Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie przestrzeni prospołecznych w mieście:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie przestrzeni prospołecznych w mieście
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu zasad kształtowania przestrzeni prospołecznych oraz znaczenia oraz wpływu rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
C-2Rozwinięcie umiejętności wieloaspektowej oceny wnętrz w przestrzeni publicznej oraz umiejętności wskazywania właściwych prospołecznych zmian i kierunków działań poprawiających jakość oraz funkcjonalność przestrzeni publicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projekt semestralny - analizy i ocena wybranego wnętrza w przestrzeni publicznej miasta, propozycje zmian w zakresie programu funkcjonalnego, poprawy komfortu i zwiększenia atrakcyjności użytkowania.9
9
wykłady
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.1
T-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.2
T-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych. Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.2
T-W-4Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego. Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.2
T-W-5Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielna praca studenta w domu nad przygotowaniem projektu semestralnego oraz prezentacji36
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych problemów kształtowania przestrzeni prospołecznych w mieście21
A-W-3Samodzielne przygotowywanie się studenta do zaliczenia.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy - prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne Ćwiczenia audytoryjne: ocena projektu semestralnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD2_W01
Zna zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
GP_1A_W12C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD2_U01
Potrafi wielowymiarowo ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej oraz zaproponować kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD2_K01
Ma świadomość zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz znaczenia przestrzeni publicznych dla lokalnej wspólnoty
C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD2_W01
Zna zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
2,0
3,0Student poprawnie charakteryzuje podstawowe zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie podstawowe znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD2_U01
Potrafi wielowymiarowo ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej oraz zaproponować kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poprawnie potrafi ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej uwzględniając najważniejsze kryteria oraz zaproponować podstawowe kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD2_K01
Ma świadomość zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz znaczenia przestrzeni publicznych dla lokalnej wspólnoty
2,0
3,0Student ma świadomość podstawowych zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz ogólnie orientuje się jakie znaczenia ma przestrzeń publiczna dla lokalnej wspólnoty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gehl J., Miasta dla ludzi, RAM, Kraków, 2014
  2. Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, Kraków, 2009
  3. 3. Jak przetworzy Miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych. Project for Public Spaces, Wydanie polskie – Fundacja Partnerstwo dla Środowiska

Literatura dodatkowa

  1. Madurowicz M. (red.), Kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2014
  2. Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.), Problemami kształtowania przestrzeni publicznych, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk, 2010
  3. Pluta K., Przestrzenie publiczne miast europejskich. Projektowanie urbanistyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projekt semestralny - analizy i ocena wybranego wnętrza w przestrzeni publicznej miasta, propozycje zmian w zakresie programu funkcjonalnego, poprawy komfortu i zwiększenia atrakcyjności użytkowania.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.1
T-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.2
T-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych. Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.2
T-W-4Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego. Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.2
T-W-5Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielna praca studenta w domu nad przygotowaniem projektu semestralnego oraz prezentacji36
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych problemów kształtowania przestrzeni prospołecznych w mieście21
A-W-3Samodzielne przygotowywanie się studenta do zaliczenia.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD2_W01Zna zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W12ma wiedzę na temat zasad kształtowania zespołów urbanistycznych, zna oraz identyfikuje uwarunkowania i czynniki, które mają wpływ na kształtowanie postaci miasta i wsi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu zasad kształtowania przestrzeni prospołecznych oraz znaczenia oraz wpływu rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
Treści programoweT-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.
T-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych. Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.
T-W-4Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego. Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.
T-W-5Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy - prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne Ćwiczenia audytoryjne: ocena projektu semestralnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie charakteryzuje podstawowe zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie podstawowe znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD2_U01Potrafi wielowymiarowo ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej oraz zaproponować kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności wieloaspektowej oceny wnętrz w przestrzeni publicznej oraz umiejętności wskazywania właściwych prospołecznych zmian i kierunków działań poprawiających jakość oraz funkcjonalność przestrzeni publicznej.
Treści programoweT-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.
T-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych. Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.
T-W-4Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego. Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.
T-W-5Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.
T-A-1Projekt semestralny - analizy i ocena wybranego wnętrza w przestrzeni publicznej miasta, propozycje zmian w zakresie programu funkcjonalnego, poprawy komfortu i zwiększenia atrakcyjności użytkowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy - prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne Ćwiczenia audytoryjne: ocena projektu semestralnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poprawnie potrafi ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej uwzględniając najważniejsze kryteria oraz zaproponować podstawowe kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD2_K01Ma świadomość zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz znaczenia przestrzeni publicznych dla lokalnej wspólnoty
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu zasad kształtowania przestrzeni prospołecznych oraz znaczenia oraz wpływu rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
Treści programoweT-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.
T-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych. Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.
T-W-4Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego. Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.
T-W-5Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.
T-A-1Projekt semestralny - analizy i ocena wybranego wnętrza w przestrzeni publicznej miasta, propozycje zmian w zakresie programu funkcjonalnego, poprawy komfortu i zwiększenia atrakcyjności użytkowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy - prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne Ćwiczenia audytoryjne: ocena projektu semestralnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość podstawowych zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz ogólnie orientuje się jakie znaczenia ma przestrzeń publiczna dla lokalnej wspólnoty
3,5
4,0
4,5
5,0