Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,50,23zaliczenie
laboratoriaL5 10 0,50,29zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,48zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien wykazać się znajomością fizjologii roślin, przebiegu morfogenezy, działania roślinnych regulatorów wzrostu. Powinien znać metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego oraz hodowli twórczej nowych gatunków roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przyswojenie sobie wiedzy teoretycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro,
C-2nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro
C-3nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych
C-4nabycie umiejętności oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).4
T-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa4
T-L-3Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania2
10
ćwiczenia audytoryjne
0
wykłady
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Podsumowanie wyników doświadczeń i przygotowanie prezentacji.3
A-L-2Samodzielne przygotowanie do kolokwium.2
A-L-3uczestnictwo w zajęciach10
15
ćwiczenia audytoryjne
0
wykłady
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi
M-2ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne zakładanie kultur

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanego projektu laboratorium
S-3Ocena formująca: ocena przygotowanych sprawozdań i konspektów
S-4Ocena formująca: ocena liczebności sterylnie założonych kultur
S-5Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-6Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C17_W01
Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro.
OG_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2M-1S-1, S-2, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C17_U01
Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro
OG_1A_U08C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-3, S-5
OG_1A_C17_U02
Student opisuje i prezentuje publicznie wyniki badań.
OG_1A_U09C-4T-L-3M-2S-3, S-5
OG_1A_C17_U03
Student posiada umiejętność dobrania odpowiedniego podłoża wzrostowage do danego gatunku roślin i ich fazy rozwoju.
OG_1A_U06C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C17_K01
Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro
OG_1A_K05C-2, C-3T-L-1, T-L-2M-2S-4
OG_1A_C17_K02
Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne.
OG_1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C17_W01
Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro.
2,0niezadowalająca wiedza
3,0zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami
3,5zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0dobra wiedza
4,5bardzo dobra wiedza
5,0znakomita wiedza

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C17_U01
Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro
2,0Student nie potrafi w przygotować podłoży wzrostowych, ani założyć sterylnych kultur.
3,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
4,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Popełnia nieliczne błędy przy zakładaniu kultur - conajmniej 50% kultur jest sterylnych.
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Niemal nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - conajmniej 80% kultur jest sterylnych.
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników, samodzielnie wylicza zawartości substancji w pozywce, potrafi dobrać skład podłoża do etapu wzrostu i gatunku rośliny. Nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - wszystkie są sterylne.
OG_1A_C17_U02
Student opisuje i prezentuje publicznie wyniki badań.
2,0Student nie potrafi analizować usyskanych informacji i ich prezentować.
3,0Student popełnia liczne błedy analizując usyskane informacje i je prezentując.
3,5Student popełnia nieliczne błedy analizując usyskane informacje i prezentując wyniki badań.
4,0Student w większości przypadków prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną, popełniając przy tym nieliczne błedy.
4,5Student prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną.
5,0Student w sposób doskonały analizuje usyskane informacje, potrafi odnieść je do obecnego stanu wiedzy. W sposób interesujacy prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną.
OG_1A_C17_U03
Student posiada umiejętność dobrania odpowiedniego podłoża wzrostowage do danego gatunku roślin i ich fazy rozwoju.
2,0Student nie zna składów podłoży wzrostowych ani wymagań żywieniowych roślin.
3,0Student zna podstawowe wymagania najpopularniejszych roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro.
3,5Student zna wymagania roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Potrafi dobrać skład pożywek minerlnych bazując na wcześniej stosowanych pożywkach.
4,0Student zna podstawowe wymagania rzadkich roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Jest w stanie dobrać niestandarodowe pozyki do ich namnażania.
4,5Student potrafi analizować osiągniete efakty, zaplanować doświadczenia i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w stosowanych wczesniej pożywkach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C17_K01
Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro
2,0Student nie potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro.
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako członek zespołu, wykazuje inicjactywę w zakresie powierzonych mu obowiązków, ale nie potrafi kierować pracą jako przywódca zespołu.
4,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca.
5,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. Potrafi w sposób doskonały kierować pracą kolegów i rozwiązywać powstające konflikty.
OG_1A_C17_K02
Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne.
2,0Student nie rozumie potrzeby właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro.
3,0Student w stopniu ograniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro.
3,5Student w stopniu ogroaniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro, ale zna ich wpływ na środowisko naturalne.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Nie zna zasad prowadzenia dokumentacji
4,5Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie pod nadzorem prowadzić dokumentację z tym związaną.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie samodzielnie prowadzić dokumentację z tym związaną.

