje podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych. |
Literatura podstawowa
- Damazy Laudyn, Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk, Elektrownie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Szargut J., Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
- Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
- Janusz Kotowicz., Elektrownie gazowo-parowe, Wydawnictwo Kaprint, Lublin, 2008
- Staniszewski B., Termodynamika. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa, 2011
- Andrzej Ziębik, Systemy energetyczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1989
- Andrzej Ziębik, Przykłady obliczeniowe z systemów energetycznych, Politechnika Śląska, Gliwice, 1990
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2009
- Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe : efektywność energetyczna i ekonomiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
- Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jądrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczeństwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
- Franciszek Wolańczyk, Elektrownie wiatrowe, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009
- Zbysław Pluta, Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2003
- Jan Szargut, Andrzej Ziębik, Podstawy energetyki cieplnej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Witold M. Lewandowski., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010