Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Ekonomiczne skutki gospodarowania w środowisku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomiczne skutki gospodarowania w środowisku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekonomii i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności analizowania zmian w gospodarce na bazie trendów i celów długookresowych; |
C-2 | wykształcenie umiejętności doboru i budowy wskaźników zmian w gospodarce i środowisku na podstawie dostępnych parametrów (danych); |
C-3 | zrozumienie metod alternatywnych osiągania celów w gospodarce i umiejętność analizy ich skutków środowiskowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Szacowanie zmian podstawowych parametrów gospodarczych i ich wpływ na stan środowiska i jego zmiany. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prognozy rozwoju gospodarczego | 6 |
T-W-2 | Strategie rozwiązywania problemów wynikających z gospodarowania przestrzenią | 6 |
T-W-3 | Scenariusze działań w zakresie rowiązywania problemów środowiska i ich koszty. | 6 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Czytanie zaleconej literatury | 12 |
A-A-3 | Wykonywanie zadań domowych opartych na analizie danych | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 12 |
A-W-2 | Czytanie zaleconej literatury | 18 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Analiza danych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadań cząstkowych |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C08_W01 Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi. | GP_1A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C08_U01 Potrafi analizować uwarunkowania środowiskowe z wykorzystaniem standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej w celu właściwego planowania rozwoju | GP_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C08_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, identyfikując i rozstrzygając dylematy związane z rozwojem gospodarczym i jego wpływem na stan środowiska i przestrzeni | GP_1A_K07, GP_1A_K11 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C08_W01 Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi. | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy do zrozumienia związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi |
3,0 | Student posiada postawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi ale nie potrafi samodzielnie identyfikować tego związku dla konkretnych przykładów | |
3,5 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i podejmuje samodzielne próby identyfikacji tego związku dla konkretnych przykładów | |
4,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i potrafi w stopniu podstawowym identyfikować i opisywać ten związek dla konkretnych przykładów | |
4,5 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i potrafi trafnie identyfikować i opisywać ten związek dla konkretnych przykładów | |
5,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i potrafi trafnie identyfikować i umiejętnie opisywać ten związek dla konkretnych przykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C08_U01 Potrafi analizować uwarunkowania środowiskowe z wykorzystaniem standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej w celu właściwego planowania rozwoju | 2,0 | Student nie posiada umiejności analizowania środowiskowych uwarunkowań dla rozwoju gospodarczego |
3,0 | Student z pomocą nauczyciela podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego | |
3,5 | Student z ograniczoną pomocą nauczyciela podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego | |
4,0 | Student w miarę samodzielnie podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego | |
4,5 | Student samodzielnie podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego | |
5,0 | Student umiejętnie stosuje standardowe metody stosowane w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C08_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, identyfikując i rozstrzygając dylematy związane z rozwojem gospodarczym i jego wpływem na stan środowiska i przestrzeni | 2,0 | Student nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, identyfikując i rozstrzygając dylamaty związane z rozwojem gospodarczym |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z rozwojem gospodarczym | |
3,5 | Student przy identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym stara się działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy ale wymaga w tym pomocy nauczyciela | |
4,0 | Student przy identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym stara się działać w spoób kreatywny i przedsiębiorczy | |
4,5 | Student sprawnie posługuje się umiejętnością kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia w identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym. | |
5,0 | Student biegle posługuje się umiejętnością kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia w identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym. |
Literatura podstawowa
- Rogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju, Zysk i s-ka, Warszawa, 2010
- Małachowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Luchter B., Przyrodnicze podstawy gospodarowania, Wyd. UE w Krakowie, Kraków, 2009
- Polak W., Noch T., Globalne i regionalne problemy ochrony środowiska, Gdańska Wyższa Szkoła Administracji, Gdańsk, 2011