Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza dotycząca rysunku technicznego i technologii informacyjnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie umiejętności sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych za pomocą progra¬mów CAD |
C-2 | poznanie zasad i nabycie umiejętności sporządzania rysunków perspektywicznych |
C-3 | poznanie zasad i nabycie umiejętności sporządzania wizualizacji projektów. |
C-4 | Poznanie i umiejetność zastosowania symboli stosowanych w projektach zagospodarowania terenu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zastosowanie symboli stosowanych w projektach zagospodarowania terenu. Rysunek inwentaryzacyjny. | 4 |
T-L-2 | Praktyczne zastosowanie metod odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Metoda Monge’a | 4 |
T-L-3 | Wykorzystanie programu AUTOCAD do wykonywania rysunków. | 3 |
T-L-4 | Geometryczne kształtowanie form przestrzennych z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. Przenikanie się brył. Cwiczenia z zastosowaniem programów CAD. | 4 |
T-L-5 | Odręczne oraz z wykorzystaniem programów CAD sporządzanie rysunków z zastosowaniem rzutu perspektywicznego. Odróżnianie od rysunku aksonometrycznego. | 4 |
T-L-6 | Praktyczne zastosowanie technik graficznych i prezentacyjnych w rysunku planistycznym i poglądowym | 4 |
T-L-7 | Wizualizacja projektów przy użyciu programów: AutoCAD, ArchiCAD, Sketchup i in. | 3 |
T-L-8 | Interpretacja graficzna projektów. Zastosowanie programów CorelDraw, Adobe Photoshop i in. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Symbole stosowane w projektach zagospodarowania terenu. Rysunek inwentaryzacyjny. | 2 |
T-W-2 | Metody odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Metoda Monge’a | 2 |
T-W-3 | Programy CAD jako nowoczesne narzędzie tworzenia rysunków technicznych i planistycznych. | 3 |
T-W-4 | Geometryczne kształtowanie form przestrzennych z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. | 2 |
T-W-5 | Perspektywa vs. aksonometria. Przenikanie się brył. | 2 |
T-W-6 | Techniki graficzne i prezentacyjne stosowane w rysunku planistycznym i poglądowym. | 2 |
T-W-7 | Wizualizacja − zasady kompozycji na płaszczyźnie, tworzenie i modyfikowanie fotografii, kompozycja jednostronicowa, poster, plansze. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-L-3 | Opracowanie prezentacji | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Metody podające: wykład |
M-3 | prelekcja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Korekty indywidualne i grupowe prac studenckich w toku powstawania |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdziany i testy wiedzy niezbędnej do wykonywania projektów (normy) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych prac i kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B06_W011 zna podstawowe zasady budowy rysunku, perspektywy, kompozycji, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; ma wiedzę na temat metod i technik studiów i analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych | GP_1A_W03, GP_1A_W04, GP_1A_W11 | — | — | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B06_U01 nabycie umiejętności sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych za pomocą programów CAD; poznanie zasad i nabycie umiejętności sporządzania rysunków perspektywicznych oraz wizualizacji projektów. | GP_1A_U05, GP_1A_U09 | — | — | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
GP_1A_B06_U07 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP | GP_1A_U07 | — | — | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B06_K02 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych | GP_1A_K01, GP_1A_K02 | — | — | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B06_W011 zna podstawowe zasady budowy rysunku, perspektywy, kompozycji, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; ma wiedzę na temat metod i technik studiów i analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych | 2,0 | Nie zna podstawowych zasad budowy rysunku, perspektywy, kompozycji, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; nie ma wiedzy na temat metod i technik studiów i analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych |
3,0 | Zna podstawowe zasady budowy rysunku, perspektywy, kompozycji, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; ma wiedzę na temat metod i technik studiów i analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna podstawowe zasady budowy rysunku, perspektywy, kompozycji, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; ma wiedzę na temat metod i technik studiów i analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Zna podstawowe zasady budowy rysunku, perspektywy, kompozycji, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; ma wiedzę na temat metod i technik studiów i analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna podstawowe zasady budowy rysunku, perspektywy, kompozycji, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; ma wiedzę na temat metod i technik studiów i analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Zna podstawowe zasady budowy rysunku, perspektywy, kompozycji, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; ma wiedzę na temat metod i technik studiów i analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B06_U01 nabycie umiejętności sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych za pomocą programów CAD; poznanie zasad i nabycie umiejętności sporządzania rysunków perspektywicznych oraz wizualizacji projektów. | 2,0 | Nie nabył/nabyła umiejętności sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych za pomocą programów CAD; nie potrafi sporządzać rysunków perspektywicznych ani wizualizacji projektów. |
3,0 | Nabył/nabyła umiejętność sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych za pomocą programów CAD; potrafi sporządzać rysunki perspektywiczne oraz wizualizacje projektów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Nabył/nabyła umiejętność sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych za pomocą programów CAD; potrafi sporządzać rysunki perspektywiczne oraz wizualizacje projektów w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Nabył/nabyła umiejętność sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych za pomocą programów CAD; potrafi sporządzać rysunki perspektywiczne oraz wizualizacje projektów w stopniu dobrym | |
4,5 | Nabył/nabyła umiejętność sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych za pomocą programów CAD; potrafi sporządzać rysunki perspektywiczne oraz wizualizacje projektów w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Nabył/nabyła umiejętność sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych za pomocą programów CAD; potrafi sporządzać rysunki perspektywiczne oraz wizualizacje projektów w stopniu bardzo dobrym | |
GP_1A_B06_U07 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP | 2,0 | Nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikacji prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP |
3,0 | Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B06_K02 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych | 2,0 | Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, nie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych |
3,0 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Grochowski B., Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną, 2006
- Normy PN-ISO 128-24, PN-EN ISO 3098-0, PN-EN ISO 5456-1, 2, 3 i in.
- AutoCAD Podręcznik użytkownika, https://knowledge.autodesk.com/support/autocad-lt/learn-explore#?sort=score, 2016
Literatura dodatkowa
- Opisy programów: AutoCAD, ArchiCAD, Sketchup, Corel Draw, Corel Paint, Adobe Photoshop.
- Romanowski H., Jak fotografować?, Szczeciński Przegląd Aktualności Kulturalnych, Szczecin, 1996