Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Florystyka
Sylabus przedmiotu Asortyment roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Florystyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Asortyment roślin ozdobnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza na temat budowy roślin i systematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchacza z asortymentem roslin ozdobnych stosowanych we florystyce |
C-2 | Zapozanie słuchacza z wartością dekoracyjną gatunków i odmian roślin ozdobnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podział roślin ozdobnych. | 5 |
T-W-2 | Rośliny ozdobne uprawiane na kwiat cięty – przegląd gatunków i odmian. | 5 |
T-W-3 | Rodzaje i gatunki uprawiane na zieleń ciętą – przegląd gatunków i odmian. | 4 |
T-W-4 | Rodzaje i gatunki roślin stosowanych jako dodatki. | 4 |
T-W-5 | Rośliny doniczkowe ozdobne z liści, kwiatów, owoców – przegląd gatunków i odmian. | 4 |
T-W-6 | Rośliny na balkony i tarasy – przegląd gatunków i odmian. | 4 |
T-W-7 | Rośliny ozdobne nadające się do suszenia i utrwalania. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział słuchacza w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 70 |
A-W-3 | Rozpoznawanie roślin | 60 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 50 |
210 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
F_10A_01_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych umie omówić poszczególne grupy uprawowe roślin ozdobnych. Potrafi scharakteryzować kwiaty cięte, zieleń ciętą, rośliny doniczkowe i rabatowe, gatunki produkowane na susz. Słuchacz posiada wiedzę na temat nazewnictwa i pochodzenia roślin ozdobnych, ich budowy, walorów ozdobnych, pory dostępności na rynku, zastosowania. | F_10A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
F_10A_01_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych Słuchacz rozpoznaje rośliny ozdobne, dobiera rośliny do wykonania określonych kompozycji florystycznych. Słuchacz określa dekoracyjną i użytkową wartość roślin ozdobnych, rozpoznaje rośliny cięte, rabatowe, doniczkowe, stosowane we florystyce, posługuje się nazewnictwem roślin polskim i łacińskim. | F_10A_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
F_10A_01_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresu asortymentu roślin ozdobnych. Wie o konieczności stałego analizowania oferty kwiatów i zieleni ciętej pojawiających się na rynku florystycznym. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | F_10A_K01, F_10A_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
F_10A_01_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych umie omówić poszczególne grupy uprawowe roślin ozdobnych. Potrafi scharakteryzować kwiaty cięte, zieleń ciętą, rośliny doniczkowe i rabatowe, gatunki produkowane na susz. Słuchacz posiada wiedzę na temat nazewnictwa i pochodzenia roślin ozdobnych, ich budowy, walorów ozdobnych, pory dostępności na rynku, zastosowania. | 2,0 | |
3,0 | student rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo rodzaje i gatunki roślin ozdobnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
F_10A_01_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych Słuchacz rozpoznaje rośliny ozdobne, dobiera rośliny do wykonania określonych kompozycji florystycznych. Słuchacz określa dekoracyjną i użytkową wartość roślin ozdobnych, rozpoznaje rośliny cięte, rabatowe, doniczkowe, stosowane we florystyce, posługuje się nazewnictwem roślin polskim i łacińskim. | 2,0 | |
3,0 | student dobiera prosty materiał roślinny do wykonania określonych kompozycji florystycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
F_10A_01_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresu asortymentu roślin ozdobnych. Wie o konieczności stałego analizowania oferty kwiatów i zieleni ciętej pojawiających się na rynku florystycznym. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | |
3,0 | student ma potrzebę w stopniu podstawowym dokształcania i samodoskonalenia w zakresie informacji na temat nowych gatunków i odmian roślin ozdobnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czekalski M., Rośliny uprawiane na zieleń ciętą, PWRiL, Poznań, 2006
- Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, PWRiL, Poznań, 2006
- Krauze J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
- Krzymińska A., Siwulski M., Piękno suchych roślin, Wydawnictwo KURPISZ, Poznań, 2007
- Nowak J., Rośliny na suche bukiety: uprawa, suszenie, farbowanie, preparowanie., Hortpress Sp. z .o.o., Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Armitage A.M., Laushman J.M., Specialty cut flowers, Timber Press, Portland, 2008