Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Zagrożenia biologiczne w środowisku żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia biologiczne w środowisku żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę o skutkach zanieczyszczenia środowiska naturalnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez studenta wiedzy o podstawowych zagrożeniach biologicznych żywności, ich skutkach i sposobach zapobiegania |
C-2 | Poznanie przez studenta podstawowych wskaźników zanieczyszczenia mikrobiologicznego żywności, metod ich oceny i standardowych wymagań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe metody stosowane w ocenie zanieczyszczenia mikrobioologicznego środowiska produkcjnego i żywności. | 3 |
T-A-2 | Ocena zanieczyszczenia wybranych produktow żywnościowych przez bakterie i grzyby strzępkowe, na tle wymagań | 4 |
T-A-3 | Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów oraz jej skutki dla składników i bezpieczeństwa żywności | 2 |
T-A-4 | Higiena w produkcji żywności - znaczenie mycia i dezynfekcji. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Drobnoustroje jako podstawowe zagrożenie biologiczne żywności - źródła i przyczyny skażeń mikrobiologiczych żywności | 2 |
T-W-2 | Bakterie saprofityczne i chorobotwórcze w żywności oraz zagrożenia przez nie powodowane | 2 |
T-W-3 | Zagrożenia powodowane przez grzyby. Mikotoksyny w żywności i paszach - skutki i możliwości zapobiegania. | 2 |
T-W-4 | Żywność jako środowisko dla drobnoustrojów - metody zabezpieczania żywności przed rozwojem mikroflory | 2 |
T-W-5 | Szkodniki i pasożyty w śodowisku żywności - powodowane zagrożenia oraz podstawowe sposoby zapobiegania i zawalczania | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 3 |
A-A-3 | opracowanie sprawozdania z ćwiczeń | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Metody praktyczne |
M-3 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-2_W01 Student posiada wiedzę o źródłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia żywności, zagrożeniach przez nie powodowanych oraz sposobach zapobiegania | OS_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-3 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-2_U01 Zna wskaźniki określające stopień mikrobiologicznego zanieczyszczenia żywności oraz metody ich oceny | OS_2A_U05 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-2_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na na biologiczne bezpieczeństwo żywności | OS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-1 | S-1 |
OS_2A_O06-2_K02 Zna działania i środki ograniczające ryzyko zagrożeń biologicznych w środowisku żywności | OS_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-4 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-2_W01 Student posiada wiedzę o źródłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia żywności, zagrożeniach przez nie powodowanych oraz sposobach zapobiegania | 2,0 | |
3,0 | student posiada dostateczną wiedzę o źródłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia w środowisku żywności, powodowanych przez nie zagrożeniach oraz sposobach zapobiegania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-2_U01 Zna wskaźniki określające stopień mikrobiologicznego zanieczyszczenia żywności oraz metody ich oceny | 2,0 | |
3,0 | student dostatecznie zna wskaźniki określające stopień i rodzaj biologicznego zanieczyszczenia żywności oraz sposoby ich oceny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-2_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na na biologiczne bezpieczeństwo żywności | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje dostateczna świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na biologiczne bezpieczeństwo żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_O06-2_K02 Zna działania i środki ograniczające ryzyko zagrożeń biologicznych w środowisku żywności | 2,0 | |
3,0 | student dostatecznie zna działania i środki ograniczające zagrożenia biologiczne w środowisku żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żakowska Z., Stobińska H. (red.), Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Wyd. Politechniki Łodzkiej, Łódź, 2000
- Libudzisz Z., Kowal K. (red.)k, Mikrobiologia techniczna, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódż, 2000
Literatura dodatkowa
- Steinka I., Przybyłowski P., Podstawy mikrobiologicznej analizy żywności, Gdynia, 2001