Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wskazane jest posiadanie podstawowej wiedzy ekonomicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z zasadami, procedurami, stylami i metodami zarządzania różnymi zasobami organizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie czasem. | 2 |
T-W-2 | Zarządzanie zmianami. | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie strategiczne. | 1 |
T-W-4 | Zarządzanie ryzykiem. | 1 |
T-W-5 | Zarządzanie zasobami ludzkimi - motywowanie. | 2 |
T-W-6 | Zarządzanie talentami. | 1 |
T-W-7 | Zarządzanie decyzyjne. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie zaleconej literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie studenta do dyskusji. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną. |
M-3 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-4 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test wiedzy obejmujący treści wykładowe |
S-2 | Ocena formująca: case study - opis proponowanego rozwiązania problemu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_A02_W01 zna podstawy zarządzania głównymi zasobami organizacji | AK_1A_W23 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
AK_1A_A02_W02 Wyjaśnienie działania mechanizmu rynkowego. Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych. | AK_1A_W23 | — | — | — | — | M-3, M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_A02_U01 posiada umiejętność zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną | AK_1A_U22 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-2 |
AK_1A_A02_U02 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych. Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników. | AK_1A_U22 | — | — | — | T-W-3 | M-4 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_A02_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz trafnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych, uwzględniając odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | AK_1A_K10 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_A02_K02 Angażuje się w proces nauczania. Potrafi działać w grupie. | AK_1A_K11 | — | — | — | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-3 | M-4, M-3, M-2 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_A02_W01 zna podstawy zarządzania głównymi zasobami organizacji | 2,0 | Student nie zna podstaw zarządzania głównymi zasobami organizacji |
3,0 | Student potrafi wymienić 3 główne zasoby organizacji i omówić podstawy zarządania nimi | |
3,5 | Student potrafi wymienić 4 zasoby organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi | |
4,0 | Student potrafi wymienić 5 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi | |
4,5 | Student potrafi wymienić 6 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi | |
5,0 | Student biegle porusza się w tematyce zasobów organizacji i zasad zarządzania nimi, swobodnie wypowiadając się na ten temat w mowie i piśmie | |
AK_1A_A02_W02 Wyjaśnienie działania mechanizmu rynkowego. Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_A02_U01 posiada umiejętność zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną | 2,0 | Student nie posiada umiejętności zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną | |
4,0 | Student posiada zadowalające umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągnia w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną | |
4,5 | Student posiada wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną | |
5,0 | Student posiada bardzo wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną | |
AK_1A_A02_U02 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych. Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników. | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_A02_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz trafnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych, uwzględniając odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią, nie potrafi trafnie określać priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i nie może uwzględnić odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
3,0 | Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym ograniczonej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student nazywa i definiuje podstawowe pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz samodzielnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych. | |
4,5 | Student nazywa i definiuje pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje. | |
5,0 | Student nazywa i definiuje liczne pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje. | |
AK_1A_A02_K02 Angażuje się w proces nauczania. Potrafi działać w grupie. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2005
- Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
- Robbins S.P. , DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
- Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Polsoft - Akademia, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Begg D., Fischer., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawaq, 2007
- Begg D., Fischer R., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2007