Literatura podstawowa

  1. M. Zenkteler., Hodowla komórek i tkanek roślinnych., PWN, W-wa, 1981
  2. red. S. Malepszy., Biotechnologia roślin., PWN, W-wa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Stokłosowa E., Hodowla komórek i tkanek., PWN, W-wa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).4
T-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa4
T-L-3Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania2
10

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
0

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Podsumowanie wyników doświadczeń i przygotowanie prezentacji.3
A-L-2Samodzielne przygotowanie do kolokwium.2
A-L-3uczestnictwo w zajęciach10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C17_W01Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W06student ma wiedzę z zakresu genetyki i biotechnologii, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
Cel przedmiotuC-1przyswojenie sobie wiedzy teoretycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro,
Treści programoweT-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).
T-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanego projektu laboratorium
S-6Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadowalająca wiedza
3,0zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami
3,5zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0dobra wiedza
4,5bardzo dobra wiedza
5,0znakomita wiedza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C17_U01Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro
C-3nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych
Treści programoweT-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).
T-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa
T-L-3Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne zakładanie kultur
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena przygotowanych sprawozdań i konspektów
S-5Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w przygotować podłoży wzrostowych, ani założyć sterylnych kultur.
3,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
4,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Popełnia nieliczne błędy przy zakładaniu kultur - conajmniej 50% kultur jest sterylnych.
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Niemal nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - conajmniej 80% kultur jest sterylnych.
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników, samodzielnie wylicza zawartości substancji w pozywce, potrafi dobrać skład podłoża do etapu wzrostu i gatunku rośliny. Nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - wszystkie są sterylne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C17_U02Student opisuje i prezentuje publicznie wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Cel przedmiotuC-4nabycie umiejętności oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro
Treści programoweT-L-3Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne zakładanie kultur
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena przygotowanych sprawozdań i konspektów
S-5Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować usyskanych informacji i ich prezentować.
3,0Student popełnia liczne błedy analizując usyskane informacje i je prezentując.
3,5Student popełnia nieliczne błedy analizując usyskane informacje i prezentując wyniki badań.
4,0Student w większości przypadków prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną, popełniając przy tym nieliczne błedy.
4,5Student prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną.
5,0Student w sposób doskonały analizuje usyskane informacje, potrafi odnieść je do obecnego stanu wiedzy. W sposób interesujacy prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C17_U03Student posiada umiejętność dobrania odpowiedniego podłoża wzrostowage do danego gatunku roślin i ich fazy rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-4nabycie umiejętności oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro
Treści programoweT-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).
T-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa
T-L-3Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne zakładanie kultur
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna składów podłoży wzrostowych ani wymagań żywieniowych roślin.
3,0Student zna podstawowe wymagania najpopularniejszych roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro.
3,5Student zna wymagania roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Potrafi dobrać skład pożywek minerlnych bazując na wcześniej stosowanych pożywkach.
4,0Student zna podstawowe wymagania rzadkich roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Jest w stanie dobrać niestandarodowe pozyki do ich namnażania.
4,5Student potrafi analizować osiągniete efakty, zaplanować doświadczenia i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w stosowanych wczesniej pożywkach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C17_K01Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro
C-3nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych
Treści programoweT-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).
T-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne zakładanie kultur
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena liczebności sterylnie założonych kultur
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro.
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako członek zespołu, wykazuje inicjactywę w zakresie powierzonych mu obowiązków, ale nie potrafi kierować pracą jako przywódca zespołu.
4,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca.
5,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. Potrafi w sposób doskonały kierować pracą kolegów i rozwiązywać powstające konflikty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C17_K02Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1przyswojenie sobie wiedzy teoretycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro,
Treści programoweT-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).
T-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa
T-L-3Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro.
3,0Student w stopniu ograniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro.
3,5Student w stopniu ogroaniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro, ale zna ich wpływ na środowisko naturalne.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Nie zna zasad prowadzenia dokumentacji
4,5Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie pod nadzorem prowadzić dokumentację z tym związaną.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie samodzielnie prowadzić dokumentację z tym związaną.