Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarowanie wodą w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarowanie wodą w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz |
C-2 | Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz |
C-3 | Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną. | 4 |
T-W-2 | Rodzaje zasobów wodnych. | 3 |
T-W-3 | Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby. | 2 |
T-W-4 | Wilgotność gleby, metody pomiaru. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach. | 2 |
T-W-6 | Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowej | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O05.2_W01 Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu | AK_1A_W05, AK_1A_W12, AK_1A_W20 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O05.2_U01 Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach | AK_1A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O05.2_K01 Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich | AK_1A_K09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O05.2_W01 Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O05.2_U01 Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O05.2_K01 Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem woda w krajobrazie | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
- Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, IMUZ Falenty, Falenty, 1999
- Trybała M., Gospodarowanie wodą w rolnictwie, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Tomiałojcia L., Ekologiczne aspekty melioracji wodnych., PAN Kraków, Kraków, 1995