Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Inwentaryzacje urbanistyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inwentaryzacje urbanistyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość obsługi oprogramowania komputerowego w zakresie grafiki i CAD 2D. Znajomość podstawowych pojęć z zakresu urbanistyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności i zapoznanie z podstawowymi elementami składowymi przestrzeni urbanistycznej oraz sposobami ich rejestracji za pomocą podstawowych metod inwentaryzacji urbanistycznej. |
C-2 | Umiejętność interpretacji i prezentacji merytorycznej i graficznej danych z rejestracji przestrzeni za pomocą narzędzi komputerowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Faza wstępna: Wprowadzenie do inwentaryzacji. Cele i zakres przedmiotu. | 1 |
T-A-2 | Prezentacja różnych przestrzeni miasta jako obszaru inwentaryzacji urbanistycznej. | 1 |
T-A-3 | Prezentacja podkładów mapowych obszarów i odczyt informacji przestrzennych z map urbanistycznych. Wizja lokalna. | 1 |
T-A-4 | Faza analityczna: Specyfikacja i stworzenie hierarchi komponentów przestrzeni miasta na obszarze inwentaryzacji. | 2 |
T-A-5 | Podział obszaru inwentaryzacji urbanistycznej na podstawową strukturę funkcjonalno-przestrzenną. | 1 |
T-A-6 | Faza szczegółowa: Inwentaryzacja urbanistyczna wybranych części miasta – szczegółowe określenie i rejestracja poszczególnych elementów składowych przestrzeni urbanistycznej. | 1 |
T-A-7 | Faza końcowa: Zestawienie, podsumowania i edycja graficzna wyników inwentaryzacji. | 1 |
T-A-8 | Prezentacja wyników inwentaryzacji urbanistycznej. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień inwentaryzacji urbanistycznej. Inwentaryzacja urbanistyczna w kontekście planowania przestrzennego. Poziomy planowania, rodzaje inwentaryzacji, cele i zakres inwentaryzacji. | 1 |
T-W-2 | Przestrzeń urbanistyczna - podstawowe zagadnienia i pojęcia w kontekście inwentaryzacji urbanistycznej. Miasto jako przestrzeń urbanistyczna podlegająca inwentaryzacji urbanistycznej. Komponenty, typologia i fizjonomia miasta. | 1 |
T-W-3 | Hierarchia i klasyfikacja obszarów w przestrzeni urbanistycznej w kontekście inwentaryzacji urbanistycznej. | 1 |
T-W-4 | Materiały wyjściowe i etapy sporządzania inwentaryzacji urbanistycznej. | 1 |
T-W-5 | Techniki opracowania i zakres inwentaryzacji urbanistycznej. | 1 |
T-W-6 | Elementy kompozycji urbanistycznej w inwentaryzacji urbanistycznej. Podział, struktura i sposoby interpretacji graficznej. | 1 |
T-W-7 | Metody i sposoby pomiarów w inwentaryzacji urbanistycznej. | 1 |
T-W-8 | Zaawansowane techniki rejestracji i modelowania użytkowania przestrzeni urbanistycznej. | 1 |
T-W-9 | Zastosowanie technologii 3D, modeli przestrzennych i aplikacji specjalistycznych w odwzorowaniu i inwentaryzacji przestrzeni urbanistycznej. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Wizja lokalna na terenie inwentaryzacji urbanistycznej. | 4 |
A-A-3 | Analiza materiałów wyjściowych do inwentaryzacji: mapy, dokumentacja fotograficzna obszaru. | 10 |
A-A-4 | Stworzenie wstępnej struktury i hierarchii komponentów inwentaryzacji urbanistycznej. | 10 |
A-A-5 | Praca własna: opracowanie inwentaryzacji urbanistycznej. | 17 |
A-A-6 | Przygotowanie prezentacji wyników inwentaryzacji urbanistycznej. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji panelowych na wykładach | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Wykład audytoryjny / dyskusja / objaśnienie. 2. Wizja lokalna / Dyskusja panelowa nad wynikami i postępami opracowania / Indywidualne korekty / Multimedialne prezentacje i analiza wyników. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: 1. Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny za pracę grupową - inwentaryzację urbanistyczną stosownie do zawartości merytorycznej i jakości technicznej opracowania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OC3_W01 Nabycie wiedzy w zakresie elementów składowych przestrzeni urbanistycznej jako komponentów wielopłaszczyznowego systemu urbanistycznego - umiejętność ich identyfikacji, wymieniania, scharekteryzowania, objaśnienia oraz wytłumaczenia zależności między nimi. | GP_1A_W02, GP_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OC3_U01 Nabycie umiejętności interpretacji problemów związanych z funkcjonowaniem i kształtem przestrzeni urbanistycznej; oceny, porządkowania oraz świadomej analizy tych problemów. Nabycie zdolności do korzystania z narzędzi komputerowych do rejestracji, analizy i prezentacji wyników inwentaryzacji urbanistycznej. | GP_1A_U05, GP_1A_U13, GP_1A_U19 | — | — | C-2 | T-A-8, T-A-5, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OC3_K01 Nabycie świadomości i wrażliwości na problematykę jakości otaczającej nas przestrzeni urbainstycznej ze świadomym postrzeganiem relacji między jej różnymi aspektami i elementami. Aktywna postawa i świadomość zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej. | GP_1A_K08, GP_1A_K10 | — | — | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OC3_W01 Nabycie wiedzy w zakresie elementów składowych przestrzeni urbanistycznej jako komponentów wielopłaszczyznowego systemu urbanistycznego - umiejętność ich identyfikacji, wymieniania, scharekteryzowania, objaśnienia oraz wytłumaczenia zależności między nimi. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i zaobserwować elementów przestrzeni urbanistycznej oraz nie potrafi stosować narzędzi komputerowych w inwentaryzacji urbanistycznej |
