Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny ozdobne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|---|---|---|---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | A | 4 | 25 | 2,0 | 0,38 | zaliczenie |
wykłady | W | 4 | 30 | 2,0 | 0,62 | zaliczenie |
laboratoria | L | 5 | 15 | 1,0 | 0,29 | zaliczenie |
ćwiczenia audytoryjne | A | 5 | 15 | 1,0 | 0,29 | zaliczenie |
wykłady | W | 5 | 10 | 1,0 | 0,42 | zaliczenie |
ćwiczenia audytoryjne | A | 6 | 15 | 1,0 | 0,29 | zaliczenie |
laboratoria | L | 6 | 10 | 1,0 | 0,23 | zaliczenie |
wykłady | W | 6 | 20 | 1,0 | 0,48 | egzamin |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin |
W-2 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe |
W-3 | Znajomość fizjologii wzrostu i rozwoju roślin, zasad uprawy roli, stosowania nawozów organicznych i mineralnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami |
C-2 | Rozróżnianie i rozpoznawanie najważniejszych gatunków roślin ozdobnych |
C-3 | Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej |
C-4 | Zaznajomienie z budową organów przetrwalnikowych i technikami rozmnażania poszczególnych gatunków |
C-5 | Analizowanie wpływu czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych |
C-6 | Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych. | 10 |
T-A-2 | Rośliny dwuletnie – charakterystyka najważniejszych gatunków. | 3 |
T-A-3 | Rośliny balkonowe | 5 |
T-A-4 | Wieloletnie rośliny uprawiane w gruncie (kwitnące wiosną i latem) | 7 |
25 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae. | 8 |
T-A-2 | Wieloletnie rośliny zielne uprawiane w gruncie (kwitnące późnym latem i jesienią) | 7 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastomataceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acantaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Odmianoznawstwo roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozmnażanie roślin ozdobnych z najważniejszych grup uprawowych | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich oraz rabatowych w gruncie oraz balkonowych pod osłonami. | 10 |
T-W-2 | Produkcja roślin doniczkowych | 10 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkcja roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan produkcji roślin ozdobnych w Polsce i na świecie. Kierunki badań i rozwoju. | 6 |
T-W-2 | Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych. | 8 |
T-W-3 | Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze. | 6 |
T-W-4 | Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 25 |
A-A-2 | konsultacje | 6 |
A-A-3 | opis roślin na kolekcji | 12 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 17 |
60 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 4 |
A-A-3 | Opis roślin na kolekcjach | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Poznawanie roślin kolekcyjnych | 10 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | analiza dostępnej literatury | 5 |
A-L-3 | konsultacje | 5 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Konsultacje | 3 |
A-L-3 | Studiowanie materiałów | 5 |
A-L-4 | Charakterystyka roślin na kolekcjach pod kątem roznażania | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | analiza literatury | 13 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: rozpoznawanie roślin |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C12_W01 Proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawnych technologie produkcji roślin ozdobnych | OG_1A_W14 | — | — | C-1, C-3, C-6 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
OG_1A_C12_W02 Rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych | OG_1A_W23 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C12_U01 Potrafi dobierać odpowiednie metody produkcji i sporządzać zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup roślin ozdobnych | OG_1A_U06 | — | — | C-1, C-3, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
OG_1A_C12_U02 Potrafi dobierać właściwe metody rozmnażania do poszczególnych gatunków roślin | OG_1A_U07 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
OG_1A_C12_U03 Potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych | OG_1A_U05 | — | — | C-1, C-3, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C12_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji | OG_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-5, C-6 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C12_W01 Proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawnych technologie produkcji roślin ozdobnych | 2,0 | student nie zna właściwych dla poszczególnych grup uprawowych technologii produkcji roślin ozdobnych |
3,0 | student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych | |
3,5 | student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych i ogólnie je analizuje | |
4,0 | student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych, umie je analizować i wskazać najważniejsze etapy | |
4,5 | student potrafi zaproponować technologie produkcji roślin ozdobnych dla poszczególnych grup uprawowych, umiejętnie je analizuje, wskazuje i omawia kluczowe etapy oraz zagrożenia | |
5,0 | student potrafi zaproponować i przeanalizować technologie produkcji dla poszczególnych grup uprawowych roślin ozdobnych, wskazuje kluczowe etapy w produkcji, szacuje zagrożenia i proponuje modyfikacje | |
OG_1A_C12_W02 Rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych | 2,0 | student nie zna i nie rozpoznaje najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych |
3,0 | student rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo rodzaje i gatunki roślin ozdobnych | |
3,5 | student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki roślin ozdobnych, wskazuje przynależność do poszczególnych grup uprawowych | |
