Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl>, Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>, Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sudent zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o państwie i prawie w zakresie nauczania maturalnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie ogólnych wiadomości o prawie. |
C-2 | Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym. |
C-5 | Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa. Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości. | 1 |
T-W-2 | Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne; | 1 |
T-W-3 | Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne; | 1 |
T-W-4 | Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń; | 1 |
T-W-5 | Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie; | 1 |
T-W-6 | Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika. Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku. Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o pracę, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów | 10 |
A-W-3 | opracowywanie projektów odpowiedzi na pozew | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew. |
M-3 | Prezentacje i prace studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B05_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego i karnego. | GP_1A_W02 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
GP_1A_B05_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego. | GP_1A_W02 | — | — | C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
GP_1A_B05_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych. | GP_1A_W02 | — | — | C-4, C-5, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B05_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł. | — | — | — | C-4, C-5, C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B05_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | — | — | — | C-4, C-5, C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B05_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego i karnego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu bardzo dobrym. | |
GP_1A_B05_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu instytucji prawa cywilnego. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu bardzo dobrym. | |
GP_1A_B05_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B05_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zdobywac wiedzy i rozwijac swoich profesjonalnych umiejetnosci. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu dobrym. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B05_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | 2,0 | Student nie zna ograniczenia własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia |
3,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym | |
5,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Kuciński J., Zarys prawa, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- Nowak M., Podstawy prawa w Polsce. Prawo dla nieprawników., CeDeWu, Warszawa, 2009
- Siuda W., Elementy prawa dla ekonomistów, ESTETEIA, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Kruczulak K., Prawo handlowe. Zarys wykładu, Lexis Nexis, Warszawa, 2008
- Czasopismo, Edukacja Prawnicza, CH Beck, 2011
- Czasopismo, Monitor Prawniczy, CH Beck, 2011