Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Mechanika analityczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika analityczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki - w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego. |
W-2 | Ukończony kurs mechaniki ogólnej na poziomie równorzędnym z obowiązującym na studiach inżynierskich (stopień S1) na kierunku Mechanika i budowa maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami mechaniki ogólnej na poziomie wyższym niż obowiązujący na studiach inżynierskich (stopień S1) w zakresie specjalności mechanicznych. Termin "analityczna" oznaczać będzie bardziej obszerne korzystanie z rezultatów analizy matematycznej, niż ma to miejsce podczas wykładów z mechaniki ogólnej na wymienionych wyżej studiach. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności opisu i analizy kinematyki i dynamiki układów materialnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ruch punktu - powtórzenie. Równania ruchu. Prędkości i przyspieszenia. Tor i promień krzywizny. | 1 |
T-A-2 | Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego, przekazywanie ruchu. | 1 |
T-A-3 | Ruch płaski ciała sztywnego - prędkości i przyspieszenia. | 1 |
T-A-4 | Składanie ruchów obrotowych wokół osi przecinających się i wokół osi równoległych. | 1 |
T-A-5 | Ruch złozony punktu. Składanie prędkości punktu i składanie przyspieszeń. | 1 |
T-A-6 | Kolokwium nr 1. | 1 |
T-A-7 | Równania dynamiczne ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego ciała sztywnego. | 1 |
T-A-8 | Twierdzenie o energii kinetycznej. Zasada zachowania energii mechanicznej. | 1 |
T-A-9 | Reakcje dynamiczne łożysk | 1 |
T-A-10 | Zasada prac przygotowanych. | 1 |
T-A-11 | Równania Lagrange'a II rodzaju | 2 |
T-A-12 | Drgania układów o kilku stopniach swobody. | 1 |
T-A-13 | Kolokwium nr 2 | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | KINEMATYKA Ogólne wiadomości o ruchu ciała sztywnego. Stopnie swobody. Zależności między prędkościami punktów ciała sztywnego. Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Prędkość kątowa i przyspieszenie kątowe jako wektory. | 1 |
T-W-2 | Ruch płaski ciała sztywnego. Wiadomości ogólne. Ruch płaski jako ruch złożony z ruchu postępowego i ruchu obrotowego. Ruch płaski jako chwilowy ruch obrotowy ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia ciała w ruchu płaskim. | 1 |
T-W-3 | Ruch kulisty. Określenie położenia ciała sztywnego za pomocą kątów Eulera. Ruch kulisty jako chwilowy ruch obrotowy. Prędkości i przyspieszenia punktów ciała w ruchu kulistym. | 1 |
T-W-4 | Ruch złożony punktu. Ruch względny i ruch unoszenia. Prędkość bezwzględna, prędkość względna i predkość unoszenia. Składanie prędkości punktu. Przyspieszenie unoszenia, przyspieszenie względne i przyspieszenie Coriolisa. Składanie przyspieszań punktu. | 1 |
T-W-5 | Składanie ruchów obrotowych | 1 |
T-W-6 | DYNAMIKA Teoria momentów bezwładności. Moment bezwładności ciała materialnego. Twierdzenie Steinera. Momenty odśrodkowe (dewiacji). Główne osie bezwładności. Tensor bezwładności. | 1 |
T-W-7 | Pęd układu punktów materialnych. Zasada d'Alemberta. | 1 |
T-W-8 | Kręt układu punktów materialnych. Zasada zachowania krętu. | 1 |
T-W-9 | Energia kinetyczna układu punktów materialnych. Twierdzenie Koeniga. Energia kinetyczna ciała sztywnego w ogólnym przypadku. Twierdzenie o energii kinetycznej układu punktów materialnych. Zasada zachowania energii mechanicznej. | 1 |
T-W-10 | Równania dynamiczne ruchu postępowego ciała sztywnego. Równania dynamiczne ruchu obrotowego ciała sztywnego. Reakcje dynamiczne łożysk osi obrotu. | 1 |
T-W-11 | Równania dynamiczne ruchu płaskiego ciała sztywnego. | 1 |
T-W-12 | Równania dynamiczne Eulera. Równania dynamiczne dla ogólnego przypadku ruchu ciała sztywnaego. Żyroskop. | 1 |
T-W-13 | Więzy. Współrzędne uogólnione. Zasada prac przygotowanych. | 1 |
T-W-14 | Równania Lagrange'a II rodzaju. | 1 |
T-W-15 | Drgania układów o kilku stopniach swobody. Częstości własne. Postacie drgań. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Samokształcenie się poprzez samodzielne rozwiązywanie zadań podanych przez prowadzącego ćwiczenia oraz zadań wybranych z podanych zbiorów. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolejnych zajęć. | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie się do kolokwiów | 5 |
A-A-5 | Konsultacje. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Utrwalenie i poszerzenie wiadomości z wykładów na podstawie podanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Konsultacje. | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 6 |