4,0 | student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice w budowie między podobnymi gatunkami i odmianami | |
4,5 | student rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice między poznanymi gatunkami w obrębie rodzaju | |
5,0 | student ma szeroką wiedzę z zakresu rozpoznawania i nazywania całego asortymentu gatunków i odmian roślin ozdobnych poznanych na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C12_U01 Potrafi dobierać odpowiednie metody produkcji i sporządzać zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup roślin ozdobnych | 2,0 | student nie potrafi dobierać metod produkcji i zaleceń uprawowych do poszczególnych grup roślin ozdobnych |
3,0 | student potrafi dobrać odpowiednie metody produkcji i sporządzić zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup uprawowych | |
3,5 | student ma umiejetność poprawnego doboru i analizowania właściwych metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla poszczególnych grup uprawowych | |
4,0 | student umiejetnie dobiera i analizuje metody produkcji i sporządza zalecenia uprawowe dla najważniejszych gatunków z poszczególnych grup uprawowych | |
4,5 | student właściwie dobiera metody produkcji i sporządza zalecenia uprawowe dla większości poznanych gatunków z grup uprawowych, umie je analizować i modyfikować | |
5,0 | student ma pogłębioną wiedzę w zakresie doboru metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla wszystkich poznanych gatunków z grup uprawowych; umie je analizować i modyfikować | |
OG_1A_C12_U02 Potrafi dobierać właściwe metody rozmnażania do poszczególnych gatunków roślin | 2,0 | student nie umie dobierać właściwych metod rozmnażania dla poszczególnych gatunków |
3,0 | student umie dobierać metody rozmnażania dla poszczegolnych gatunków | |
3,5 | student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody rozmnażania dla poszczegolnych gatunków roślin ozdobnych | |
4,0 | student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody i terminy rozmnażania dla poszczególnych gatunków odmian roślin ozdobnych | |
4,5 | student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobrać właściwe metody i terminy rozmnażania dla poszczegolnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych uwzględniając ich budowę morfologiczną | |
5,0 | student ma kompleksowe umiejętności doboru metod i terminu rozmnażania dla poszczególnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych, uwzględniając ich budowę; potrafi szacować współczynnik rozmnażania | |
OG_1A_C12_U03 Potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych | 2,0 | student nie potrafi analizować i interpretować oddziaływania czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin ozdobnych |
3,0 | student potrafi analizować i interpretować oddziaływanie najważniejszych czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój podstawowych gatunków roślin ozdobnych | |
3,5 | student analizuje i interpretuje wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój poznanych gatunków roślin ozdobnych | |
4,0 | student właściwie analizuje i interpretuje wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych; umie przewidzieć związki przyczynowo-skutkowe | |
4,5 | student potrafi analizować i interpretować wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych, ma umiejetność zapobiegania negatywnym efektom i modyfikowania warunkow wzrostu | |
5,0 | student ma szerokie umiejetności analizowania i interpretowania oddziaływania wiekszości czynników agrotechnicznych na wzrost, kwitnienie i plonowanie roślin ozdobnych, potrafi zapobiegać negatywnym skutkom oddziałania czynników i modyfikować warunki wzrostu posługując sie dostępnymi narzędziami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C12_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji | 2,0 | student nie ma potrzeby samodokształcania w zakresie nowych technologii produkcji roślin ozdobnych |
3,0 | student ma potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych | |
3,5 | student ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii produkcji roślin stosując najprostsze środki i narzędzia | |
4,0 | student ma świadomośc dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii wykorzystując samodzielnie uzyskane środki i narzędzia | |
4,5 | student ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii uprawy roślin ozdobnych, posługując sie wszelkimi, dostępnymi narzędziami i środkami oraz działając zgodnie z etyką zawodową | |
5,0 | student ma dużą świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych, jest otwarty i chętny na nowe możliwości poznania, stosując środki i materiały pozyskane w kraju i za granicą zgodnie z etyką zawodową |
Literatura podstawowa
- Czekalski M., Rośliny uprawiane na zieleń ciętą, PWRiL, Poznań, 2006
- Czekalski M., Ogólna uprawa roślin ozdobnych, AR, Wrocław, 1999
- Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, PWRiL, Poznań, 2006
- Jerzy M., Krzymińska A., Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych, PWRiL, Poznań, 2005
- Krauze J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
- Praca zbiorowa pod red. H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Praca zbiorowa, Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1989
Literatura dodatkowa
- Chohura P., Podłoża ogrodnicze, Plantpress, Kraków, 2007
- Haynes B., Bird R., Podstawy ogrodnictwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2003
- Krause J., Kwitnące cebule, KRPZD, Warszawa, 1992
- Krause J., Lisiecka A., Kwiaty jednoroczne, Medix Plus, Poznań, 1998
- Krauze J., Lisiecka A., Szczepaniak S., Ozdobne rośliny jednoroczne. Uprawa w gruncie., Ar, Poznań, 2006
- Praca zbiorowa, Uprawa roślin cebulowych i bulwiastych, PWRiL, Warszawa, 1987
- Strojny Z., Nawożenie roślin ozdobnych pod osłonami, Centrum Ogrodnicze, Skierniewice, 1993