Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Uprawa winorośli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uprawa winorośli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
C-2Odmiany oraz podkładki winorośli i zasady ich doboru.
C-3Zasady funkcjonowania winnicy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.8
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.5
T-A-3Winnica – niezbędne wyposażenie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1konsultacje5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-A-3uczestnictwo w zajęciach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C10_W01
Zna odpowiednie dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli zalecenia pielęgnacyjne.
OG_1A_W14C-2, C-1T-A-1, T-A-2M-3, M-4, M-2S-1, S-2
OG_1A_C10_W02
Zna budowę i wyposażenie winnicy.
OG_1A_W14C-3T-A-3M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C10_U01
Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych.
OG_1A_U03C-2, C-1T-A-1, T-A-2M-3, M-4, M-2S-1, S-2
OG_1A_C10_U02
Potrafi wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy.
OG_1A_U06C-1T-A-1, T-A-2M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C10_K01
Potrafi zorganizować pracę w winnicy.
OG_1A_K05, OG_1A_K06C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C10_W01
Zna odpowiednie dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli zalecenia pielęgnacyjne.
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą zaleceń pielęgnacyjnych dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C10_W02
Zna budowę i wyposażenie winnicy.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna budowę i wyposażenie winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C10_U01
Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych.
2,0
3,0student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C10_U02
Potrafi wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy.
2,0
3,0student potrafi na poziomie podstawowym wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C10_K01
Potrafi zorganizować pracę w winnicy.
2,0
3,0student stara się zorganizować pracę w winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lisek J., Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej, HORTPRESS, 2007
  2. Myśliwiec R., Uprawa winorośli, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.8
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.5
T-A-3Winnica – niezbędne wyposażenie.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1konsultacje5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-A-3uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C10_W01Zna odpowiednie dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli zalecenia pielęgnacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-2Odmiany oraz podkładki winorośli i zasady ich doboru.
C-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
Treści programoweT-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą zaleceń pielęgnacyjnych dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C10_W02Zna budowę i wyposażenie winnicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-3Zasady funkcjonowania winnicy.
Treści programoweT-A-3Winnica – niezbędne wyposażenie.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna budowę i wyposażenie winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C10_U01Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-2Odmiany oraz podkładki winorośli i zasady ich doboru.
C-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
Treści programoweT-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C10_U02Potrafi wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
Treści programoweT-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi na poziomie podstawowym wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C10_K01Potrafi zorganizować pracę w winnicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-3Zasady funkcjonowania winnicy.
Treści programoweT-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.
T-A-3Winnica – niezbędne wyposażenie.
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student stara się zorganizować pracę w winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0