Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja i kartografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka i fizyka na poziomie podstawowym. |
W-2 | Podstawowe elementy geometrii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych |
C-2 | Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym |
C-3 | Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne. | 2 |
T-A-2 | Pomiary liniowe | 2 |
T-A-3 | Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy. | 3 |
T-A-4 | Pomiary wysokościowe, niwelacja terenu, ciągi niwelacyjne. | 3 |
T-A-5 | Praca na mapach, skala, podziałka, obliczenia. | 3 |
T-A-6 | Praca na mapach, obliczanie, powierzchni, objętości, interpolacja warstwic. | 3 |
T-A-7 | Pomiary realizacyjne, tyczenie obiektów. | 2 |
T-A-8 | Przekroje terenu, trasy, niwelety. Podstawowe przyrządy fotogrametryczne. | 2 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Tyczenie i pomiary liniowe | 2 |
T-T-2 | Plan sytuacyjny | 2 |
T-T-3 | Pomiary niwelacyjne-niwelacja ciągiem | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia. | 2 |
T-W-2 | Miary i jednostki. Pomiary liniowe - współczesne i klasyczne. Pośrednie pomiary długości. Obliczenia powierzchni. | 2 |
T-W-3 | Pomiary sytuacyjne- metoda ortogonalna i biegunowa. Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu. | 2 |
T-W-4 | Osnowy geodezyjne. | 2 |
T-W-5 | Niwelacja - metody i instrumenty. | 2 |
T-W-6 | Pomiary kątów poziomych i pionowych- teodolity. | 2 |
T-W-7 | Tachimetria. Obliczenia geodezyjne współrzędnych, ciągi poligonowe. | 2 |
T-W-8 | Kartografia - definicje. Metody odwzorowań kartograficznych. | 2 |
T-W-9 | Mapa zasadnicza, tradycyjna. | 2 |
T-W-10 | Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce narodowej. | 2 |
T-W-11 | Mapy analogowe i numeryczne. | 2 |
T-W-12 | Pomiary realizacyjne. | 2 |
T-W-13 | Pomiary realizacyjne cd. | 2 |
T-W-14 | Podstawy fotogrametrii. Geometryczne podstawy zdjęć lotniczych. | 2 |
T-W-15 | GPS - idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | Wykonywanie przekroju tras z pomiarów własnych | 3 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | Samodzielne obliczenia pomiarów niwelacyjnych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu końcowego | 10 |
A-W-4 | Studiowanie literatury technicznej | 3 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi. |
M-5 | Pomiary terenowe, praca z mapami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowe dwa kolokwia z problematyki wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C09_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia poprzez zastosowanie metod i technik pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji, wykorzystuje dokumentacje mapowe | AK_1A_W03, AK_1A_W14 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C09_U01 wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych, poprzez wykonywanie prostych pomiarów geodezyjnych, pozyskuje podstawowe materiały geodezyjne i stosuje je w praktyce | AK_1A_U04, AK_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C09_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych, wykonywanie pomiarów technicznych na kształtowanie przestrzeni | AK_1A_K09 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-5 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C09_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia poprzez zastosowanie metod i technik pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji, wykorzystuje dokumentacje mapowe | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C09_U01 wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych, poprzez wykonywanie prostych pomiarów geodezyjnych, pozyskuje podstawowe materiały geodezyjne i stosuje je w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody wykonywania planów sytuacyjnych, wykonuje tylko proste pomiary liniowe i powierzchniowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C09_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych, wykonywanie pomiarów technicznych na kształtowanie przestrzeni | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji i kartografii na działalnośc inżynierską w architekturze krajobrazu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasiński A., Geodezja I i Geodezja II, Stabil, Kraków, 2003
- Kosiński W., Geodezja, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenia Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006
- Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Przegląd geodezyjny, NOT, Warszawa, 2012
- Geodeta, NOT, Warszawa, 2012
- www.geoportal.pl, 2012