Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia kultury - muzyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia kultury - muzyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Kultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Prokesch <Barbara.Prokesch@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień muzycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta. |
C-2 | Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce. |
C-3 | Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych. |
C-4 | Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta. |
C-5 | Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Europejska tradycja muzyczna | 2 |
T-W-2 | Polska tradycja muzyczna | 2 |
T-W-3 | Muzyka współczesna - to nie takie straszne | 2 |
T-W-4 | Rola dyrygenta w zespole muzycznym | 2 |
T-W-5 | Co to jest dobra interpretacja? | 2 |
T-W-6 | Sylwetka kompozytora - życie i twórczość | 2 |
T-W-7 | Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajeć, poznanie partytury nutowej i różnic w interpretacji utworów, czytanie wskazanej literatury, przygotowanie się do kolokwium, udział w koncercie. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny polączony z przeżyciem. |
M-4 | Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne. Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_A09-1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą ogólnych zagadnień muzycznych | ME_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
ME_1A_A09-1_W02 poszerza horyzonty myślowe, dzięki czemu ma większą zdolność przyswajania specjalistycznej wiedzy swojego kierunku. | ME_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_A09-1_U01 posiada umiejętność zidentyfikowania poznanych nurtów muzycznych, wybrania kompozytorów i utworów z zakresu muzyki polskiej i światowej. | ME_1A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ME_1A_A09-1_U02 wykorzystywania nabytej wiedzy i zastosowania jej w życiu codziennym, | ME_1A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
ME_1A_A09-1_U03 umiejetność weryfikowania wyborów muzycznych i świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym. | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_A09-1_K01 rozummie potrzebę permanentnego uczenia się. | ME_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ME_1A_A09-1_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie | ME_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
ME_1A_A09-1_K03 ma świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | ME_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_A09-1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą ogólnych zagadnień muzycznych | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta w zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność. Bierna postawa studenta w zajeciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
ME_1A_A09-1_W02 poszerza horyzonty myślowe, dzięki czemu ma większą zdolność przyswajania specjalistycznej wiedzy swojego kierunku. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta w zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność. Bierna postawa studenta w zajeciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_A09-1_U01 posiada umiejętność zidentyfikowania poznanych nurtów muzycznych, wybrania kompozytorów i utworów z zakresu muzyki polskiej i światowej. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
ME_1A_A09-1_U02 wykorzystywania nabytej wiedzy i zastosowania jej w życiu codziennym, | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
ME_1A_A09-1_U03 umiejetność weryfikowania wyborów muzycznych i świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_A09-1_K01 rozummie potrzebę permanentnego uczenia się. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
ME_1A_A09-1_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
ME_1A_A09-1_K03 ma świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. |
Literatura podstawowa
- Guczalski Krzysztof, Znaczenie muzyki. Znaczenia w muzyce., Musica Iagellonica, Kraków, 2002
- Dąbek Stanisław, Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku, PWN, Warszawa, 1996
- R. Chłopicka, Krzysztof Penderecki między sacrum a profanum, Akademia Muzyczna, Kraków, 2000
- Eugeniusz Kus i Mikołaj Szczęsny, Kompozytorzy szczecińscy po 1945 roku, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, 2002
- Rogala Jacek, Muzyka polska XX wieku, PWN, Kraków, 2000
- Schäffer Bogusław, W kręgu nowej muzyki, WL, Kraków, 1967
- Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki XX wieku, PWM, Kraków, 2009
- Krukowski Stanisław, O pracy dyrygenta chóru, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1982
- Tomaszewski Mieczysław, Muzyka w dialogu ze słowem, Akademia Muzyczna, Kraków, 2003
- Wojtczak Ziemowit, Głos ludzki jako żywy instrument w twórczości kompozytorów XX wieku, Łódź, 2009
- Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Akademia Muzyczna, Kraków, 2000
- Golianek Ryszard Daniel, Zrozumieć operę, Łódź, 2009
- Wróbel Feliks, Partytura na tle współczesnej techniki orkiestracyjnej, PWM, Kraków, 1954
- Steen Michael, Biografie mistrzów muzyki europejskiej, Rebis, Poznań, 2009, ISBN-13: 978-83-7510-252-9
- Maria Gordon Smith, Chopin, Czytelnik, Warszawa, 1990, ISBN 8307015588
- Mieczysław Tomaszewski, Chopin: człowiek, dzieło, rezonans, Podsiedlik-Raniowski i Spółka, Poznań, 1998, ISBN 83-7212-034-X
- Tomasik Krzysztof, O Karolu Szymanowskim, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Kraków, 2008, ISBN 978-83-61006-20-6