Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: logistyka przemysłowa

Sylabus przedmiotu BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Pradziadowicz <monika.pradziadowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
C-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy2
T-W-2Obowiązki pracodawców oraz prawa i obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy1
T-W-3Szczególna ochrona pracy kobiet – rodzaje prac wzbronionych kobietom1
T-W-4Rodzaje czynników szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych oraz stosowane środki profilaktyczne2
T-W-5Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pomieszczeń pracy2
T-W-6Oszacowanie ryzyka zawodowego wybraną metodą2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-W-3Zapoznanie sie z wymaganiami bhp15
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A03_W01
Student powinien być w stanie rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy;
ZIIP_2A_W08C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2
ZIIP_2A_A03_W02
Student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
ZIIP_2A_W08C-3T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2
ZIIP_2A_A03_W03
Student powinien być w stanie wybrać i zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
ZIIP_2A_W08C-2, C-3T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A03_U01
Student powinien umieć wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;
ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U13C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2
ZIIP_2A_A03_U02
Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy;
ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U13C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2
ZIIP_2A_A03_U03
Student powinien umieć zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U13C-3T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A03_K01
Student powinien wykazać dbałość w stosowaniu przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
ZIIP_2A_K02C-2, C-3T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2
ZIIP_2A_A03_K02
Student powinien mieć wrażliwość na zagrożenia występujące w środowisku pracy;
ZIIP_2A_K02C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2
ZIIP_2A_A03_K03
Student powinien wykazać kreatywność w proponowaniu odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
ZIIP_2A_K04C-3T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A03_W01
Student powinien być w stanie rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy;
2,0student nie potrafi rozpoznać i zidentyfikować zagrożeń wystepujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć
3,0student potrafi rozpoznać zaledwie kilka zagrożeń występujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć ale nie potrafi ich zidentyfikować
3,5student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy oraz sucho je zinterpretować
4,0student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujace w środowisku pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób
4,5student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujące w środowisku pracy i zinterpretować je w analityczny sposób
5,0student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujace w środowisku pracy, potrafi je porównać w analityczny sposób oraz samodzielnie proponować identyfikowanie zagrożeń z podaniem uzasadnienia wyboru
ZIIP_2A_A03_W02
Student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
2,0student nie jest w stanie zaproponować żadnego rozwiązania techniczno-organizacyjnego przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podanego w trakcie zajęć
3,0student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć,
3,5student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować
4,0student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób
4,5student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy oraz porównać je w analityczny sposób
5,0student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy , porównać je w analityczny sposób oraz samodzielnie zaproponować swoje rozwiąznie techniczno-organizacyjne z podaniem uzasadnienia propozycji
ZIIP_2A_A03_W03
Student powinien być w stanie wybrać i zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
2,0student nie potrafi wybrać i zinterpretować podstawowych przepisów podanych w trakcie zajęć
3,0potrafi wybrać zaledwie kilka przepisów podanych w trakcie zajęć, nie potrafi ich zinterpretować
3,5potrafi wybrać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować
4,0potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i zinterpretować oraz porównać
4,5potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz zinterpretować w analityczny sposób
5,0potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz samodzielnie proponować ich stosowanie z uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A03_U01
Student powinien umieć wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;
2,0student nie umie wykorzystać żadnego przepisu podanego w trakcie zajęć
3,0student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć
3,5student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie
4,0student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie
4,5student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i wyczerpująco uzasadnić ich zastosowanie
5,0student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć, merytorycznie uzasadnić ich zastosowanie oraz samodzielnie je zanalizować pod kątem ewentualnych nieścisłości w przepisach
ZIIP_2A_A03_U02
Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy;
2,0student nie umie rozpoznać żadnego zagrożenia występującego w środowisku pracy
3,0student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy, nie umie ich zidentyfikować
3,5student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy i umie podać metody identyfikacji
4,0student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania
4,5student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne
5,0student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy, umie podać meody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne, potrafi je samodzielnie zanalizować.
ZIIP_2A_A03_U03
Student powinien umieć zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
2,0nie umie zaproponować żadnych rozwiązań techniczno-organizacyjnych z podanych na zajęciach
3,0umie zaproponować zaledwie jedno rozwiązanie techniczne lub organizacyjne
3,5umie zaproponować jedno techniczne i jedno organizacyjne rozwiązanie z podanych na wykładzie
4,0umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie
4,5umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie oraz uzasadnić wybór
5,0umie zaproponować w sposób wyczerpujący rozwiązania techniczno-organizacyjne z podanych na wykładzie oraz umie zaproponować swoje własne rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A03_K01
Student powinien wykazać dbałość w stosowaniu przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
2,0Student nie jest w stanie zidentyfikować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, najważniejszych regulacji prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Student nie jest w stanie sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych.
3,0Student ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad ochrony p/poż, doskonalenia ergonomii pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
ZIIP_2A_A03_K02
Student powinien mieć wrażliwość na zagrożenia występujące w środowisku pracy;
2,0Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy
3,0Student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy, nie umie ich zidentyfikować
3,5Student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy i umie podać metody identyfikacji
4,0Student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania
4,5Student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne
5,0Student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy, umie podać meody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne, potrafi je samodzielnie zanalizować
ZIIP_2A_A03_K03
Student powinien wykazać kreatywność w proponowaniu odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami
4,5Student, na ocenę dobrą plus: Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Dz.U.07.128.897 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1) z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz. U. z dnia 18 lipca 2007 r.), Warszawa, 2007
  2. Plewka, Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć, Pedagogium Wydawnictwo OR TWP, Szczecin, 2010
  3. pod redakcją Danuty Koradeckej, Nauka o pracy-bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2000
  4. Plewka, Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć, Pedagogium Wydawnictwo OR TWP, Szczecin, 2010
  5. Marian Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985, poradnik

