Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Eksploatacja pojazdów samochodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja pojazdów samochodowych | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowy z teorii silników samochodowych, budowy pojazdów samochodowych. |
W-2 | Fizyka (w zakresie szkoły średniej). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi eksploatacji pojazdów samochodowych |
C-2 | Zapoznanie studenta z obsługą, kontrolą i regulacją wybranych zespołów i elementów pojazdów samochodowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych trwałość zespołów i elementów pojazdów samochodowych. | 2 |
T-P-2 | Obsługa, kontrola i regulacja wybranych układów pojazdów samochodowych | 2 |
T-P-3 | Recykling, utylizacja odpadów. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia stosowane w eksploatacji i zmiana stanu technicznego pojazdów samochodowych. | 1 |
T-W-2 | Materiały eksploatacyjne i ich wpływ na trwałość części i zespołów samochodów | 2 |
T-W-3 | Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu | 2 |
T-W-4 | Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu | 2 |
T-W-5 | Obsługa i kontrola osprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia samochodów. | 2 |
T-W-6 | Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych | 2 |
T-W-7 | Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu | 2 |
T-W-8 | Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-P-2 | Obciążenie pracą studenta. | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe. | 11 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładów. | 2 |
A-W-4 | Egzamin. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi. |
M-2 | W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny. |
S-3 | Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_UMTS/06_W01 Założeniem jest zapoznanie z problematyką eksploatacji, bazując na uzyskanej wiedzy z przedmiotów technicznych i kierunkowych. | T_2A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_UMTS/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
T_2A_UMTS/06_U02 Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności do prawidłowego zarządzania eksploatacją samochodów | T_2A_U01 | — | C-2 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_UMTS/06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1 |
T_2A_UMTS/06_K02 Ma świadomość konieczności zdobywania nowej wiedzy z zakresu techniki utrzymania pojazdów | T_2A_K01 | — | C-2 | T-W-2 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_UMTS/06_W01 Założeniem jest zapoznanie z problematyką eksploatacji, bazując na uzyskanej wiedzy z przedmiotów technicznych i kierunkowych. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien znać wpływ eksploatacji na podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_UMTS/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie | |
3,5 | oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie | |
4,0 | kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania | |
4,5 | kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania | |
5,0 | jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach | |
T_2A_UMTS/06_U02 Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności do prawidłowego zarządzania eksploatacją samochodów | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien obsługiwać podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_UMTS/06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie | |
3,5 | oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie | |
4,0 | kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania | |
4,5 | kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania | |
5,0 | jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach | |
T_2A_UMTS/06_K02 Ma świadomość konieczności zdobywania nowej wiedzy z zakresu techniki utrzymania pojazdów | 2,0 | |
3,0 | Subiektywne odczucie konieczności dobywania nowej wiedzy i ciągłego doskonlenia się w zagadniech dotyczących eksploatacji pojazdów samochodowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hebda M., Eksploatacja pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2010
- Luft S., Podstawy budowy silników., WKiŁ, Warszawa, 2008
- Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Pojazdy samochodowe. Eksploatacja techniczna i naprawa, WKiŁ, Warszawa, 2003
- Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999
- Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009
- Klyus O., Tłokowe silniki środków transportu., Wyd KGTU, Kaliningrad, 2009
Literatura dodatkowa
- PTNSS, Silniki spalinowe, Wyd PTNSS, 2011
- Zwierzycki W., Płyny eksploatacyjne do środków transportu drogowego, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006