Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Wstęp do projektowania krajobrazu (ogród przydomowy):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wstęp do projektowania krajobrazu (ogród przydomowy) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczącymi wykonywania projektów z zakresu architektury krajobrazu, w tym projektowania, komponowania i programowania prostych wnętrz krajobrazowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aktualnymi trenadami w zakresie projektowania ogrodów przydomowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu sporządzania projektów ogrodów przydomowych (w tym analiz przedprojektowych, rysunków projektowych oraz opisu projektu) zgodnie z zasadami sporządzania dokumentacji projektowej oraz dla potrzeb prezentacji projektu w formie posteru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyznaczniki stylów ogrodowych. | 4 |
T-P-2 | Analiza przedprojektowa działki z przeznaczeniem na ogród przydomowy | 4 |
T-P-3 | Schemat funkcjonalno-przestrzenny. Określenie programu funcjonalnego i stylu założenia | 4 |
T-P-4 | Komponowanie ogrodu - układ sobodny, geometryczny i mieszany | 4 |
T-P-5 | Projekt szczegółowy zagospodarowania terenu. Dobór roślin, materiałów i elementów małej architektury | 8 |
T-P-6 | Dokumentacja projektowa - część graficzna i opisowa. Komponowanie plansz projektowych | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Praca architekta krajobrazu. Wprowadzenie w problematykę | 2 |
T-W-2 | Kategorie obiektów architektury krajobrazu. Style ogrodowe. Rodzaje ogrodów | 2 |
T-W-3 | Zasady dobrej kompozycji i budowa wnętrza krajobrazowego | 4 |
T-W-4 | Elementy i zakres dokumentacji projektowej ogrodu przydomowego. | 2 |
T-W-5 | Zasady programowania i projektowania ogrodów przydomowych. | 4 |
T-W-6 | Elementy naturalne i architektoniczne zagospodarowania ogrodu | 4 |
T-W-7 | Współczesne tendencje w kształtowaniu ogrodów | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca na zajęciach analityczna i koncepcyjna. | 22 |
A-P-2 | Praca na zajęciach: Przygotowanie opisu do projektu | 4 |
A-P-3 | Praca na zajęciach: Przygotowanie plansz posterowych z wybranych rysunkow projektowych | 2 |
A-P-4 | Praca w bibliotece | 6 |
A-P-5 | Praca w domu analityczna i koncepcyjna. | 38 |
A-P-6 | Praca w domu: Przygotowanie dokumentacji projektowej do oddania (częśc opisowa wraz graficznymi załącznikami) | 6 |
A-P-7 | Praca w domu: Przygotowanie plansz posterowych z wybranych rysunków projektowych | 6 |
A-P-8 | Praca w domu: Przygotowanie się do przeglądu międzysemestralnego | 6 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie referatu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
M-4 | Wykład terenowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny dotyczący stanu zaawansowania projektu oraz jakości przyjętych rozwiązań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny dotyczący zagospodarowania ogrodu przydomowego obejmujący przygotowanie dokumentacji technicznej (częśc graficzna i opisowa) oraz posteru. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę wartość merytoryczna projektu (zastosowanie wiedzy teoretycznej dotyczącej komponowania, programowania i urządzania terenu) oraz estetyczna pracy. |
S-3 | Ocena formująca: Praca pisemna (referat) dotycząca aktualnych tendencji i realizacji w architekturze krajobrazu. W ocenie brana jest pod uwagę poprawność merytoryczna, stopień wyczerpania tematu, własna interpretacja w postrzeganiu zjawisk. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy teoretycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O10.1_W07 Zna podstawowe tendencje w projektowaniu ogrodów oraz współczesne realizacje obiektów mogących stanowić inspiarcję dla przyjętych rozwiązań projektowych. | AK_1A_W07 | — | — | C-2 | T-W-7, T-P-1 | M-1 | S-3 |
AK_1A_O10.1_W13 Zna zasady sporządzania dokumentacji projektowej i jej poszczególne komponenty, etapy powstawania projektu oraz podstawowe przepisy prawne. | AK_1A_W13 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-4, T-P-6 | M-3, M-1 | S-4, S-2 |
