Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Geochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geochemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia,Fizyka,Geologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Powstawanie pierwiastków | 3 |
T-A-2 | Podstawowe wiadomości o pierwiastkach | 3 |
T-A-3 | Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady | 5 |
T-A-4 | Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi | 2 |
T-W-2 | Elementy kosmochemii | 2 |
T-W-3 | Budowa i skład Ziemi | 4 |
T-W-4 | Procesy magmowe | 2 |
T-W-5 | Procesy pomagmowe | 2 |
T-W-6 | Procesy hipergeniczne | 6 |
T-W-7 | Procesy metamorficzne | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje | 15 |
A-A-3 | Praca w domu | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | wykłady | 20 |
A-W-2 | Praca samodzielna | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady-metoda podająca |
M-2 | Audytoria-metoda podająca |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C05_W01 Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi. | OS_2A_W05 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C05_U01 Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi | OS_2A_U01 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C05_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się. | OS_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C05_W01 Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi. | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganej treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C05_U01 Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganej treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C05_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganej treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Antoni Polański, Podstawy Geochemii, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988, ISBN 83-220-0295-5, brak
- Zdzisław M.Migaszewski,Agnieszka Gałuszka, Podstawy Geochemii Środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-204-3223-7, brak
Literatura dodatkowa
- Alina Kabata-Pendias,Henryk Pendias, Biogeochemia Pierwiasków Sladowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, ISBN 83-01-12823-2, brak