A-W-5 | Egzamin pisemny i ustny. | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy studenckiej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi studenta w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie pisemnych sprawdzianów i dwóch pisemnych kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wyników nauczania na podstawie dwuczęściowego egzaminu składającego się z części pisemnej (trwającej ok. 105 min.) i odpowiedzi ustnej. Do egzaminu student może przystąpić dopiero po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_B01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu i analizy kinematyki i dynamiki układów materialnych. W szczególności powinien być w stanie opisać ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego oraz ruch złożony punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. Powinien umieć zdefiniować takie pojęcia, jak pęd i kręt punktu i układu punktów materialnych. Powinien być w stanie zdefiniować dynamiczne równania Eulera i równania dynamiczne dla ogólnego przypadku ruchu ciała sztywnego. Powinien umieć wyjaśnić pojęcie więzów i dokonać ich klasyfikacji. Powinien umieć zdefiniować zasadę prac przygotowanych i zasadę d'Alemberta oraz opisać równania Lagrange'a II rodzaju. | T_2A_W01, T_2A_W05, T_2A_W10 | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-11, T-W-15, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-13, T-W-2, T-W-14, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-12 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_B01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizę kinematyki i dynamiki układów materialnych. W szczególności powinien być w stanie napisać dynamiczne równania ruchu obrotowego, ruchu płaskiego i ruchu kulistego ciała sztywnego. Powinien umieć dokonać analizy ruchu złożonego punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. Powinien umieć wyznaczyć dynamiczne reakcje łożysk w ruchu obrotowym. Powinien umieć wykorzystać praktycznie zasadę prac przygotowanych. Powinien umieć wykorzystać równania Lagrange'a II rodzaju do wyznaczenia dynamicznych równań ruchu układów o jednym i wielu stopniach swobody. | T_2A_U05, T_2A_U09 | — | C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-11, T-W-15, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-13, T-W-2, T-W-14, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-A-12, T-A-2, T-A-9, T-A-11, T-A-8, T-A-5, T-A-3, T-A-10, T-A-4, T-A-7 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_B01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu i analizy kinematyki i dynamiki układów materialnych. W szczególności powinien być w stanie opisać ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego oraz ruch złożony punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. Powinien umieć zdefiniować takie pojęcia, jak pęd i kręt punktu i układu punktów materialnych. Powinien być w stanie zdefiniować dynamiczne równania Eulera i równania dynamiczne dla ogólnego przypadku ruchu ciała sztywnego. Powinien umieć wyjaśnić pojęcie więzów i dokonać ich klasyfikacji. Powinien umieć zdefiniować zasadę prac przygotowanych i zasadę d'Alemberta oraz opisać równania Lagrange'a II rodzaju. | 2,0 | - Student nie jest w stanie zdefiniować wielkości charakteryzujących ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego. - Nie jest w stanie opisać ruchu złożonego punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. - Nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: pęd i kręt punktu oraz pęd i kręt układu punktów materialnych. - Nie potrafi zdefiniować i objaśnić zasady zachowania energii mechanicznej. - Nie potrafi zdefiniować dynamicznych równań Eulera. - Nie potrafi zdefiniować równań dynamicznych dla ogólnego przypadku ruchu ciała sztywnego. - Nie jest w stanie zdefiniować takich pojęć, jak: więzy i przesunięcie przygotowane.. - Nie jest w stanie opisać zasady prac przygotowanych. - Nie jest w stanie opisać zasady d'Alemberta. - Nie jest w stanie opisać równań Lagrange'a II rodzaju. |
3,0 | - Student jest w stanie zdefiniować wielkości charakteryzujące ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego. - Jest w stanie opisać ruch złożony punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak:: pęd i kręt punktu oraz pęd i kręt układu punktów materialnych. - Potrafi zdefiniować i objaśnić zasadę zachowania energii mechanicznej. - Potrafi zdefiniować dynamiczne równania Eulera. - Potrafi zdefiniować równania dynamiczne dla ogólnego przypadku ruchu ciała sztywnego. - Jest w stanie zdefiniować takie pojęcia, jak: więzy i przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie opisać zasadę prac przygotowanych. - Jest w stanie opisać zasadę d'Alemberta. - Jest w stanie opisać równania Lagrange'a II rodzaju. | |