AK_1A_O10.1_W14 Zna metody analiz terenu i studiów przedprojektowych potrzebne do określenia wytycznych kompozycyjnych i funkcjonalno-przestrzennych | AK_1A_W14 | — | — | C-3 | T-W-5, T-P-3, T-P-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O10.1_U05 Potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową z wykorzystaniem znanych zasad i reguł, prawidłowo dostosowując skalę i formę elementów wyposażenia. | AK_1A_U05 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-P-4, T-P-5 | M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
AK_1A_O10.1_U07 Potrafi przygotować dokumentację projektową graficzną i opisową) dla projektowanego terenu. | AK_1A_U07 | — | — | C-3 | T-W-4, T-P-6 | M-3, M-1 | S-2 |
AK_1A_O10.1_U09 Potrafi przeanalizować istniejące uwarunkowania terenowe i dokonać niezbędnych dla dalszego procesu projektowego studiów przedprojektowych. | AK_1A_U09 | — | — | C-3 | T-P-2 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O10.1_K01 Jest zdolny do kreatywnego myślenia o przestrzeni, rozumiejąc rolę kompozycji i cech przestrzennych w budowaniu konkretnego efektu przestrzeni. | AK_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
AK_1A_O10.1_K11 Potrafi współpracować z członkami zespołu przy opracowywaniu wspólnej koncepcji projektowej | AK_1A_K11 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-3 | S-1, S-2 |
AK_1A_O10.1_K12 Ma świadomość potrzeby zbierania informacji o aktualnych tendencjach w architekturze, nowych realizacjach różnych obiektów architektury krajobrazu i poszukiwań własnego stylu. | AK_1A_K12 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O10.1_W07 Zna podstawowe tendencje w projektowaniu ogrodów oraz współczesne realizacje obiektów mogących stanowić inspiarcję dla przyjętych rozwiązań projektowych. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie wybrać ani scharakteryzować współczesnych realizacji obiektów architektury krajobrazu |
3,0 | Student potrafi poprawnie wybrać, wymienić i częściowo scharakteryzować współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu stanowiące inspirację dla przyjętych rozwiązań bez umiejętności ich analizy | |
3,5 | Student potrafi poprawnie wybrać, wymienić i scharakteryzować współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu stanowiące inspirację dla przyjętych rozwiązań dokonując ich częściowej analizy. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie wybrać, wymienić i wyczerpująco scharakteryzować współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu stanowiące inspiracje dla przyjętych rozwiązań, dokonując ich analizy. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i wyczerpująco scharakteryzować współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu stanowiące inspiracje dla przyjętych rozwiązań projektowych, analizuje je i odnosi do aktualnych tendencji. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i wyczerpująco schrakteryzować współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu stanowiące inspiracje dla przyjętych rozwiązań projektowych, analizuje je, odnosi do aktualnych tendencji, a także dokonuje samodzielnej, krytycznej oceny zidentyfikowanych trendów. | |
AK_1A_O10.1_W13 Zna zasady sporządzania dokumentacji projektowej i jej poszczególne komponenty, etapy powstawania projektu oraz podstawowe przepisy prawne. | 2,0 | Student nie potrafi wymenić i wytłumaczyć podstawowych zasad i przepisów stosowanych przy opracowywaniu projektu |
3,0 | Student wymienia i tłumaczy większość podstawowych zasad i przepisów stosowanych przy opracowywaniu projektu. | |
3,5 | Student poprawnie wymienia i tłumaczy podstawowe zasady i przepisy stosowane przy opracowywaniu projektu. | |
4,0 | Student poprawnie wymienia i tłumaczy podstawowe zasady i przepisy stosowane przy opracowywaniu projektu oraz poprawnie dobiera zasady i przepisy dla konkretnej sytuacji. | |
4,5 | Student poprawnie wymienia i tłumaczy podstawowe zasady i przepisy stosowane przy opracowywaniu projektu, poprawnie dobiera zasady dla konkretnej sytuacji i dla wcześniej założonego efektu. | |
5,0 | Student poprawnie wymienia i tłumaczy podstawowe zasady i przepisy stosowane przy opracowywaniu projektu, poprawnie dobiera zasady dla konkretnej sytuacji uzyskując założony efekt oraz rozwiązania wysokiej jakości. | |
