Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy robotyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy robotyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o systemach produkcyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o podstawach robotyki, strukturach kinematycznych robotów, zespołach robotów przemysłowych |
C-2 | Nabycie umiejętności programowania robotów przemysłowych |
C-3 | Nabycie umiejętności pracy w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa robotów przemysłowych | 2 |
T-L-2 | Programowanie robota przemysłowego KUKA KR125 | 7 |
T-L-3 | Badanie powtarzalności robota przemysłowego | 2 |
T-L-4 | Definiowanie narzędzi robota KUKA KR 125 | 2 |
T-L-5 | Kinematyka robotów przemysłowych (zadanie kinematyki prostej oraz odwrotnej) | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki stymulujące rozwój robotyki, zakres i problematyka badawcza robotyki. | 2 |
T-W-2 | Definicje i klasyfikacje robotów przemysłowych. | 3 |
T-W-3 | Podstawy budowy robotów przemysłowych. Podstawowe zespoły i układy robotów przemysłowych. Struktury kinematyczne robotów przemysłowych. | 3 |
T-W-4 | Podstawy programowania robotów przemysłowych | 3 |
T-W-5 | Narzędzia robotów przemysłowych, klasyfikacja oraz zastosowanie | 2 |
T-W-6 | Pozaprzemysłowe zastosowania robotów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury i instrukcji | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 3 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki |
M-2 | Praktyczne ćwiczenia związane z programowaniem typowych robotów przemysłowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_B12_W01 Student zna podstawowe informacje dotyczące podstaw robotyki, potrafi zdefiniować struktury kinematyczne robotów, posiada wiedzę o podstawowych zespołach robotów przemysłowych. Student zna metody programowania robotów przemysłowych. | ME_1A_W04, ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_B12_U01 Student umie opisać typowe roboty przemysłowe, zdefiniować struktury kinematyczne robotów oraz ich podstawowe zespoły. Student umie programować typowe roboty przemysłowe. | ME_1A_U03, ME_1A_U07, ME_1A_U15 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_B12_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie | ME_1A_K01, ME_1A_K03 | — | — | C-3 | T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_B12_W01 Student zna podstawowe informacje dotyczące podstaw robotyki, potrafi zdefiniować struktury kinematyczne robotów, posiada wiedzę o podstawowych zespołach robotów przemysłowych. Student zna metody programowania robotów przemysłowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_B12_U01 Student umie opisać typowe roboty przemysłowe, zdefiniować struktury kinematyczne robotów oraz ich podstawowe zespoły. Student umie programować typowe roboty przemysłowe. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania progrmu i ma problemy z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_B12_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak jest to wiedza powierzchowna, której nie potrafi twórczo analizować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Morecki A, Knapczyka J., Podstawy robotyki. Teoria i elementy manipulatorów i robotów, WNT, Warszawa, 1999
- Honczarenko J., Roboty przemysłowe. Budowa i zastosowanie, WNT, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Craig J.J, Wprowadzenie do robotyki, Mechanika i sterowanie, WNT, Warszawa, 1995
- Honczarenko J., Wojsznis J., Programowanie robotów przemysłowych, Wyd. Politechniki Szczecińskiej., Szczecin, 1992