Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Mechatronika samochodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechatronika samochodowa
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika i elektronika.
W-2Elektrotechnika i elektrotechnika samochodowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.2
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).4
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).4
T-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).4
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).4
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).4
T-L-7Kontrola sieci przesyłowych w pojeździe (cz. 1 i 2).4
T-L-8Badanie przetworników analogowo-cyfrowych.2
T-L-9Termin poprawkowy (zaliczeniowy).2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.2
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.4
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.4
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych.4
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).4
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.4
T-W-7Transmisja danych w pojeździe.4
T-W-8Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Opracowanie wyników badań w formie sprawozdań.10
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-4Przygotaowanie się do zaliczenia laboratoriów, konsultacje10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego w formie pisemnej.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/03_W01
Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
T_2A_W03C-1T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/03_U01
Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umięjętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
T_2A_U07, T_2A_U10, T_2A_U12C-1T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/03_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
T_2A_K01, T_2A_K03C-1T-W-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/03_W01
Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/03_U01
Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umięjętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek układów mechatronicznych, jak również nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych, jak również orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek układów mechatronicznych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów, w tym alternatywnych.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi wskazać wszystkie usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów, w tym alternatywnych, z gruntowną znajomością przyrządów kontrolno-pomiarowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/03_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również zna podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również zna i potrafi omówić podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi omówić wszystkie przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa., WKiŁ, Warszawa, 2008, 1
  2. Fryśkowski Bernard, Grzejszczyk Elżbieta, Systemy Transmisji Danych. Mechatronika Samochodowa, WKiŁ, Warszawa, 2010, 1
  3. Frei Martin, Samochodowe Magistrale Danych w Praktyce Warsztatowej Budowa, Diagnostyka, Obsługa, WKiŁ, Warszawa, 2010, 1

Literatura dodatkowa

  1. Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2007, 4
  2. Dziubiński Mieczysław, Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.2
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).4
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).4
T-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).4
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).4
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).4
T-L-7Kontrola sieci przesyłowych w pojeździe (cz. 1 i 2).4
T-L-8Badanie przetworników analogowo-cyfrowych.2
T-L-9Termin poprawkowy (zaliczeniowy).2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.2
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.4
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.4
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych.4
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).4
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.4
T-W-7Transmisja danych w pojeździe.4
T-W-8Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Opracowanie wyników badań w formie sprawozdań.10
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-4Przygotaowanie się do zaliczenia laboratoriów, konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego w formie pisemnej.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/03_W01Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-W-8Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.
T-W-7Transmisja danych w pojeździe.
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych.
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).
T-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).
T-L-7Kontrola sieci przesyłowych w pojeździe (cz. 1 i 2).
T-L-8Badanie przetworników analogowo-cyfrowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/03_U01Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umięjętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
T_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).
T-L-7Kontrola sieci przesyłowych w pojeździe (cz. 1 i 2).
T-L-8Badanie przetworników analogowo-cyfrowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek układów mechatronicznych, jak również nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych, jak również orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek układów mechatronicznych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów, w tym alternatywnych.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi wskazać wszystkie usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów, w tym alternatywnych, z gruntowną znajomością przyrządów kontrolno-pomiarowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/03_K01Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.
T-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również zna podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również zna i potrafi omówić podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi omówić wszystkie przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.