AK_1A_O10.1_W14 Zna metody analiz terenu i studiów przedprojektowych potrzebne do określenia wytycznych kompozycyjnych i funkcjonalno-przestrzennych | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo objaśnić większości metod analiz terenu i studiów przedprojektowych. |
3,0 | Student prawidłowo objaśnia większość metod analiz terenu i studiów przedprojektowych. | |
3,5 | Student prawidłowo objaśnia metody analiz terenu i studiów przedprojektowych, poprawnie rozpoznaje uwarunkowania konkretnej sytuacji. | |
4,0 | Student prawidłowo objaśnia metody analiz terenu i studiów przedprojektowych, poprawnie rozpoznaje uwarunkowania konkretnej sytuacji. | |
4,5 | Student prawidłowo objaśnia metody analiz terenu i studiów przedprojektowych, poprawnie rozpoznaje uwarunkowania konkretnej sytuacji oraz wskazuje wytyczne. | |
5,0 | Student prawidłowo objaśnia metody analiz terenu i studiów przedprojektowych, porawnie rozpoznaje uwarunkowania konkretnej sytuacji, wskazuje wytyczne z uzasadnieniając je. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O10.1_U05 Potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową z wykorzystaniem znanych zasad i reguł, prawidłowo dostosowując skalę i formę elementów wyposażenia. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować przestrzeni ogrodowej, którą cechuje poprawność merytoryczna większości przyjętych rozwiązań. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawność merytoryczna większości przyjętych rozwiązań. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz walory użytkowe. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań, walory użytkowe i duża wartość estetyczna. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawnosć merytoryczna przyjętych rozwiązań, walory użytkowe, duża wartość estetyczna oraz oryginalność koncepcji. | |
AK_1A_O10.1_U07 Potrafi przygotować dokumentację projektową graficzną i opisową) dla projektowanego terenu. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowowo sporządzić dokumentacji projektowej, część opsiowa jest niekompletna, a jej komponenty opisane w sposób niewustarczający dla przedstawienia koncepcji, brakuje niezbędnych załączników. |
3,0 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera wszystkie niezbędne komponenty opisane w stopniu wystarczającym dla przedstawienia koncepcji oraz niezbędne załączniki graficzne. | |
3,5 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera wszystkie niezbędne komponenty opisane w stopniu wystarczającym dla przedstawienia koncepcji oraz niezbędne załączniki graficzne. Przyjęte rozwiązania student potrafi poddać częściowej analizie. | |
4,0 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera wszystkie niezbędne komponenty opisane w sposób logiczny i wyczerpujący oraz niezbędne załączniki graficzne. Przyjęte rozwiązania student potrafi poddać analizie. | |
4,5 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera wszystkie niezbędne komponenty opisane w sposób logiczny i wyczerpujący oraz niezbędne załączniki graficzne. Przyjęte rozwiązania student potrafi poddać analizie. Całość charakteryzuje czytelność i duża staranność. | |
5,0 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera wszystkie niezbędne komponenty opisane w sposób logiczny i wyczerpujący oraz niezbędne załączniki graficzne. Przyjęte rozwiązania student potrafi poddać analizie i krytycznej ocenie. Całość charakteryzuje czytelność i duża staranność. | |
AK_1A_O10.1_U09 Potrafi przeanalizować istniejące uwarunkowania terenowe i dokonać niezbędnych dla dalszego procesu projektowego studiów przedprojektowych. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo przeprowadzić analizy stanu istniejącego i sporządzić inwentaryzacji. |
3,0 | Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego i sporządza inwentaryzację terenu, a pojawiające błędy są niewielkie. | |
3,5 | Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego i poprawnie sporządza inwentaryzację terenu. | |
4,0 | Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego i poprawnie sporządza inwentaryzację terenu oraz wskazać na ich podstawie wytyczne projektowe | |
4,5 | Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego i poprawnie sporządza inwentaryzację terenu, potrafi wskazać wytyczne projektowe oraz zdefiniować formy przestrzenne, arch. i roślinne pasujące do danych uwarunkowań. | |
