Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Chemiczna indykacja wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemiczna indykacja wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących chemii nieorganicznej i organicznej omawianych na zajęciach z chemii na I roku studiów stacjonarnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód. |
C-3 | Zapoznanie studentów z oceną stanu chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych). | 2 |
T-A-2 | Wskaźniki chemiczne w ocenie stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych i sposób prezentacji wyników klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych. | 3 |
T-A-3 | Wskaźniki fizykochemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych, Sposób prezentacji wyników stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych oraz częstotliwość dokonywania oceny stanu tych wód. | 3 |
T-A-4 | Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. | 1 |
T-W-2 | Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. | 7 |
T-W-3 | Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. | 1 |
T-W-4 | Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe. Jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 4 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 3 |
A-W-3 | Czytanie wskazanych publikacji naukowych. | 1 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach. | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu związkami chemicznymi wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O07-2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. | OS_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-2, S-4 |
OS_2A_O07-2_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania. | OS_2A_W07 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O07-2_U01 Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. | OS_2A_U06, OS_2A_U07 | — | — | C-2 | T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O07-2_K01 Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. | OS_2A_K01, OS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O07-2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_O07-2_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O07-2_U01 Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. | 2,0 | |
3,0 | Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O07-2_K01 Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. | 2,0 | |
3,0 | Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 lipca 2016 r., Rozporządzenie MŚ z dnia 19 lipca 2016 r. w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, Dz.U. Poz. 1178, 2016
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA, Rozp. MŚ z dnia 21 lipca 2016 r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych2), Dz. U. Poz. 1187, 2016
- OBWIESZCZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 13 września 2016 r., OBWIESZCZENIE MZ z dnia 13 września 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli, Dz. U. Poz. 1602, 2016
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r., Rozporządzenie w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. 2011 nr 85 poz. 466, 2011
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 grudnia 2015 r., Rozporządzenie MŚ z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu jednolitych części wód podziemnych, Dz.U. poz. 85, 2016
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 listopada 2015 r., Rozporządzenie MZ z dnia 13 listopada 2015 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, Dz.U. Poz. 1989, 2015
Literatura dodatkowa
- Kowalczyk, A. ,Gałczyńska, M. , Kuźniar, A., KowalczWieloletnia analiza wpływu przedsiębiorstwa górniczo-chemicznego Siarka w Jaworowie (Ukraina) na stężenie siarczanów(VI) i chlorków w wodzie transgranicznej rzeki Szkło., Przemysł Chemiczny T. 95, nr 2, 310-313, 2016