Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne I (regionalne):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne I (regionalne) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotu podstawy gospodarki przestrzennej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną z zakresu planowania przestrzennego w skali regionalnej (gminy i województwa) i krajowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności gromadzenia, selekcji i wykorzystania materiałów źródłowych, w tym faktograficznych, kartograficznych i ikonograficznych do wykonania anali przestrzennych i wytycznych planistycznych. |
C-3 | Ukształtowanie świadomości roli i znaczenia planowania przestrzennego w skali regionalnej i krajowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza uwarunkowań historyczno-kulturowych, przestrzenno-krajobrazowych, społeczno-gospodarczych obszaru gminy. | 6 |
T-P-2 | Analiza dokumentów planistycznych gminy. Studium przypadków. | 6 |
T-P-3 | Wyteczne programowo-przestrzenne analizowanego obszaru. Kierunki rozwoju i ochrony obszaru. | 6 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy i struktura przestrzeni. Modele i mechanizmy rozwoju przestrzennego. Elementy analizy przestrzennej. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie planowania przestrzennego, cele i zadania. Koncepcja zrównoważonego rozwoju, ewolucja, cele i narzędzia. Zagadnienie ładu zintegrowanego. | 2 |
T-W-3 | Struktura terytorialno-administracyjna w Polsce. System planowania przestrzennego, struktura, funkcje i kompetencje. Dokumenty strategiczne, regulacyjne i operacyjne. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. | 2 |
T-W-4 | Zarys historii planowania przestrzennego w Polsce. Gmina jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego. | 2 |
T-W-5 | Struktura i metody badań krajobrazu. Pojęcie tożsamości krajobrazu. Prawne formy ochrony wartości kulturowych i przyrodniczych krajobrazu. | 2 |
T-W-6 | Podstawy gospodarowania gruntami w Polsce. Wpływ planowania przestrzennego na gospodarkę gruntami. | 2 |
T-W-7 | Polityka przestrzenna kraju - koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. | 2 |
T-W-8 | Planowanie przestrzenne w skali województwa - cele, charakterystyka, dokumenty i procedury. | 2 |
T-W-9 | Planowanie przestrzenne w skali gminy - cele, charakterystyka, konstrukcja dokumentów i procedury. Zależności między dokumentami planistycznymi. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-P-2 | Praca studialno-projektowa poza zajęciami. | 57 |
A-P-3 | Opracowanie wytycznych i przygotowanie prezentacji. | 45 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Studia literatury i dokumentów i aktów prawnych. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie referatu. | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład terenowy. |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk i procesów zachodzących w planowaniu przestrzennym |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin z zakresu treści wykładowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C21_W01 Student wskazuje i charakteryzuje poszczególne elementy procesu planistycznego realizowanego w skali krajowej i regionalnej, rozróżniając dokumenty planistyczne i tłumacząc cele, zadania, procedury i zależności. | GP_1A_W02, GP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C21_U01 Student potrafi pozyskać informacje z różnych źródeł niezbędne do opracowania analiz przestrzennych oraz sformułowania wytycznych planistycznych w skali ponadlokalnej. | — | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C21_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia planowania przestrzennego w skali regionalnej i krajowej, dostrzegając zależności zachodzące pomiędzy cechami przestrzeni, a stanem jej funkcjonowania. | — | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C21_W01 Student wskazuje i charakteryzuje poszczególne elementy procesu planistycznego realizowanego w skali krajowej i regionalnej, rozróżniając dokumenty planistyczne i tłumacząc cele, zadania, procedury i zależności. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie wskazać poszczególnych elementów procesu planistycznego odnosząc je do odpowiedniej skali, nie rozróżnia dokumentów planistycznych, nie zna ich celów, zadań ani procedur uchwalania. |
3,0 | Student potrafi wskazać niektóre elementy procesu planistycznego odnosząc je do odpowiedniej skali, nazywa dokumenty planistyczne, pobieżnie zna ich cele, zadania i procedury uchwalania. | |
3,5 | Student potrafi wskazać większość elementów procesu planistycznego odnosząc je do odpowiedniej skali i rozumiejąc niektóre zachodzące zależności, nazywa dokumenty planistyczne, ogólnie określa ich cele, zadania i procedury uchwalania. | |
4,0 | Student potrafi wskazać zdecydowaną większość elementów procesu planistycznego odnosząc je do odpowiedniej skali i rozumiejąc zachodzące zależności, nazywa dokumenty planistyczne, w pełni określa ich cele, zadania i procedury uchwalania. | |