5,0 | Student prawidło przeprowadza analizę stanu istniejącego i poprawnie sporządza inwentaryzację terenu, potrafi wskazać wytyczne projektowe oraz zdefiniować formy przestrzenne, arch. i roślinne pasujące do danych uwarunkowań, uzyskując efekt wysokiej jakości estetycznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O10.1_K01 Jest zdolny do kreatywnego myślenia o przestrzeni, rozumiejąc rolę kompozycji i cech przestrzennych w budowaniu konkretnego efektu przestrzeni. | 2,0 | Student nie potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeni, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną. |
3,0 | Student potrafi przekształcić przestrzeń uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną w bardzo ograniczonym stopniu. | |
3,5 | Student potrafi przekształcić przestrzeń uzyskując w znacznej mierze spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną. | |
4,0 | Student potarfi przekształcić przestrzeń uzyskując w pełni spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną. | |
4,5 | Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną oraz wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu. | |
5,0 | Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną, wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu oraz oryginalność myślenia. | |
AK_1A_O10.1_K11 Potrafi współpracować z członkami zespołu przy opracowywaniu wspólnej koncepcji projektowej | 2,0 | Student nie uczestniczy w pracy zespołu. |
3,0 | student wykazuje glównie bierną postawę podczas pracy. | |
3,5 | Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, ale tylko w niektórych etapach powstawania projektu. | |
4,0 | Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu. | |
4,5 | Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, chętnie podejmuje dyskusje z członkami zespołu i prowadzącym, prezentując swoje idee i koncepcje. | |
5,0 | Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, chętnie podejmuje dyskusje z członkami zespołu i prowadzącym, prezentując swoje idee i koncepcje a nawet przejmuje rolę lidera zespołu. | |
AK_1A_O10.1_K12 Ma świadomość potrzeby zbierania informacji o aktualnych tendencjach w architekturze, nowych realizacjach różnych obiektów architektury krajobrazu i poszukiwań własnego stylu. | 2,0 | Student nie zbiera aktywnie informacji o tendencjach w architekturze krajobrazu i nowych realizacjach a jego baza danych jest cząstkowa. |
3,0 | Student w sposób aktywny zbiera informacje o tendencjach w architekturze krajobrazu i nowych realizacjach, tworząc bazę danych odnoszącą się do większości aspektów projektu. | |
3,5 | Student w sposób aktywny zbiera informacje o tendencjach w architekturze krajobrazu i nowych realizacjach, tworząc kompleksową bazę danych odnoszącą się do wszystkich aspektów projektu. | |
4,0 | Student w sposób aktywny zbiera informacje o tendencjach w architekturze krajobrazu i nowych realizacjach, tworząc kompleksową bazę danych odnoszącą się do wszystkich aspektów projektu i dużej wartości dla opracowywanego tematu. | |
4,5 | Student w sposób aktywny zbiera informacje o tendencjach w architekturze krajobrazu, analizuje je, tworząc kompleksową bazę danych odnoszącą się do wszystkich aspektów projektu i dużej wartości dla opracowywanego tematu. Zebrane informacje analizuje. | |
5,0 | Student w sposób aktywny zbiera informacje o tendencjach w achitekturze krajobrazu, tworząc kompleksową bazę danych odnoszącą się do wszystkich aspektów projektu i dużej wartości dla opracowywanego tematu. Zebrane informacje analizuje i ocenia. |
Literatura podstawowa
- Bogdanowski J., Architektura krajobrazu, PWN, Warszawa - Kraków, 1968
- Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
- Bohm A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój., Politechnika Krakowska, Kraków, 1994
- Brookes J., Projektowanie ogrodów, Wiedza i życie, Warszawa, 2005
- Newbury T., Sztuka projektowania ogrodów, Elipsa, Warszwa, 2005
- Szymski A., Dawidowski R., Architektura krajobrazu, Walkowska, Szczecin, 2006
- Brooks J., Projektowanie ogrodów, Wiedza i Życie, Warszawa, 2005
- Newbury T., Sztuka projektowania ogrodów, Elipsa, Warszawa, 2005