3,5 | - Student jest w stanie zdefiniować wielkości charakteryzujące ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego i opisać zależności zachodzące między tymi wielkościami. - Jest w stanie opisać ruch złożony punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. Jest w stanie szczegółowo wyjaśnić warunki wystąpienia przyspieszenia Coriolisa. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak:: pęd i kręt punktu oraz pęd i kręt układu punktów materialnych. - Potrafi szczegółowo opisać zasadę zachowania pędu i zasadę zachowania krętu i zilustrować te zasady własnymi przykładami. - Potrafi zdefiniować i objaśnić zasadę zachowania energii mechanicznej i podać przykłady wykorzystania tej zasady.. - Potrafi zdefiniować dynamiczne równania Eulera i podać przykład ich wykorzystania. - Potrafi zdefiniować równania dynamiczne dla ogólnego przypadku ruchu ciała. sztywnego. - Jest w stanie zdefiniować takie pojęcia, jak: więzy i przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie dokonać klasyfikacji więzów. - Jest w stanie zdefiniować przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie opisać zasadę prac przygotowanych. - Jest w stanie opisać zasadę d'Alemberta. - Jest w stanie opisać równania Lagrange'a II rodzaju. Potrafi opisać te równania dla sił potencjalnych i niepotencjalnych. | |
4,0 | - Student jest w stanie zdefiniować wielkości charakteryzujące ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego i opisać zależności zachodzące między tymi wielkościami. - Jest w stanie opisać ruch złożony punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. Jest w stanie szczegółowo wyjaśnić warunki wystąpienia przyspieszenia Coriolisa. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak:: pęd i kręt punktu oraz pęd i kręt układu punktów materialnych. - Potrafi szczegółowo opisać zasadę zachowania pędu i zasadę zachowania krętu i zilustrować te zasady własnymi przykładami. - Potrafi zdefiniować i objaśnić zasadę zachowania energii mechanicznej i podać przykłady wykorzystania tej zasady.. - Potrafi zdefiniować dynamiczne równania Eulera i podać przykład ich wykorzystania. - Potrafi zdefiniować równania dynamiczne dla ogólnego przypadku ruchu ciała. sztywnego. - Jest w stanie zdefiniować takie pojęcia, jak: więzy i przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie dokonać klasyfikacji więzów. - Jest w stanie zdefiniować przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie opisać zasadę prac przygotowanych. - Jest w stanie opisać zasadę d'Alemberta. - Potrafi zdefiniować ogólne równanie dynamiki analitycznej. - Jest w stanie opisać równania Lagrange'a II rodzaju. Potrafi opisać te równania dla sił potencjalnych i niepotencjalnych. - Jest w stanie opisać ogólnie zjawiska żyroskopowe. | |
4,5 | - Student spełnia wymagania jak na ocenę 4.0 oraz dodatkowo potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania, a tam, gdzie jest to możliwe potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne. | |
5,0 | - Student spełnia wymagania jak na ocenę 4.5 oraz dodatkowo potrafi przeprowadzić dyskusję na temat zagadnień objętych programem nauczania w ramach przedmiotu "Mechanika analityczna" i potrafi wskazać możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie odbytego kursu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_B01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizę kinematyki i dynamiki układów materialnych. W szczególności powinien być w stanie napisać dynamiczne równania ruchu obrotowego, ruchu płaskiego i ruchu kulistego ciała sztywnego. Powinien umieć dokonać analizy ruchu złożonego punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. Powinien umieć wyznaczyć dynamiczne reakcje łożysk w ruchu obrotowym. Powinien umieć wykorzystać praktycznie zasadę prac przygotowanych. Powinien umieć wykorzystać równania Lagrange'a II rodzaju do wyznaczenia dynamicznych równań ruchu układów o jednym i wielu stopniach swobody. | 2,0 | - Student nie jest w stanie zdefiniować wielkości charakteryzujących ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego. - Nie jest w stanie opisać ruchu złożonego punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. - Nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: pęd i kręt punktu oraz pęd i kręt układu punktów materialnych. - Nie potrafi zdefiniować i objaśnić zasady zachowania energii mechanicznej. - Nie potrafi zdefiniować dynamicznych równań Eulera. - Nie potrafi zdefiniować równań dynamicznych dla ogólnego przypadku ruchu ciała sztywnego. - Nie jest w stanie zdefiniować takich pojęć, jak: więzy i przesunięcie przygotowane.. - Nie jest w stanie opisać zasady prac przygotowanych. - Nie jest w stanie opisać zasady d'Alemberta. - Nie jest w stanie opisać równań Lagrange'a II rodzaju. |
