Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania. |
C-2 | Znajomość systemowego podejścia do funkcjonowania firmy |
C-3 | Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota zarządzania: interpretacja pojęć zarządzania, proces zarządzania, kierowanie a zarządzanie, organizacja, przedsiębiorstwo, przywództwo, główne role i umiejetnosci kierownicze. | 2 |
T-W-2 | Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania. | 1 |
T-W-3 | Elementy systemowe działalności przedsiebiorstwa: misja, wizja, domena, cela, strategia, zasoby organizacji, struktura organizacyjna, zarządzanie procesowe. | 3 |
T-W-4 | Organizacja jako system otwarty. Funkcje zarządzania, planowanie, organizowanie, zatrudnianie, kierowanie personelem (informowanie, motywowanie, przywództwo) | 4 |
T-W-5 | Proces podejmowania decyzji | 1 |
T-W-6 | Rodzaje przedsiębiorstw | 1 |
T-W-7 | Kierowanie zmianami organizacyjnymi: obszary zmian w organizacji, zarzadzanie zmianami, innowacje jako zródło zmian, restrukturyzacja przedsiebiorstwa. | 1 |
T-W-8 | Klasyczne i współczesne metody zarządzania. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu | 2 |
A-W-4 | Praca własna z literaturą | 4 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C28_W01 Zna zasady, uwarunkowania, metody oraz narzędzia wspomagające proces zarządzania w przedsiębiorstwie. | ME_1A_W08, ME_1A_W11 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C28_U01 Potrafi zidentyfikować poszczególne funkcje zarządzania, posiada umiejętność analizy decyzyjnej w obrębie działalności przedsiębiorstwa. | ME_1A_U04 | — | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C28_K01 Posiada zdolność do analizy funkcji przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju. | ME_1A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C28_W01 Zna zasady, uwarunkowania, metody oraz narzędzia wspomagające proces zarządzania w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0. |
3,0 | Ma podstawową wiedzę o podstawowych zasadach, metodach oraz narzędziach wspomagających proces zarządzania w przedsiębiorstwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C28_U01 Potrafi zidentyfikować poszczególne funkcje zarządzania, posiada umiejętność analizy decyzyjnej w obrębie działalności przedsiębiorstwa. | 2,0 | Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0. |
3,0 | Potrafi scharakteryzować funkcje zarządzania. | |
3,5 | Student ma umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Zna i rozumie zasady zarządzania potrafi zidentyfikować działania mające na celu rozwój firmy | |
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C28_K01 Posiada zdolność do analizy funkcji przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju. | 2,0 | Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0. |
3,0 | Posiada kompetencje do ogólnej analizy funkcjonowania danego przedsiebiorstwa. | |
3,5 | Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Posiada kompetencje do ogólnej analizy funkcjonowania danego przedsiebiorstwa i formułowania głównych postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju. | |
4,5 | Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Posiada kompetencje do analizy funkcjonowania danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju. |
Literatura podstawowa
- Stanisław Sudoł, Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teorie i praktyka zarządzania., PWE, Warszawa, 2006
- Marek Brzeziński Red., Wprowadzenie do nauki o przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa, 2007
- Jemielniak D., Koźmiński A, Zarządzanie od podstaw- podręcznik akademicki, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Ricky W. Griffin, Podstawy Zarządzania Organizacjami, PWN, Warszawa, 2006
- Hamrol A, Strategie i praktyki sprawnego działania, Lean, Six Sigma i inne, PWN, Warszawa, 2015