Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem
Sylabus przedmiotu Metody i narzędzia sterowania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i narzędzia sterowania jakością | ||
Specjalność | inżynieria jakości | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomi i podstaw zarzadzania. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu charakterystyki projakościowej produktu |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami nowoczesnego zarządzania jakością |
C-3 | ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w nowoczesnym zarządzaniu jakością |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością | 3 |
T-A-2 | Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością | 4 |
T-A-3 | zaliczenie | 1 |
T-A-4 | Wybrane metody sterowania jakością | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój koncepcji zarządzania jakością, TQM, jakość wyrobu | 3 |
T-W-2 | narzędzia stosowane w systemie zarządzania jakością | 5 |
T-W-3 | zaliczenie | 2 |
T-W-4 | metody stosowane w systemie zarzadzania jakością | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotwanie do zajęć i zaliczenia w oparciu o treści wykładów i lilteraturę | 15 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia w oparciu o wykłady i literaturę | 30 |
A-W-3 | udział w zaliczeniu pisemnym | 4 |
A-W-4 | konsultacje | 4 |
53 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, opis, objaśnienie |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/06_W01 potrafi scharakteryzować produkt pod kątem cech jakościowych | ZIIP_2A_W03 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
ZIIP_2A_IJ/06_W02 potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w nowoczesnym zarządzaniu jakością | ZIIP_2A_W03 | — | C-3, C-2 | T-W-4, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/06_U01 potrafii zastosować podstawowe narzędzia i metody zarządzania jakością | ZIIP_2A_U18 | — | C-3 | T-W-4, T-A-2, T-A-1 | M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/06_W01 potrafi scharakteryzować produkt pod kątem cech jakościowych | 2,0 | student nie potrafi scharakteryzować żadnego podstawowego pojęcia z zakresu zarządzania jakością |
3,0 | student potrafi tylko bardzo ogólnie scharakteryzować niektóre pojęcia z zakresu zarządzania jakością | |
3,5 | student potrafi w ogólny sposób scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością | |
4,0 | student potrafi w ogólny sposób scharakteryzować podstawowe pojęcia i szczegółowo scharakteryzować niektóre pojęcia z zakresu zarządzania jakością | |
4,5 | student potrafi w sposób swobodny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania jakością | |
5,0 | student potrafi szczegółowo scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością i poprzeć je przykładami | |
ZIIP_2A_IJ/06_W02 potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w nowoczesnym zarządzaniu jakością | 2,0 | student nie potrafi scharakteryzować żadnego podstawowego narzędzia/metody z zakresu zarządzania jakością |
3,0 | student potrafi tylko bardzo ogólnie scharakteryzować niektóre narzędzia/metody z zakresu zarządzania jakością | |
3,5 | student potrafi w ogólny sposób scharakteryzować podstawowe narzędzia/metody z zakresu zarządzania jakością | |
4,0 | student potrafi w ogólny sposób scharakteryzować podstawowe narzędzia/metody i szczegółowo scharakteryzować niektóre pojęcia z zakresu zarządzania jakością | |
4,5 | student potrafi w sposób swobodny posługiwać się podstawowymi narzędziami/metodami z zakresu zarządzania jakością | |
5,0 | student potrafi szczegółowo scharakteryzować podstawowe narzędzia/metody z zakresu zarządzania jakością i poprzeć je przykładami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/06_U01 potrafii zastosować podstawowe narzędzia i metody zarządzania jakością | 2,0 | student nie potrafi posługiwać się żadnym narzędziem zarządzania jakością |
3,0 | student potrafi zastosować w sposób ogólny niektóre narzędzia zarządzania jakością bez interpretacji wyników | |
3,5 | student potrafi zastosować w sposób ogólny wybrane narzędzia zarządzania jakością bez interpretacji wyników | |
4,0 | student potrafi zastosować w sposób ogólny wybrane narzędzia zarządzania jakością bez interpretacji wyników a w niektórych potrafi zinterpretować wyniki | |
4,5 | student potrafi zastosować w sposób ogólny wybrane narzędzia zarządzania jakością i potrafi zinterpretować wyniki | |
5,0 | student potrafi szczegółowo zastosować wybrane narzędzia zarządzania jakością i potrafi zinterpretować wyniki |
Literatura podstawowa
- K. Szczepanska, Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- A. Hamrol, Zarzadzanie jakoscia z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- J. Łunarski, Zarzadzanie jakoscia : standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- J. Łancucki, Podstawy kompleksowego zarzadzania jakoscia TQM, Wyd. Akad. Ekonom, Poznan, 2006
- N.Grzenkowicz, Zarzadzanie jakoscia: metody i instrumenty controllingu jakosci, Wyd.Naukowe Wydziału Zarzadzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009