Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych w terenach zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych | ||
Przedmiot | Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych w terenach zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin. |
W-2 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji terenów zieleni. |
C-2 | Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji rabat i kwietników oraz ogrodów skalnych, wodnych i na dachach. |
C-3 | Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin zimujących i nie zimujących w gruncie. |
C-4 | Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Asortyment roślin do ogrodów tematycznych (wodne, skalne, na dachach) | 5 |
T-A-2 | Asortyment roślinny do stosowania w ogrodach przydomowych oraz terenach zieleni publicznej (skwery, parki, zieleń osiedlowa) | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania roślin ozdobnych zimujących i nie zimujących w gruncie, przeznaczonych do uprawy w ogrodach przydomowych oraz terenach zieleni. | 4 |
T-W-2 | Zastosowanie gatunków z poszczególnych grup uprawnych w różnych typach ogrodów. | 6 |
T-W-3 | Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin gruntowych; pielęgnacja założeń ogrodowych. | 6 |
T-W-4 | Ogrody na dachach, ogrody skalne, ogrody wodne - budowa, dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja. | 8 |
T-W-5 | Kwietniki i rabaty - budowa, dobór podstawowych gatunków i pielęgnacja. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Rozpoznawanie roślin i opis na kolekcjach dydaktycznych. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wdział studenta w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Praca kontrolna |
S-3 | Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O08-P1_W01 Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne. | OG_1A_W23 | — | — | C-3 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
OG_1A_O08-P1_W02 Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc w terenach zieleni. | OG_1A_W20, OG_1A_W22 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O08-P1_U01 Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami. | OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
OG_1A_O08-P1_U02 Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. | OG_1A_U03 | — | — | C-4 | T-A-1, T-A-2 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O08-P1_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | — | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O08-P1_W01 Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. | |
3,5 | Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. | |
4,0 | Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. Wyjaśnia współzależności między rośliną a środowiskiem. | |
4,5 | Student samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu pielęgnacji roślin ozdobnych w terenach zieleni. Samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. Rozumie efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
OG_1A_O08-P1_W02 Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc w terenach zieleni. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc w terenach zieleni. | |
3,5 | Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc w terenach zieleni. | |
4,0 | Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc w terenach zieleni. Wyjaśnia współzależności między wyposażeniem i budową wybranych miejsc w terenach zieleni a środowiskiem i uprawianą roślinnością. | |
4,5 | Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc w terenach zieleni. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe między budową i wyposażeniem wybranych miejsc w terenach zieleni a panującymi w nich warunkami decydującymi o doborze roślin. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat budowy i wyposażenia wybranych miejsc w terenach zieleni. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe wynikające z właściwej lub błędnej budowy i wyposażenia wybranych miejsc w terenach zieleni. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O08-P1_U01 Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać i komponować właściwych gatunków roślin zgodnie z ich wymaganiami. |
3,0 | Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych w wybranych terenach zieleni z uwzględnieniem ich wymagań. | |
3,5 | Student dobiera i komponuje wszystkie poznane gatunki roślin ozdobnych w wybranych terenach zieleni z uwzględnieniem ich wymagań. | |
4,0 | Student właściwie dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich poznanych założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem a miejscem uprawy. | |
4,5 | Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
5,0 | Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia bardzo szczegółowo powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
OG_1A_O08-P1_U02 Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. | 2,0 | Student nie rozpoznaje gatunków roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni. |
3,0 | Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. | |
3,5 | Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. | |
4,0 | Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. Podaje ich przynależność systematyczną. | |
4,5 | Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie. | |
5,0 | Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane w terenach zieleni. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie. Potrafi rozpoznane rośliny zaliczyć do odpowiednich grup uprawnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O08-P1_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. | 2,0 | Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. | |
4,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce, w uprawie gruntowej roślin ozdobnych. | |
4,5 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie gruntowej roślin ozdobnych. | |
5,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie gruntowej roślin ozdobnych. Jest zorientowany w lokalizacji terenów zieleni, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
- Hessayon D. G., Ekspert - rośliny rabatowe, Muza SA, Warszawa, 1997
- Łukasiewicz A., Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- Jacobi K., Kwitnące rośliny cebulowe i bulwiaste, Multico, Warszawa, 1999
- Kresadlova L., Vilim S., Jednoroczne i dwuletnie rośliny ozdobne, Natalis, Warszawa, 2006
- Radziul E., Skalniaki, PWRiL, Warszawa, 1998
- Czasopisma ogrodnicze - Hasło ogrodnicze, Owoce Warzywa Kwiaty