Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie krajobrazu (park):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie krajobrazu (park)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 25 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Wstęp do projektowania krajobrazu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej percepcji krajobrazu, zasad komponowania i programowania przestrzeni parkowych jako przestrzeni publicznej o wysokich walorach rekreacyjnych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności z zakresu oceny funkcjonalno-krajobrazowej, możliwości programowania i projektowania parków miejskich w oparciu o wykorzystanie walorów krajobrazowych i ducha miejsca.
C-3Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu architektury krajobrazu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza uwarunkowań i powiązań funkcjonalno-przestrzennych, inwentaryzacja urbanistyczna oraz waloryzacja krajobrazowa terenu planowanego parku.8
T-P-2Koncepcja programowo-przestrzenna zagospoadarowania terenu na park miejski.10
T-P-3Szczegółowy projekt zagospodarowania fragmentu parku. Rozwiązania przestrzenne, materiałowe, elementów małej architektury, óświetlenia, dobór roślin. Prezentacja projektu na planszach12
30
wykłady
T-W-1Park jako element struktury przestrzeni miejskiej. Park jako przestrzeń publiczna. Dostępność parku w przestrzeni miasta. Ciągłość terenów zieleni miejskiej. Rodzaje parków.5
T-W-2Percepcja przestrzeni, kompozycja krajobrazu, zasady budowy sekwencji wnętrz krajobrazowych. Wartości krajobrazowe parków miejskich, powiązania widokowe.6
T-W-3Zasady programowania i projektowania miejskich parków z uwzględnieniem potrzeb społecznych użytkowników. Struktura funkcjonalna parków miejskich. Atrakcyjność społeczna parku..6
T-W-4Rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane w parkach miejskich. Przykłady współczesnych rozwiązań.2
T-W-5Wartość kulturowa parku, treść i znaczenie miejsca, tradycja miejsca, ogrody pamięci. Parki jako wtórne zagospodarowanie terenu, rewitalizacja obszarów miejskich, a parki. Przykłady rozwiązań.6
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2inwentaryzacje i badania terenowe10
A-P-3praca nad projektem poza zajęciami20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Studia literatury i poszukiwania inspiracji10
A-W-4Opracowanie planszy z ideogramem parku10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4zajęcia terenowe
M-5metoda przypadków, prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena formująca: prezentacja ideogramu parku. Ocena umiejętności syntezy idei projektowej oraz sposobu jej przekazu.
S-3Ocena formująca: Projekt parku miejskiego. Ocena poprawności rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, stopnia i sposobu wykorzystania walorów krajobrazowo-widokowych oraz wartość atrystyczna koncepcji, estetyka i czytelność jej podania.
S-4Ocena podsumowująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.1_W01
Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, proponuje możliwości kształtowania miejskiej przestrzeni otwartej przez budowę spójnej sekwencji wnętrz krajobrazowych na przykładzie parków miejskich.
AK_1A_W07, AK_1A_W14C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.1_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu w miście pod kątem oceny jego walorów i możliwości utworzenia parku miejskiego oraz zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową na przykładzie parku miejskiego, stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalne-przestrzenno.
AK_1A_U02, AK_1A_U06, AK_1A_U09C-2T-P-2, T-P-1, T-P-3M-3, M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.1_K01
Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne parku, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań.
AK_1A_K01, AK_1A_K07C-3T-P-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.1_W01
Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, proponuje możliwości kształtowania miejskiej przestrzeni otwartej przez budowę spójnej sekwencji wnętrz krajobrazowych na przykładzie parków miejskich.
2,0Student wymienia kilka zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, nie potrafiąc ich scharakteryzować.
3,0Student wymienia niektóre zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, pobieżnie je charakteryzując.
3,5Student wymienia główne zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, dobrze je charakteryzując.
4,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni.
4,5Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni dobrze je uzasadniając.
5,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, w pełni je charakteryzując, proponuje możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni cechujące się indywidualnością i wysoką wartością merytoryczną, w pełni je uzasadniając.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.1_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu w miście pod kątem oceny jego walorów i możliwości utworzenia parku miejskiego oraz zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową na przykładzie parku miejskiego, stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalne-przestrzenno.
2,0Student nie potrafi wykonać poprawnie analiz urbanistycznych i krajobrazowych terenu.
3,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, ale projekt obarczony jest błędami.
3,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, ale projekt obarczony jest niewielkimi błędami.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, unikając błędów.
4,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.
5,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu i unikalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.1_K01
Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne parku, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań.