3,0 | Student potrafi wymienić inwentaryzowane elementy przestrzeni urbanistycznej, jednak nie potrafi przeprowadzić ich interpretacji i samodzielnej analizy. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie rejestrować, interpretować i analizować jedynie poszczególne elementy składowe przestrzeni urbanistycznej. Na poziomie podstawowym posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie rejestrować i analizować różne elementy składowe przestrzeni urbanistycznej jednak trudność sprawia całościowa jej interpretacja. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
4,5 | Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje przestrzeń urbanistyczną w różnorodności jej aspektów i elementów składowych. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
5,0 | Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje przestrzeń urbanistyczną w różnorodności jej aspektów i elementów składowych. Bardzo sprawnie posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbaistycznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OC3_U01 Nabycie umiejętności interpretacji problemów związanych z funkcjonowaniem i kształtem przestrzeni urbanistycznej; oceny, porządkowania oraz świadomej analizy tych problemów. Nabycie zdolności do korzystania z narzędzi komputerowych do rejestracji, analizy i prezentacji wyników inwentaryzacji urbanistycznej. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i zaobserwować elementów przestrzeni urbanistycznej oraz nie potrafi stosować narzędzi komputerowych w inwentaryzacji urbanistycznej |
3,0 | Student potrafi wymienić inwentaryzowane elementy przestrzeni urbanistycznej, jednak nie potrafi przeprowadzić ich interpretacji i samodzielnej analizy. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie rejestrować, interpretować i analizować jedynie poszczególne elementy składowe przestrzeni urbanistycznej. Na poziomie podstawowym posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie rejestrować i analizować różne elementy składowe przestrzeni urbanistycznej jednak trudność sprawia całościowa jej interpretacja. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
4,5 | Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje przestrzeń urbanistyczną w różnorodności jej aspektów i elementów składowych. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
5,0 | Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje przestrzeń urbanistyczną w różnorodności jej aspektów i elementów składowych. Bardzo sprawnie posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbaistycznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OC3_K01 Nabycie świadomości i wrażliwości na problematykę jakości otaczającej nas przestrzeni urbainstycznej ze świadomym postrzeganiem relacji między jej różnymi aspektami i elementami. Aktywna postawa i świadomość zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i zaobserwować elementów przestrzeni urbanistycznej oraz nie potrafi stosować narzędzi komputerowych w inwentaryzacji urbanistycznej |
3,0 | Student potrafi wymienić inwentaryzowane elementy przestrzeni urbanistycznej, jednak nie potrafi przeprowadzić ich interpretacji i samodzielnej analizy. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie rejestrować, interpretować i analizować jedynie poszczególne elementy składowe przestrzeni urbanistycznej. Na poziomie podstawowym posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie rejestrować i analizować różne elementy składowe przestrzeni urbanistycznej jednak trudność sprawia całościowa jej interpretacja. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
4,5 | Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje przestrzeń urbanistyczną w różnorodności jej aspektów i elementów składowych. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
5,0 | Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje przestrzeń urbanistyczną w różnorodności jej aspektów i elementów składowych. Bardzo sprawnie posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbaistycznej. |
Literatura podstawowa
- Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli, PWN, Warszawa, 1965
- Wejchert W., Elementy analizy urbanistycznej, PK, Kraków, 1998
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008
- Dziewoński K., Program i wskazówki dla inwentaryzacji urbanistycznej w terenie, PWT, Warszawa, 1952
- Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 2001
- Zwolinski A., Wyznaczniki urbanistycznej transformacji zespołów mieszkaniowych w oparciu o parametry użytkowania przestrzeni publicznych. Na przykładzie wielopłytowych osiedli mieszkaniowych miasta Szczecina, Printshop Szczecin, Wrocław, 2008
Literatura dodatkowa
- Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 1996
- Lynch K., Image of the city, MIT Press, London, 1960
- Ostrowski W., Urbanistyka współczesna, Arkady, Warszawa, 1975
- Batty M., Agent-based pedestrian modelling, UCL, London, 2003
- Turner A., Angular analysis: A method for the quantification of space, UCL, London, 1990
- Hiller B., The common language of space: a way of looking at the social, economic and environmental functioning of cities on a common basis, UCL, London, 2000
- Desyllas J., Duxbury E., Axial Maps and Visibility Graph Analysis. A comparison of their methodology and use in models of urban pedestrian movement, Space Syntax, Atlanta, 2001