Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Internetowe technologie informatyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Internetowe technologie informatyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Marczyński <Slawomir.Marczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowania (paradygmat imperatywny lub obiektowy). |
W-2 | Wskazana znajomość przynajmniej jednego z języków curly-brace: C, C++, C#, ECMA Script (Java Script), PHP, Java. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie technologii tworzenia aplikacji internetowych. Poznanie możliwości języków skryptowych Java Script i PHP. Zapoznanie się z możliwościami stosowania języków platform .NET i Java do tworzenia aplikacji webowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obsługa protokołów sieciowych w Pythonie - transmisja danych pomiędzy komputerami (UDP i TCP), wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej z poziomu języka Python, serwer WWW w Pythonie. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie strony WWW wyłącznie za pomocą znaczników HTML i CSS. | 2 |
T-L-3 | Kolokwium: tworzenie strony WWW wyłącznie za pomocą znaczników HTML i CSS. | 2 |
T-L-4 | Tworzenie stron WWW ze skryptami Java Script. | 6 |
T-L-5 | Kolokwium: tworzenie stron WWW ze skryptami Java Script. | 2 |
T-L-6 | Tworzenie skryptów w języku PHP7 współpracujących z bazami danych. | 6 |
T-L-7 | Kolokwium: tworzenie skryptów w języku PHP7 współpracujących z bazami danych. | 2 |
T-L-8 | Tworzenie aplikacji webowej z użyciem ASP.NET lub JSP. | 6 |
T-L-9 | Kolokwium: tworzenie aplikacji webowej z użyciem ASP.NET lub JSP. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Model TCP/IP. Adresowanie. Protokoły IP, UDP, TCP, DNS, HTTP, FTP, SMTP, POP i IMAP. Gniazda sieciowe Berkeley. Obsługa protokołów sieciowych w Pythonie i innych językach programowania. | 1 |
T-W-2 | Język znaczników HTML5 i kaskadowe arkusze stylów CSS3. Obiektowy model dokumentu (DOM). Kanwa HTML5. Formaty wymiany danych XML, YML i JSON. | 1 |
T-W-3 | Web scraping w Pythonie (biblioteki Requests i Beautiful Soup). | 1 |
T-W-4 | Skrypty działające po stronie klienta: język Java Script (ECMA Script 2018) i biblioteki jQuery, MathJax i D3.js. Technika Ajax. Podstawy Angular. Klasyczne aplety Java a bezpieczeństwo. | 3 |
T-W-5 | Oprogramowanie po stronie serwera: PHP7, Node.js. Współpraca z bazami danych SQL i noSQL. | 4 |
T-W-6 | ASP.NET jako narzędzie do budowy aplikacji webowych. Serwlety Java (JSP). Aplikacje SPA i PWA. | 3 |
T-W-7 | SaaS i PaaS: chmury Azure, AWS i Google. | 1 |
T-W-8 | Test sprawdzający opanowanie materiału. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Samodzielna praca nad materiałem. | 45 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach wykładowych | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca nad materiałem. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca ocena realizacji ćwiczeń w pracowni komputerowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena testów i prac pisemnych przeprowadzanych w warunkach kontrolowanej samodzielności. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kwantytatywna realizacji projektów informatycznych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C24-2_W01 Student wie czym są gniazda sieciowe, potrafi określić jaka warstwa modelu TCP/IP jest właściwa dla tworzenia aplikacji, rozumie w jaki sposób odbywa się przesyłanie informacji przez Internet. | ME_1A_W03, ME_1A_W04, ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2 |
ME_1A_C24-2_W02 Student zna podstawy języków HTML i CSS. | ME_1A_W04, ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
ME_1A_C24-2_W03 Student zna język Java Script | ME_1A_W04, ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-W-4 | M-1 | S-2 |
ME_1A_C24-2_W04 Student zna język PHP. | ME_1A_W04, ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-7, T-W-5 | M-1 | S-2 |
ME_1A_C24-2_W05 Student zna techniki ASP i/lub JSP. | ME_1A_W04, ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-9, T-W-6 | M-1 | S-2 |
ME_1A_C24-2_W06 Student wie czym jest SaaS, PaaS oraz chmury takie jak Amazon Web Service i Microsoft Azure. | ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C24-2_U01 Student umie tworzyć strony WWW prezentujące formuły matematyczne i wykresy. | ME_1A_U06, ME_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-1, S-3 |
ME_1A_C24-2_U02 Student potrafi pisać proste programy w języku Java Script. | ME_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-4 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ME_1A_C24-2_U03 Student potrafi pisać proste programy w języku PHP. | ME_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-5 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ME_1A_C24-2_U04 Student student potrafi użyć ASP (ASP.NET 2 CORE) i/lub JSP do budowy aplikacji webowej. | ME_1A_U06, ME_1A_U07, ME_1A_U13 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-9, T-W-6 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C24-2_W01 Student wie czym są gniazda sieciowe, potrafi określić jaka warstwa modelu TCP/IP jest właściwa dla tworzenia aplikacji, rozumie w jaki sposób odbywa się przesyłanie informacji przez Internet. | 2,0 | Student nie wie jak zapisać adres IP. Student nie wie czym się różni adres MAC od adresu IP. Student nie potrafi wskazać do czego używany jest protokół HTTPS. |
3,0 | Student potrafi wymienić warstwy modelu TCP/IP i określić które z nich są interesujące dla programistów aplikacji. Potrafi wskazać różnice pomiędzy protokołem UDP a TCP. Wie czym jest adres IP. Wie czym jest adres MAC. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ME_1A_C24-2_W02 Student zna podstawy języków HTML i CSS. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać który kod źródłowy jest napisany w HTML, a który w Fortranie. Student nie wie czym są kaskadowe arkusze stylów. |
3,0 | Student zna składnię języka HTML. Student rozumie znaczenie znaczników , , i oraz |