Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)

Sylabus przedmiotu Internetowe technologie informatyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechatronika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Internetowe technologie informatyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Marczyński <Slawomir.Marczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,38zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność programowania (paradygmat imperatywny lub obiektowy).
W-2Wskazana znajomość przynajmniej jednego z języków curly-brace: C, C++, C#, ECMA Script (Java Script), PHP, Java.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie technologii tworzenia aplikacji internetowych. Poznanie możliwości języków skryptowych Java Script i PHP. Zapoznanie się z możliwościami stosowania języków platform .NET i Java do tworzenia aplikacji webowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obsługa protokołów sieciowych w Pythonie - transmisja danych pomiędzy komputerami (UDP i TCP), wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej z poziomu języka Python, serwer WWW w Pythonie.2
T-L-2Tworzenie strony WWW wyłącznie za pomocą znaczników HTML i CSS.2
T-L-3Kolokwium: tworzenie strony WWW wyłącznie za pomocą znaczników HTML i CSS.2
T-L-4Tworzenie stron WWW ze skryptami Java Script.6
T-L-5Kolokwium: tworzenie stron WWW ze skryptami Java Script.2
T-L-6Tworzenie skryptów w języku PHP7 współpracujących z bazami danych.6
T-L-7Kolokwium: tworzenie skryptów w języku PHP7 współpracujących z bazami danych.2
T-L-8Tworzenie aplikacji webowej z użyciem ASP.NET lub JSP.6
T-L-9Kolokwium: tworzenie aplikacji webowej z użyciem ASP.NET lub JSP.2
30
wykłady
T-W-1Model TCP/IP. Adresowanie. Protokoły IP, UDP, TCP, DNS, HTTP, FTP, SMTP, POP i IMAP. Gniazda sieciowe Berkeley. Obsługa protokołów sieciowych w Pythonie i innych językach programowania.1
T-W-2Język znaczników HTML5 i kaskadowe arkusze stylów CSS3. Obiektowy model dokumentu (DOM). Kanwa HTML5. Formaty wymiany danych XML, YML i JSON.1
T-W-3Web scraping w Pythonie (biblioteki Requests i Beautiful Soup).1
T-W-4Skrypty działające po stronie klienta: język Java Script (ECMA Script 2018) i biblioteki jQuery, MathJax i D3.js. Technika Ajax. Podstawy Angular. Klasyczne aplety Java a bezpieczeństwo.3
T-W-5Oprogramowanie po stronie serwera: PHP7, Node.js. Współpraca z bazami danych SQL i noSQL.4
T-W-6ASP.NET jako narzędzie do budowy aplikacji webowych. Serwlety Java (JSP). Aplikacje SPA i PWA.3
T-W-7SaaS i PaaS: chmury Azure, AWS i Google.1
T-W-8Test sprawdzający opanowanie materiału.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Samodzielna praca nad materiałem.45
75
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach wykładowych15
A-W-2Samodzielna praca nad materiałem.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena realizacji ćwiczeń w pracowni komputerowej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena testów i prac pisemnych przeprowadzanych w warunkach kontrolowanej samodzielności.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kwantytatywna realizacji projektów informatycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_1A_C24-2_W01
Student wie czym są gniazda sieciowe, potrafi określić jaka warstwa modelu TCP/IP jest właściwa dla tworzenia aplikacji, rozumie w jaki sposób odbywa się przesyłanie informacji przez Internet.
ME_1A_W03, ME_1A_W04, ME_1A_W05C-1T-L-1, T-W-1M-1S-2
ME_1A_C24-2_W02
Student zna podstawy języków HTML i CSS.
ME_1A_W04, ME_1A_W05C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3M-1S-2
ME_1A_C24-2_W03
Student zna język Java Script
ME_1A_W04, ME_1A_W05C-1T-L-4, T-L-5, T-W-4M-1S-2
ME_1A_C24-2_W04
Student zna język PHP.
ME_1A_W04, ME_1A_W05C-1T-L-6, T-L-7, T-W-5M-1S-2
ME_1A_C24-2_W05
Student zna techniki ASP i/lub JSP.
ME_1A_W04, ME_1A_W05C-1T-L-8, T-L-9, T-W-6M-1S-2
ME_1A_C24-2_W06
Student wie czym jest SaaS, PaaS oraz chmury takie jak Amazon Web Service i Microsoft Azure.
ME_1A_W05C-1T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_1A_C24-2_U01
Student umie tworzyć strony WWW prezentujące formuły matematyczne i wykresy.
ME_1A_U06, ME_1A_U07C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-1, S-3
ME_1A_C24-2_U02
Student potrafi pisać proste programy w języku Java Script.
ME_1A_U07C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-4M-2S-1, S-2, S-3
ME_1A_C24-2_U03
Student potrafi pisać proste programy w języku PHP.
ME_1A_U07C-1T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-5M-2S-1, S-2, S-3
ME_1A_C24-2_U04
Student student potrafi użyć ASP (ASP.NET 2 CORE) i/lub JSP do budowy aplikacji webowej.
ME_1A_U06, ME_1A_U07, ME_1A_U13C-1T-L-8, T-L-9, T-W-6M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ME_1A_C24-2_W01
Student wie czym są gniazda sieciowe, potrafi określić jaka warstwa modelu TCP/IP jest właściwa dla tworzenia aplikacji, rozumie w jaki sposób odbywa się przesyłanie informacji przez Internet.
2,0Student nie wie jak zapisać adres IP. Student nie wie czym się różni adres MAC od adresu IP. Student nie potrafi wskazać do czego używany jest protokół HTTPS.
3,0Student potrafi wymienić warstwy modelu TCP/IP i określić które z nich są interesujące dla programistów aplikacji. Potrafi wskazać różnice pomiędzy protokołem UDP a TCP. Wie czym jest adres IP. Wie czym jest adres MAC.
3,5
4,0
4,5
5,0
ME_1A_C24-2_W02
Student zna podstawy języków HTML i CSS.
2,0Student nie potrafi wskazać który kod źródłowy jest napisany w HTML, a który w Fortranie. Student nie wie czym są kaskadowe arkusze stylów.
3,0Student zna składnię języka HTML. Student rozumie znaczenie znaczników , , i

oraz