Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (Biologia):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (Biologia) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z dyscyplinami nauki biologii oraz z jej metodami badawczymi, w tym z systematyką świata roślinnego i zwierzęcego, systematyką zbiorowisk roślinnych, wchodzących w skład szaty roślinnej, która jest istotnym elementem krajobrazu. |
C-2 | Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych. Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalających ocenić stan środowiska przyrodniczego. |
C-3 | Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia. | 3 |
T-P-2 | Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów. Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski. | 2 |
T-P-3 | Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska. | 2 |
T-P-4 | Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska. | 2 |
T-P-5 | Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna. | 3 |
T-P-6 | Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna. | 2 |
T-P-7 | Zaliczenie w formie pisemnej. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie. | 2 |
T-W-2 | Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Przegląd gatunków chronionych i zagrożonych wyginięciem. Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej fauny. Zoowskaźniki. | 2 |
T-W-3 | Zasady systematycznego podziału organizmów świata roślinnego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków | 1 |
T-W-4 | Roślinność potencjalna i rzeczywista. Klasyfikacja siedlisk roślinnych. | 3 |
T-W-5 | Zieleń urządzona. Funkcje terenów leśnych, zadrzewień i zieleni urządzonej. Gospodarcze znaczenie niektórych gatunków roślin. | 2 |
T-W-6 | Ekologiczne podstawy ochrony przyrody | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-P-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 30 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań i projektów |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych |
S-5 | Ocena formująca: wejściówki |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_W01 Student wie, czym zajmuje się biologia jako nauka, zna jej rozwój w ujęciu historycznym, umie wyróżnić dyscypliny i dziedziny tej nauki oraz zna ich metody badawcze. Zna systematykę świata roślinnego i zwierzęcego. Wie, że świat roślinny stanowi szatę roślinną i ma świadomość, że jest ona istotnym elementem krajobrazu. Orientuje się co do jej składu florystycznego oraz znaczenia dla świata zwierząt i w życiu człowieka. | GP_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
GP_1A_C04_W02 Posiada niezbędne wiadomości z zakresu ekologii i fitosocjlogii, pozwalające na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie. Student ma wiedzę na temat poziomów organizacji materii żywej w tym: gatunku, populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu i biosfery oraz czynników ekologicznych, wpływających na rozmieszczenie organizmów żywych. Zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijającą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy. | GP_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_U01 Student potrafi rozpoznać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta. | GP_1A_U01, GP_1A_U17 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1 | M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2, S-5 |
GP_1A_C04_U02 Student potraf wykorzystać w praktyce poznane metody badawcze, pozwalające na ocenę stanu środowiska. Nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka. | GP_1A_U13, GP_1A_U18 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_K01 Student potrafi indywidualnie rozwiązywać narzucone problemy oraz współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu. | GP_1A_K04 | — | — | C-3 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1 | M-2 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_W01 Student wie, czym zajmuje się biologia jako nauka, zna jej rozwój w ujęciu historycznym, umie wyróżnić dyscypliny i dziedziny tej nauki oraz zna ich metody badawcze. Zna systematykę świata roślinnego i zwierzęcego. Wie, że świat roślinny stanowi szatę roślinną i ma świadomość, że jest ona istotnym elementem krajobrazu. Orientuje się co do jej składu florystycznego oraz znaczenia dla świata zwierząt i w życiu człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekty kształcenia dotyczące wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GP_1A_C04_W02 Posiada niezbędne wiadomości z zakresu ekologii i fitosocjlogii, pozwalające na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie. Student ma wiedzę na temat poziomów organizacji materii żywej w tym: gatunku, populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu i biosfery oraz czynników ekologicznych, wpływających na rozmieszczenie organizmów żywych. Zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijającą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekty kształcenia dotyczące wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_U01 Student potrafi rozpoznać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekty kształcenia dotyczące umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GP_1A_C04_U02 Student potraf wykorzystać w praktyce poznane metody badawcze, pozwalające na ocenę stanu środowiska. Nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekty kształcenia dotyczące umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_K01 Student potrafi indywidualnie rozwiązywać narzucone problemy oraz współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekty kształcenia dotyczące kompetencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, 2004
- Macias A., Bródka S., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, PWN, 2014, wdanie pierwsze
- Falińska Krystyna, Ekologia roślin, PWN, 2012, trzecie
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Wysocki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
- Campbell N., Biologia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2012
- Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2002
- Praca zbiorowa, Polska Gady, płazy i ryby. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
- Praca zbiorowa, Polska Ssaki. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
- Praca zbiorowa, Polska Ptaki. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012