3,0 | - Student jest w stanie zdefiniować wielkości charakteryzujące ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego. - Jest w stanie opisać ruch złożony punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak:: pęd i kręt punktu oraz pęd i kręt układu punktów materialnych. - Potrafi zdefiniować i objaśnić zasadę zachowania energii mechanicznej. - Potrafi zdefiniować dynamiczne równania Eulera. - Potrafi zdefiniować równania dynamiczne dla ogólnego przypadku ruchu ciała sztywnego. - Jest w stanie zdefiniować takie pojęcia, jak: więzy i przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie opisać zasadę prac przygotowanych. - Jest w stanie opisać zasadę d'Alemberta. - Jest w stanie opisać równania Lagrange'a II rodzaju. | |
3,5 | - Student jest w stanie zdefiniować wielkości charakteryzujące ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego i opisać zależności zachodzące między tymi wielkościami. - Jest w stanie opisać ruch złożony punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. Jest w stanie szczegółowo wyjaśnić warunki wystąpienia przyspieszenia Coriolisa. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak:: pęd i kręt punktu oraz pęd i kręt układu punktów materialnych. - Potrafi szczegółowo opisać zasadę zachowania pędu i zasadę zachowania krętu i zilustrować te zasady własnymi przykładami. - Potrafi zdefiniować i objaśnić zasadę zachowania energii mechanicznej i podać przykłady wykorzystania tej zasady.. - Potrafi zdefiniować dynamiczne równania Eulera i podać przykład ich wykorzystania. - Potrafi zdefiniować równania dynamiczne dla ogólnego przypadku ruchu ciała. sztywnego. - Jest w stanie zdefiniować takie pojęcia, jak: więzy i przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie dokonać klasyfikacji więzów. - Jest w stanie zdefiniować przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie opisać zasadę prac przygotowanych. - Jest w stanie opisać zasadę d'Alemberta. - Jest w stanie opisać równania Lagrange'a II rodzaju. Potrafi opisać te równania dla sił potencjalnych i niepotencjalnych. | |
4,0 | - Student jest w stanie zdefiniować wielkości charakteryzujące ruch obrotowy, ruch płaski i ruch kulisty ciała sztywnego i opisać zależności zachodzące między tymi wielkościami. - Jest w stanie opisać ruch złożony punktu i dokonać składania prędkości i przyspieszeń w tym ruchu. Jest w stanie szczegółowo wyjaśnić warunki wystąpienia przyspieszenia Coriolisa. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak:: pęd i kręt punktu oraz pęd i kręt układu punktów materialnych. - Potrafi szczegółowo opisać zasadę zachowania pędu i zasadę zachowania krętu i zilustrować te zasady własnymi przykładami. - Potrafi zdefiniować i objaśnić zasadę zachowania energii mechanicznej i podać przykłady wykorzystania tej zasady.. - Potrafi zdefiniować dynamiczne równania Eulera i podać przykład ich wykorzystania. - Potrafi zdefiniować równania dynamiczne dla ogólnego przypadku ruchu ciała. sztywnego. - Jest w stanie zdefiniować takie pojęcia, jak: więzy i przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie dokonać klasyfikacji więzów. - Jest w stanie zdefiniować przesunięcie przygotowane. - Jest w stanie opisać zasadę prac przygotowanych. - Jest w stanie opisać zasadę d'Alemberta. - Potrafi zdefiniować ogólne równanie dynamiki analitycznej. - Jest w stanie opisać równania Lagrange'a II rodzaju. Potrafi opisać te równania dla sił potencjalnych i niepotencjalnych. | |
4,5 | - Student spełnia wymagania jak na ocenę 4.0 oraz dodatkowo potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania, a tam, gdzie jest to możliwe potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne. | |
5,0 | - Student spełnia wymagania jak na ocenę 4.5 oraz dodatkowo potrafi przeprowadzić dyskusję na temat zagadnień objętych programem nauczania w ramach przedmiotu "Mechanika analityczna" i potrafi wskazać możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie odbytego kursu. |
Literatura podstawowa
- Gutowski R., Mechanika analityczna, PWN, Warszawa, 1971
- Leyko J., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2010, t. 1 - Statyka i kinematyka, t. 2 - Dynamika
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2009
- Giergiel J., Uhl T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Mieszczerski I.W., Zbiór zadań z mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2009