Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Współczesne materiały konstrukcyjne w motoryzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne materiały konstrukcyjne w motoryzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki, fizyki, informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w motoryzacji, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.2
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.2
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.2
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.2
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.2
10
wykłady
T-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.4
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.4
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.4
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.4
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-P-2Opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników10
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja na wykładzie.
M-2Prezentacja Power Point.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Egzamin pisemny w postaci testu wyboru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C04_W01
Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
T_2A_W01, T_2A_W02, T_2A_W04, T_2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C04_U01
Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
T_2A_U02, T_2A_U05, T_2A_U10, T_2A_U19C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C04_K01
Kompetencje nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
T_2A_K02, T_2A_K03, T_2A_K04, T_2A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C04_W01
Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C04_U01
Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
2,0Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C04_K01
Kompetencje nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
2,0Student nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L. A., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo. Materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego., WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
  2. Smalko Zbigniew, Podstawy eksploatacji technicznej pojazdów., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
  3. Legutko Stanisław, Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Oficyna Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wyrzykowski J.W., Pleszakow E., Sieniawski J, Odkształcanie i pękanie metali, WNT, Warszawa, 1999
  2. Muc A, Optymalizacja struktur kompozytowych i procesów technologicznych ich wytwarzania, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.2
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.2
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.2
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.2
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.4
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.4
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.4
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.4
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.4
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-P-2Opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników10
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C04_W01Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
T_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki, chemii i inżynierii materiałowej niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
T_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
T_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie zagadnień dotyczących transportu i systemów o wysokim stopniu złożoności
Cel przedmiotuC-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w motoryzacji, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja Power Point.
M-1Dyskusja na wykładzie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Egzamin pisemny w postaci testu wyboru.
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C04_U01Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji.
T_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
T_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
T_2A_U19potrafi uwzględniając aspekty pozatechniczne projektować i realizować złożone procesy technologiczne w zakresie swojej specjalności, wykorzystując właściwe metody, materiały i narzędzia, również opracowując metody i narzędzia własne.
Cel przedmiotuC-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w motoryzacji, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja Power Point.
M-1Dyskusja na wykładzie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Egzamin pisemny w postaci testu wyboru.
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C04_K01Kompetencje nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w motoryzacji, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja Power Point.
M-1Dyskusja na wykładzie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Egzamin pisemny w postaci testu wyboru.
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.