Literatura dodatkowa

  1. Kancelaria Sejmu RP, http://isap.sejm.gov.pl, 2012, internetowy system aktów prawnych
  2. Centralny Instytut Ochrony Pracy, www.ciop.pl, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy2
T-W-2Obowiązki pracodawców oraz prawa i obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy1
T-W-3Szczególna ochrona pracy kobiet – rodzaje prac wzbronionych kobietom1
T-W-4Rodzaje czynników szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych oraz stosowane środki profilaktyczne2
T-W-5Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pomieszczeń pracy2
T-W-6Oszacowanie ryzyka zawodowego wybraną metodą2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-W-3Zapoznanie sie z wymaganiami bhp15
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A03_W01Student powinien być w stanie rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
C-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-4Rodzaje czynników szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych oraz stosowane środki profilaktyczne
T-W-6Oszacowanie ryzyka zawodowego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozpoznać i zidentyfikować zagrożeń wystepujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć
3,0student potrafi rozpoznać zaledwie kilka zagrożeń występujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć ale nie potrafi ich zidentyfikować
3,5student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy oraz sucho je zinterpretować
4,0student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujace w środowisku pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób
4,5student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujące w środowisku pracy i zinterpretować je w analityczny sposób
5,0student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujace w środowisku pracy, potrafi je porównać w analityczny sposób oraz samodzielnie proponować identyfikowanie zagrożeń z podaniem uzasadnienia wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A03_W02Student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-5Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pomieszczeń pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie zaproponować żadnego rozwiązania techniczno-organizacyjnego przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podanego w trakcie zajęć
3,0student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć,
3,5student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować
4,0student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób
4,5student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy oraz porównać je w analityczny sposób
5,0student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy , porównać je w analityczny sposób oraz samodzielnie zaproponować swoje rozwiąznie techniczno-organizacyjne z podaniem uzasadnienia propozycji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A03_W03Student powinien być w stanie wybrać i zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
C-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-2Obowiązki pracodawców oraz prawa i obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wybrać i zinterpretować podstawowych przepisów podanych w trakcie zajęć
3,0potrafi wybrać zaledwie kilka przepisów podanych w trakcie zajęć, nie potrafi ich zinterpretować
3,5potrafi wybrać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować
4,0potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i zinterpretować oraz porównać
4,5potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz zinterpretować w analityczny sposób
5,0potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz samodzielnie proponować ich stosowanie z uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A03_U01Student powinien umieć wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIIP_2A_U13zna zasady bezpieczeństwa związane z pracą w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
Treści programoweT-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-2Obowiązki pracodawców oraz prawa i obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie wykorzystać żadnego przepisu podanego w trakcie zajęć
3,0student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć
3,5student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie
4,0student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie
4,5student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i wyczerpująco uzasadnić ich zastosowanie
5,0student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć, merytorycznie uzasadnić ich zastosowanie oraz samodzielnie je zanalizować pod kątem ewentualnych nieścisłości w przepisach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A03_U02Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIIP_2A_U13zna zasady bezpieczeństwa związane z pracą w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
Treści programoweT-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-4Rodzaje czynników szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych oraz stosowane środki profilaktyczne
T-W-6Oszacowanie ryzyka zawodowego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie rozpoznać żadnego zagrożenia występującego w środowisku pracy
3,0student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy, nie umie ich zidentyfikować
3,5student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy i umie podać metody identyfikacji
4,0student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania
4,5student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne
5,0student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy, umie podać meody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne, potrafi je samodzielnie zanalizować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A03_U03Student powinien umieć zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIIP_2A_U13zna zasady bezpieczeństwa związane z pracą w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-5Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pomieszczeń pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zaproponować żadnych rozwiązań techniczno-organizacyjnych z podanych na zajęciach
3,0umie zaproponować zaledwie jedno rozwiązanie techniczne lub organizacyjne
3,5umie zaproponować jedno techniczne i jedno organizacyjne rozwiązanie z podanych na wykładzie
4,0umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie
4,5umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie oraz uzasadnić wybór
5,0umie zaproponować w sposób wyczerpujący rozwiązania techniczno-organizacyjne z podanych na wykładzie oraz umie zaproponować swoje własne rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A03_K01Student powinien wykazać dbałość w stosowaniu przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
C-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-2Obowiązki pracodawców oraz prawa i obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie zidentyfikować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, najważniejszych regulacji prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Student nie jest w stanie sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych.
3,0Student ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad ochrony p/poż, doskonalenia ergonomii pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A03_K02Student powinien mieć wrażliwość na zagrożenia występujące w środowisku pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
Treści programoweT-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-4Rodzaje czynników szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych oraz stosowane środki profilaktyczne
T-W-6Oszacowanie ryzyka zawodowego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy
3,0Student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy, nie umie ich zidentyfikować
3,5Student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy i umie podać metody identyfikacji
4,0Student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania
4,5Student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne
5,0Student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy, umie podać meody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne, potrafi je samodzielnie zanalizować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_A03_K03Student powinien wykazać kreatywność w proponowaniu odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-1Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-5Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pomieszczeń pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami
4,5Student, na ocenę dobrą plus: Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami