Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Prawo administracyjne w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo administracyjne w ochronie środowiska
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,51,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajmość prawa ochrony środowiska
W-2student powinien posiadać podstawowa wiedzę w zakresie proawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska
C-2Nauka prawidłowej konstrukcji dokumentów
C-3zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
C-4ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska2
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska3
5
wykłady
T-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej3
T-W-2Prawo administracyjne5
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2analiza dokumentów5
A-A-3przygotowanie do dyskusji5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca na platformie e-learningowej3
A-W-3konsultacje2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca - okresowa ocena osiagnięć studenta
S-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D08-oz_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
OS_2A_W04, OS_2A_W10C-1, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D08-oz_U01
Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
OS_2A_U01, OS_2A_U04, OS_2A_U08C-4T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D08-oz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
OS_2A_K02, OS_2A_K05, OS_2A_K06C-1, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D08-oz_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student poprawnie używa definicji związanych z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska, w dostatecznym stopniu potrafi formułowac urzędowe pisma i wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D08-oz_U01
Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych. Student w stopniu dostatecznym potrafi formułować i tworzyć pisma administracyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D08-oz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi postępowac zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego. W stopniu wystarczającym zna procedury administracyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kodeks postępowania administracyjnego, isap.gov.pl, 2015
  2. Bar M., i in., Leksykon prawa ochrony środowiska, Lex, Warszawa, 2012
  3. Radecki W., Instytucje prawa ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Sługocki Janusz, Prawo administracyjne Zagadnienia ustrojowe, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
  2. Joanna Brylak, Wstęp do nauki o państwie i prawie, Difin Edukacja, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska2
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej3
T-W-2Prawo administracyjne5
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2analiza dokumentów5
A-A-3przygotowanie do dyskusji5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca na platformie e-learningowej3
A-W-3konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D08-oz_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: poprawnie używać prawnych definicji związanych z procedurami administaracyjnymi w ochronie środowiska. ędzie umiał formułować pisma urzędowe oraz prawidłowo konstruować decyzje administracyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
OS_2A_W10Zna i rozumie poszerzone pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Zna i potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska
C-3zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji
T-W-2Prawo administracyjne
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca - okresowa ocena osiagnięć studenta
S-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student poprawnie używa definicji związanych z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska, w dostatecznym stopniu potrafi formułowac urzędowe pisma i wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D08-oz_U01Student będzie miał zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych i rozwiązywania problemów z zakresu procedór administracyjnych stosowanych w ochronie środowiska. Student powinien umieć: analizować, decydować, dobierać, formułować i tworzyć poprawne pisma administracyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji
T-W-2Prawo administracyjne
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z niej w celu wykonywania zadań administracyjnych. Student w stopniu dostatecznym potrafi formułować i tworzyć pisma administracyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D08-oz_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postrzeganie relacji między rozstrzyganym problemem środowiskowym a możliwościami administracyjnymi, pozna procedury administracyjne oraz uzyska zdolność samodzielnego opracowywania pism i decyzji administracyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procedurami administracyjnymi w ochronie środowiska
C-3zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej
T-W-3Podstawy prawa cywilnego z umowami w administracji
T-W-2Prawo administracyjne
T-A-1Analiza kompetencji organów ochrony środowiska
T-A-2Analiza procedur administracyjnych w zakresie ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca - okresowa ocena osiagnięć studenta
S-2Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi postępowac zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego. W stopniu wystarczającym zna procedury administracyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0