4,5 | Student wskazuje i charakteryzuje wszystkie elementy procesu planistycznego odnosząc je do odpowiedniej skali i rozumiejąc zachodzące zależności, nazywa dokumenty planistyczne, w pełni określa ich cele, zadania i procedury uchwalania. Proponuje odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne dla danych przypadków. | |
5,0 | Student wskazuje i w pełni charakteryzuje wszystkie elementy procesu planistycznego odnosząc je do odpowiedniej skali i rozumiejąc zachodzące zależności, nazywa dokumenty planistyczne, w pełni określa ich cele, zadania i procedury uchwalania. Proponuje odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne dla danych przypadków cechujące się wysoką jakością walorem zrównoważenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C21_U01 Student potrafi pozyskać informacje z różnych źródeł niezbędne do opracowania analiz przestrzennych oraz sformułowania wytycznych planistycznych w skali ponadlokalnej. | 2,0 | Student nie potrafi pozyskać z różnych źródeł zbioru informacji pozwalających na poprawne wykonanie analiz przestrzennych. |
3,0 | Student potrafi pozyskać z różnych źródeł podstawowy zbiór informacji pozwalający na wykonanie analiz przestrzennych, w tych są jednak drobne błędy, ma też problemy z określeniem poprawnych wytycznych planistycznych. | |
3,5 | Student potrafi pozyskać z różnych źródeł podstawowy zbiór informacji pozwalający na wykonanie analiz przestrzennych oraz potrafi na ich podstawie sformułować podstawowe wytyczne planistyczne. | |
4,0 | Student potrafi pozyskać z różnych źródeł bogaty zbiór informacji, w oparciu o które wykonuje w sposób bezbłędny analizy przestrzenne oraz poprawnie formułuje pełne wytyczne planistyczne. | |
4,5 | Student potrafi pozyskać z różnych źródeł bogaty zbiór informacji, w oparciu o które wykonuje w sposób staranny i wyczerujący analizy przestrzenne oraz formułuje pełne wytyczne planistyczne, rozwiązania cechuje wysoka jakość merytoryczna. | |
5,0 | Student potrafi pozyskać z różnych źródeł bogaty zbiór informacji, w oparciu o które wykonuje w sposób w sposób staranny i wyczerujący analizy przestrzenne oraz formułuje pełne wytyczne planistyczne, rozwiązania cechuje wysoka jakość merytoryczna i kreatywność. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C21_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia planowania przestrzennego w skali regionalnej i krajowej, dostrzegając zależności zachodzące pomiędzy cechami przestrzeni, a stanem jej funkcjonowania. | 2,0 | Studentowi brakuje podstawowej świadomości roli i znaczenia planowania przestrzennego w gospodarce przestrzennej oraz nie widzi zależności pomiędzy cechami przestrzeni, a stanem jej funkcjonowania. |
3,0 | Student ma świadomość roli i znaczenia planowania przestrzennego w gospodarce przestrzennej, dostrzega niektóre zależności zachodzące pomiędzy cechami przestrzeni, a stanem jej funkcjonowania. | |
3,5 | Student ma świadomość roli i znaczenia planowania przestrzennego w gospodarce przestrzennej, dostrzega większość zależności zachodzących pomiędzy cechami przestrzeni, a stanem jej funkcjonowania w różnych skalach. | |
4,0 | Student ma świadomość roli i znaczenia planowania przestrzennego w gospodarce przestrzennej, dostrzega większość zależności zachodzących pomiędzy cechami przestrzeni, a stanem jej funkcjonowania w różnych skalach, wykazuje otwartość na szukanie rozwiązań problemów funkcjonalno-przestrzennych. | |
4,5 | Student ma świadomość roli i znaczenia planowania przestrzennego w gospodarce przestrzennej, dostrzega wszystkie zależności zachodzące pomiędzy cechami przestrzeni, a stanem jej funkcjonowania w różnych skalach, wykazuje otwartość i kreatywność w szukaniu rozwiązań problemów funkcjonalno-przestrzennych. | |
5,0 | Student ma świadomość roli i znaczenia planowania przestrzennego w gospodarce przestrzennej, dostrzega wszystkie zależności zachodzące pomiędzy cechami przestrzeni, a stanem jej funkcjonowania w różnych skalach, wykazuje pełną otwartość i kreatywność w szukaniu rozwiązań problemów funkcjonalno-przestrzennych. |
Literatura podstawowa
- Richling A. Solon J, Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, 5
- Anna Harańczyk, Samorząd terytorialny. Organizacja i Gospodarka. Podręcznik akademicki., Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków, 2010
- Tadeusz Markowski, Dylematy terytorialnego wymiaru w krajowych i regionalnych dokumentach strategicznych, w: Studia KPZK PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa, 2011
- Niewiadomski Z., Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Wysocka E., Plany zagospodarowania przestrzennego województw. Poradnik metodyczny., IGPIK, Warszawa, 2000
- Markowski T., Marszał T., Metropolie , obszary metropolitarne: problemy i pojęcia podstawowe, KPZK PAN, Warszawa, 2006
- ESDP. European Spacial Devepopment Perspective Committe on Spatial Development., European Commision, Potsdam, 1999