2,0Student nie ma świadomości złożoności i długofalowości procesu projektowego, nie jest wrażliwy i otwarty na walory przestrzeni i potrzeby społeczne.
3,0Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, nie wykazuje się kreatywnością.
3,5Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, wykazuje się konsekwencją w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz wykazuje się konsekwencją i znaczną dozą kreatywności w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,5Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, ma spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.
5,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się konsekwencją i zaangażowaniem, dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz ma wyjątkowo spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.

Literatura podstawowa

  1. Boehm. A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1994
  2. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008, reprint 1984
  3. Boehm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
  4. Sutkowska E., Kształtowania przestrzeni publicznej w systemie zieleni miejskiej na przykładzie Szczecina., Politechnika Wrocławska (praca doktorska), Wrocław, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Chmielewski M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast., Oficyna wydawnicza politechniki warszawskiej, Warszawa, 2001
  2. Hayward J., Urban parks: Research, planning and social change [w:] Public places and spaces., New York, 1989
  3. Drapella-Hermansdorfer A., Ogielski P., Zrównoważony Berlin. Różne spojrzenia na park miejski.[w:] Kształtowanie krajobrazu: idee, strategie, realizacje., Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2004
  4. Bernacki K., Idea parku miejskiego po 1982 roku. (praca doktorska), Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza uwarunkowań i powiązań funkcjonalno-przestrzennych, inwentaryzacja urbanistyczna oraz waloryzacja krajobrazowa terenu planowanego parku.8
T-P-2Koncepcja programowo-przestrzenna zagospoadarowania terenu na park miejski.10
T-P-3Szczegółowy projekt zagospodarowania fragmentu parku. Rozwiązania przestrzenne, materiałowe, elementów małej architektury, óświetlenia, dobór roślin. Prezentacja projektu na planszach12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Park jako element struktury przestrzeni miejskiej. Park jako przestrzeń publiczna. Dostępność parku w przestrzeni miasta. Ciągłość terenów zieleni miejskiej. Rodzaje parków.5
T-W-2Percepcja przestrzeni, kompozycja krajobrazu, zasady budowy sekwencji wnętrz krajobrazowych. Wartości krajobrazowe parków miejskich, powiązania widokowe.6
T-W-3Zasady programowania i projektowania miejskich parków z uwzględnieniem potrzeb społecznych użytkowników. Struktura funkcjonalna parków miejskich. Atrakcyjność społeczna parku..6
T-W-4Rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane w parkach miejskich. Przykłady współczesnych rozwiązań.2
T-W-5Wartość kulturowa parku, treść i znaczenie miejsca, tradycja miejsca, ogrody pamięci. Parki jako wtórne zagospodarowanie terenu, rewitalizacja obszarów miejskich, a parki. Przykłady rozwiązań.6
25

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2inwentaryzacje i badania terenowe10
A-P-3praca nad projektem poza zajęciami20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Studia literatury i poszukiwania inspiracji10
A-W-4Opracowanie planszy z ideogramem parku10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O14.1_W01Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, proponuje możliwości kształtowania miejskiej przestrzeni otwartej przez budowę spójnej sekwencji wnętrz krajobrazowych na przykładzie parków miejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W14zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej percepcji krajobrazu, zasad komponowania i programowania przestrzeni parkowych jako przestrzeni publicznej o wysokich walorach rekreacyjnych.
Treści programoweT-P-2Koncepcja programowo-przestrzenna zagospoadarowania terenu na park miejski.
T-P-1Analiza uwarunkowań i powiązań funkcjonalno-przestrzennych, inwentaryzacja urbanistyczna oraz waloryzacja krajobrazowa terenu planowanego parku.
T-P-3Szczegółowy projekt zagospodarowania fragmentu parku. Rozwiązania przestrzenne, materiałowe, elementów małej architektury, óświetlenia, dobór roślin. Prezentacja projektu na planszach
T-W-1Park jako element struktury przestrzeni miejskiej. Park jako przestrzeń publiczna. Dostępność parku w przestrzeni miasta. Ciągłość terenów zieleni miejskiej. Rodzaje parków.
T-W-4Rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane w parkach miejskich. Przykłady współczesnych rozwiązań.
T-W-2Percepcja przestrzeni, kompozycja krajobrazu, zasady budowy sekwencji wnętrz krajobrazowych. Wartości krajobrazowe parków miejskich, powiązania widokowe.
T-W-3Zasady programowania i projektowania miejskich parków z uwzględnieniem potrzeb społecznych użytkowników. Struktura funkcjonalna parków miejskich. Atrakcyjność społeczna parku..
