Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie krajobrazu (park):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie krajobrazu (park) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu Wstęp do projektowania krajobrazu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej percepcji krajobrazu, zasad komponowania i programowania przestrzeni parkowych jako przestrzeni publicznej o wysokich walorach rekreacyjnych. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności z zakresu oceny funkcjonalno-krajobrazowej, możliwości programowania i projektowania parków miejskich w oparciu o wykorzystanie walorów krajobrazowych i ducha miejsca. |
C-3 | Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu architektury krajobrazu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza uwarunkowań i powiązań funkcjonalno-przestrzennych, inwentaryzacja urbanistyczna oraz waloryzacja krajobrazowa terenu planowanego parku. | 8 |
T-P-2 | Koncepcja programowo-przestrzenna zagospoadarowania terenu na park miejski. | 10 |
T-P-3 | Szczegółowy projekt zagospodarowania fragmentu parku. Rozwiązania przestrzenne, materiałowe, elementów małej architektury, óświetlenia, dobór roślin. Prezentacja projektu na planszach | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Park jako element struktury przestrzeni miejskiej. Park jako przestrzeń publiczna. Dostępność parku w przestrzeni miasta. Ciągłość terenów zieleni miejskiej. Rodzaje parków. | 5 |
T-W-2 | Percepcja przestrzeni, kompozycja krajobrazu, zasady budowy sekwencji wnętrz krajobrazowych. Wartości krajobrazowe parków miejskich, powiązania widokowe. | 6 |
T-W-3 | Zasady programowania i projektowania miejskich parków z uwzględnieniem potrzeb społecznych użytkowników. Struktura funkcjonalna parków miejskich. Atrakcyjność społeczna parku.. | 6 |
T-W-4 | Rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane w parkach miejskich. Przykłady współczesnych rozwiązań. | 2 |
T-W-5 | Wartość kulturowa parku, treść i znaczenie miejsca, tradycja miejsca, ogrody pamięci. Parki jako wtórne zagospodarowanie terenu, rewitalizacja obszarów miejskich, a parki. Przykłady rozwiązań. | 6 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | inwentaryzacje i badania terenowe | 10 |
A-P-3 | praca nad projektem poza zajęciami | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | Studia literatury i poszukiwania inspiracji | 10 |
A-W-4 | Opracowanie planszy z ideogramem parku | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia projektowe |
M-4 | zajęcia terenowe |
M-5 | metoda przypadków, prezentacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: egzamin pisemny z treści wykładowych |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja ideogramu parku. Ocena umiejętności syntezy idei projektowej oraz sposobu jej przekazu. |
S-3 | Ocena formująca: Projekt parku miejskiego. Ocena poprawności rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, stopnia i sposobu wykorzystania walorów krajobrazowo-widokowych oraz wartość atrystyczna koncepcji, estetyka i czytelność jej podania. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O14.1_W01 Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, proponuje możliwości kształtowania miejskiej przestrzeni otwartej przez budowę spójnej sekwencji wnętrz krajobrazowych na przykładzie parków miejskich. | AK_1A_W07, AK_1A_W14 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O14.1_U01 Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu w miście pod kątem oceny jego walorów i możliwości utworzenia parku miejskiego oraz zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową na przykładzie parku miejskiego, stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalne-przestrzenno. | AK_1A_U02, AK_1A_U06, AK_1A_U09 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-1, T-P-3 | M-3, M-4, M-5 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O14.1_K01 Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne parku, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań. | AK_1A_K01, AK_1A_K07 | — | — | C-3 | T-P-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O14.1_W01 Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, proponuje możliwości kształtowania miejskiej przestrzeni otwartej przez budowę spójnej sekwencji wnętrz krajobrazowych na przykładzie parków miejskich. | 2,0 | Student wymienia kilka zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, nie potrafiąc ich scharakteryzować. |
3,0 | Student wymienia niektóre zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, pobieżnie je charakteryzując. | |
3,5 | Student wymienia główne zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, dobrze je charakteryzując. | |
4,0 | Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni. | |
4,5 | Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni dobrze je uzasadniając. | |
5,0 | Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, w pełni je charakteryzując, proponuje możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni cechujące się indywidualnością i wysoką wartością merytoryczną, w pełni je uzasadniając. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O14.1_U01 Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu w miście pod kątem oceny jego walorów i możliwości utworzenia parku miejskiego oraz zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową na przykładzie parku miejskiego, stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalne-przestrzenno. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać poprawnie analiz urbanistycznych i krajobrazowych terenu. |
3,0 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, ale projekt obarczony jest błędami. | |
3,5 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, ale projekt obarczony jest niewielkimi błędami. | |
4,0 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, unikając błędów. | |
4,5 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne. | |
5,0 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu i unikalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O14.1_K01 Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne parku, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań. | 2,0 | Student nie ma świadomości złożoności i długofalowości procesu projektowego, nie jest wrażliwy i otwarty na walory przestrzeni i potrzeby społeczne. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, nie wykazuje się kreatywnością. | |
3,5 | Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, wykazuje się konsekwencją w poszukiwaniu rozwiązań projektowych. | |
4,0 | Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz wykazuje się konsekwencją i znaczną dozą kreatywności w poszukiwaniu rozwiązań projektowych. | |
4,5 | Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, ma spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się konsekwencją i zaangażowaniem, dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz ma wyjątkowo spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych. |
Literatura podstawowa
- Boehm. A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1994
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008, reprint 1984
- Boehm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
- Sutkowska E., Kształtowania przestrzeni publicznej w systemie zieleni miejskiej na przykładzie Szczecina., Politechnika Wrocławska (praca doktorska), Wrocław, 2007
Literatura dodatkowa
- Chmielewski M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast., Oficyna wydawnicza politechniki warszawskiej, Warszawa, 2001
- Hayward J., Urban parks: Research, planning and social change [w:] Public places and spaces., New York, 1989
- Drapella-Hermansdorfer A., Ogielski P., Zrównoważony Berlin. Różne spojrzenia na park miejski.[w:] Kształtowanie krajobrazu: idee, strategie, realizacje., Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2004
- Bernacki K., Idea parku miejskiego po 1982 roku. (praca doktorska), Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2009