Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Oceny i prognozy oddziaływania na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceny i prognozy oddziaływania na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięć, zgodność z Dyrektywą i Rozporządzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięć wybranych z listy.3
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.4
T-A-3Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństa w postepowaniu lokalizacyjnym.2
T-A-4Analiza treści prognozy wpływu na środowisko wybranego planu zagospodarowania3
T-A-5Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu.3
15
wykłady
T-W-1Regulacje prawne ocen oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury OOŚ.2
T-W-2Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy4
T-W-3Postępowanie kwalifikacyjne, Metody stosowane w procedurze kwalifikowania przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowych.2
T-W-4Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.2
T-W-5Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.4
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-7Ponowne przeprowadzenie OOŚ - warunki, procedura, organy, skutki prawne.2
T-W-8Ocena odzdiaływania przedsięwzięć na obszarach Natura 2000.2
T-W-9Procedura w sprawie transgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zagadnienia zmian klimatu w procedurach OOś.3
T-W-10Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.4
T-W-11Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3Aktywny udział w dyskusji15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2studiowanie literatury związanej z tematyką wykładów5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C24_W01
Student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne
GP_1A_W20C-1T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-2M-2, M-4, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C24_U01
Student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę
GP_1A_U08C-1T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-4, M-3S-1, S-2
GP_1A_C24_U02
Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym
GP_1A_U10C-1T-W-6, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-4, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C24_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań
GP_1A_K04C-1T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-2, M-4, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C24_W01
Student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne
2,0
3,0student zna podstawy kategoryzacji przedsięwzięć, nie potrafi w pełni określić zakresu raportu, rozróżnia OOŚ i prognozę
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C24_U01
Student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę
2,0
3,0student umie zastosować część metod lecz w stopniu niewystarczającym dla wykonania opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0
GP_1A_C24_U02
Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym
2,0
3,0student umie stosować metody szacowania wartości przyrodniczych i krajobrazowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C24_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań
2,0
3,0student dostrzega zależności lecz nie w pełni potrafi je określić
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Behnke M., Pchałek M., Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w prawie polskim i UE., C.H. Beck, Warszawa, 2009
  2. Florkiewicz E., Tyszecki A., Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1
  3. Jendrośka J., Bar M., Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i inne wymagania prawne ochrony środowisk w procesie inwestycyjnym., Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław, 2009
  4. Jendrośka J., Bar M., Oceny oddziaływania na środowisko planów i programów., Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław, 2009
  5. Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
  6. Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik

Literatura dodatkowa

  1. Akty prawne, 2011
  2. Bar M., Jendrośka J., Prawo ochrony środowiska. Podręcznik, Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięć, zgodność z Dyrektywą i Rozporządzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięć wybranych z listy.3
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.4
T-A-3Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństa w postepowaniu lokalizacyjnym.2
T-A-4Analiza treści prognozy wpływu na środowisko wybranego planu zagospodarowania3
T-A-5Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne ocen oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury OOŚ.2
T-W-2Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy4
T-W-3Postępowanie kwalifikacyjne, Metody stosowane w procedurze kwalifikowania przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowych.2
T-W-4Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.2
T-W-5Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.4
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-7Ponowne przeprowadzenie OOŚ - warunki, procedura, organy, skutki prawne.2
T-W-8Ocena odzdiaływania przedsięwzięć na obszarach Natura 2000.2
T-W-9Procedura w sprawie transgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zagadnienia zmian klimatu w procedurach OOś.3
T-W-10Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.4
T-W-11Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3Aktywny udział w dyskusji15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2studiowanie literatury związanej z tematyką wykładów5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C24_W01Student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W20zna i identyfikuje zależności pomiędzy cechami przestrzennymi a czynnikami rozwoju społeczno-gospodarczego z uwzględnieniem poszczególnych jego wymiarów, zna wybrane formy i kierunki przystosowań organizmów do środowiska, zna zróżnicowanie podstawowych jednostek roślinności i ich znaczenie bioidykacyjne
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-5Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-W-9Procedura w sprawie transgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zagadnienia zmian klimatu w procedurach OOś.
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-8Ocena odzdiaływania przedsięwzięć na obszarach Natura 2000.
T-W-11Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.
T-W-1Regulacje prawne ocen oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury OOŚ.
T-W-3Postępowanie kwalifikacyjne, Metody stosowane w procedurze kwalifikowania przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowych.
T-W-10Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-4Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
T-W-2Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawy kategoryzacji przedsięwzięć, nie potrafi w pełni określić zakresu raportu, rozróżnia OOŚ i prognozę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C24_U01Student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U08potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-9Procedura w sprawie transgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zagadnienia zmian klimatu w procedurach OOś.
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-10Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-A-4Analiza treści prognozy wpływu na środowisko wybranego planu zagospodarowania
T-A-5Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie zastosować część metod lecz w stopniu niewystarczającym dla wykonania opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C24_U02Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U10potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania przestrzenne działalności gospodarczej oraz zjawisk i procesów społecznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-11Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.
T-W-10Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-4Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
T-A-4Analiza treści prognozy wpływu na środowisko wybranego planu zagospodarowania
T-A-3Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństa w postepowaniu lokalizacyjnym.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie stosować metody szacowania wartości przyrodniczych i krajobrazowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C24_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-5Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-8Ocena odzdiaływania przedsięwzięć na obszarach Natura 2000.
T-A-4Analiza treści prognozy wpływu na środowisko wybranego planu zagospodarowania
T-A-5Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dostrzega zależności lecz nie w pełni potrafi je określić
3,5
4,0
4,5
5,0