Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu
Sylabus przedmiotu Socjologia społeczeństwa informacyjnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologia społeczeństwa informacyjnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego. |
C-2 | Przegląd i charakterystyka koncepcji społeczeństwa informacyjnego w oparciu o oparat pojeciowy socjologii. |
C-3 | Identyfikacja oraz analiza skutków "rewolucji informatycznej" w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy ładu społecznego. Cywilizacja a kultura. Struktura społeczna i więzi społeczne. | 1 |
T-W-2 | Formacje społeczno-ekonomiczne na przestrzeni dziejów i ich związek z poziomem rozwoju technologii służących zaspokajaniu potrzeb społecznych. | 1 |
T-W-3 | Powstanie i rozwój kultury masowej oraz jej wpływ na przemiany społeczne i polityczne. | 1 |
T-W-4 | Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego. | 1 |
T-W-5 | Wpływ rozwoju technologii informacyjnych na różne wymiary życia społecznego. | 1 |
T-W-6 | Globalizacja i jej skutki w persepektywie rozwoju technologii informacyjnych. | 1 |
T-W-7 | Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii IT na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja). | 1 |
T-W-8 | Zagrożenia związane z upowszechnieniem nowych form komunikacji (kradzież tożsamości, inwigilacja, terroryzm w sieci). | 1 |
T-W-9 | Państwi i władza w społeczeństwie informacyjnym. | 1 |
T-W-10 | Prognozy i wyzwania społeczeństwa sieci. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji na wybrany temat. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie merytoryczne do wykładów. | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwesatoryjny. |
M-3 | Wykład problemowy. |
M-4 | Prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Referat/prezentacja tematu. |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna. |
S-3 | Ocena formująca: Konsultacje. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Końcowa rozmowa zaliczeniowa. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_A05-2_W01 Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia. społeczeństwa informacyjnego. | T_2A_W11 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_A05-2_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym. | T_2A_U19 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_A05-2_K01 Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne. | T_2A_K03, T_2A_K07 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-2, M-4, M-3 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_A05-2_W01 Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia. społeczeństwa informacyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii społeczeństwa informacyjnego na poziomie elementarnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_A05-2_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym. | 2,0 | |
3,0 | Dokonuje powierzchownej analizy wszystkich przejawó funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_A05-2_K01 Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne. | 2,0 | |
3,0 | Przejawia zdolność do refleksji na temat odgrywanych ról społecznych i własnych predyspozycji do ich odgrywania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa, 2010
- Białostocki T., Moroz J., Nowina-Konopka M., Zacher L.W., Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania., Wydawnictwa Akademickie i Profesionalne, 2010
- Kurczewska J. (red), Wielka sieć. E-seje z socjologii internetu., Trio, Warszawa, 2006
- Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewulucja, eksplozja., WSIP, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Hopfinger M. (red), Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku., Oficyna Naukowa, Warszawa, 2002
- Darin B., Społeczeństwo sieci, SIC, 2008
- Szewczyk A. (red.), Dylematy cywilizacji informatycznej., PWN, Warszawa, 2004
- Papińska-Kacperek J., Społeczeństwo informacyjne, PWN, Warszawa, 2008
- Okólski M., Fihel A., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie., Warszawa, 2012