T-W-5Wartość kulturowa parku, treść i znaczenie miejsca, tradycja miejsca, ogrody pamięci. Parki jako wtórne zagospodarowanie terenu, rewitalizacja obszarów miejskich, a parki. Przykłady rozwiązań.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4zajęcia terenowe
M-5metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny z treści wykładowych
S-3Ocena formująca: Projekt parku miejskiego. Ocena poprawności rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, stopnia i sposobu wykorzystania walorów krajobrazowo-widokowych oraz wartość atrystyczna koncepcji, estetyka i czytelność jej podania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wymienia kilka zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, nie potrafiąc ich scharakteryzować.
3,0Student wymienia niektóre zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, pobieżnie je charakteryzując.
3,5Student wymienia główne zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, dobrze je charakteryzując.
4,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni.
4,5Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni dobrze je uzasadniając.
5,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania parków, w pełni je charakteryzując, proponuje możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni cechujące się indywidualnością i wysoką wartością merytoryczną, w pełni je uzasadniając.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O14.1_U01Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu w miście pod kątem oceny jego walorów i możliwości utworzenia parku miejskiego oraz zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową na przykładzie parku miejskiego, stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalne-przestrzenno.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U02wykonuje przestrzenne wizualizacje idei i projektów z wykorzystaniem zasad geometrii wykreślnej i technik komputerowych
AK_1A_U06stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów
AK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności z zakresu oceny funkcjonalno-krajobrazowej, możliwości programowania i projektowania parków miejskich w oparciu o wykorzystanie walorów krajobrazowych i ducha miejsca.
Treści programoweT-P-2Koncepcja programowo-przestrzenna zagospoadarowania terenu na park miejski.
T-P-1Analiza uwarunkowań i powiązań funkcjonalno-przestrzennych, inwentaryzacja urbanistyczna oraz waloryzacja krajobrazowa terenu planowanego parku.
T-P-3Szczegółowy projekt zagospodarowania fragmentu parku. Rozwiązania przestrzenne, materiałowe, elementów małej architektury, óświetlenia, dobór roślin. Prezentacja projektu na planszach
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia projektowe
M-4zajęcia terenowe
M-5metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Projekt parku miejskiego. Ocena poprawności rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, stopnia i sposobu wykorzystania walorów krajobrazowo-widokowych oraz wartość atrystyczna koncepcji, estetyka i czytelność jej podania.
S-4Ocena podsumowująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać poprawnie analiz urbanistycznych i krajobrazowych terenu.
3,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, ale projekt obarczony jest błędami.
3,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, ale projekt obarczony jest niewielkimi błędami.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, unikając błędów.
4,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.
5,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem utworzenia parku miejskiego. Potrafi zaprojektować złożoną strukturę krajobrazową, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu i unikalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O14.1_K01Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne parku, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
AK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu architektury krajobrazu.
Treści programoweT-P-2Koncepcja programowo-przestrzenna zagospoadarowania terenu na park miejski.
T-W-4Rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane w parkach miejskich. Przykłady współczesnych rozwiązań.
T-W-2Percepcja przestrzeni, kompozycja krajobrazu, zasady budowy sekwencji wnętrz krajobrazowych. Wartości krajobrazowe parków miejskich, powiązania widokowe.
T-W-3Zasady programowania i projektowania miejskich parków z uwzględnieniem potrzeb społecznych użytkowników. Struktura funkcjonalna parków miejskich. Atrakcyjność społeczna parku..
T-W-5Wartość kulturowa parku, treść i znaczenie miejsca, tradycja miejsca, ogrody pamięci. Parki jako wtórne zagospodarowanie terenu, rewitalizacja obszarów miejskich, a parki. Przykłady rozwiązań.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-5metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena formująca: prezentacja ideogramu parku. Ocena umiejętności syntezy idei projektowej oraz sposobu jej przekazu.
S-3Ocena formująca: Projekt parku miejskiego. Ocena poprawności rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, stopnia i sposobu wykorzystania walorów krajobrazowo-widokowych oraz wartość atrystyczna koncepcji, estetyka i czytelność jej podania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości złożoności i długofalowości procesu projektowego, nie jest wrażliwy i otwarty na walory przestrzeni i potrzeby społeczne.
3,0Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, nie wykazuje się kreatywnością.
3,5Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, wykazuje się konsekwencją w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz wykazuje się konsekwencją i znaczną dozą kreatywności w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,5Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, ma spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.
5,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się konsekwencją i zaangażowaniem, dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz ma wyjątkowo spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.