Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Światowe trendy w produkcji sadowniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Nowe trendy w produkcji sadowniczej | ||
Przedmiot | Światowe trendy w produkcji sadowniczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu sadownictwa, warzywnictwa i ekonomiki produkcji ogrodniczej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z globalnym rynkiem owoców i warzyw, strukturą upraw w Polsce i w poszczególnych krajach świata. |
C-2 | Wskazanie specyfiki, kierunków i tendencji rozwoju produkcji ogrodniczej w wybranych regionach i krajach świata. Analiza zmian. |
C-3 | Wykazanie celowości zakładania grup producenckich i analiza korzyści osiąganych przez producentów owoców i warzyw zrzeszonych w grupach producenckich. |
C-4 | Zapoznanie studentów z mechanizmem przepływu produktów ogrodniczych i usług od producenta do konsumenta (rynki pierwotne i wtórne owoców i warzyw). |
C-5 | Uświadomienie przyszłym producentom potrzeby produkcji owoców i warzyw wysokiej jakości, które będą mogły konkurować na giełdach ogrodniczych. |
C-6 | Poznanie metod i technologii uprawy roślin ogrodniczych stosowanych w innych krajach świata. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Struktura powierzchni upraw, zbiorów i plonów owoców i warzyw w poszczególnych krajach świata. Asortyment owoców i warzyw oraz ich zbyt na rynkach krajowych i zagranicznych. Uwarunkowania kryteriów cenowych owoców i warzyw na rynkach krajowych i zagranicznych. | 11 |
T-A-2 | Zasady funkcjonowania grup producenckich i innych form zrzeszenia producentów w różnych krajach. Giełdy i rynki hurtowe. Targi i wystawy ogrodnicze. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkcja owoców i warzyw w różnych krajach świata. Charakterystyka metod i technologii uprawy owoców i warzyw w wybranych krajach Europy, Azji, Ameryki i Afryki. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 2 |
A-A-3 | sprawozdanie z analizy asortymentowej i cenowej rynków lokalnych | 8 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 3 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Metody eksponujące (zdjęcia, materiał roślinny, ekspozycje) |
M-3 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie z analizy asortymentowej, jakościowej i cenowej rynków lokalnych |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-P1_W01 Wykazuje znajomość skali produkcji, struktury upraw ogrodniczych, systemów uprawy i form przedsiębiorczości w różnych krajach świata, a także asortymentu i uwarunkowań jakościowych i cenowych na rynku owoców i warzyw. | — | — | — | C-1, C-2, C-5, C-6 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
OG_1A_O11-P1_W02 Objaśnia zasady funkcjonowania grup producenckich, mechanizmy oraz obrót owoców i warzyw na rynkach hurtowych i giełdach. | — | — | — | C-3 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-P1_U01 Opracowuje, przedstawia dane i ocenia skalę produkcji, jej problemy oraz specyfikę metod i technologii produkcji owoców i warzyw w poszczególnych krajach. | — | — | — | C-1, C-2, C-6 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_O11-P1_U02 Potrafi organizować grupy producenckie i decyduje o przepływie produktów ogrodniczych od producenta do konsumenta. Bierze czynny udział w targach i wystawach ogrodniczych, wprowadza nowoczesne metody uprawy i technologie, poddaje je krytycznej ocenie. | OG_1A_U18 | — | — | C-3, C-4, C-5 | — | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-P1_K01 Wykazuje kreatywność i aktywność jako przyszły członek grupy producentów owoców i warzyw, odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | — | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_O11-P1_K02 Jest zorientowany i otwarty na nowe formy przedsiębiorczości oraz metody i technologie uprawy stosowane na świecie. | — | — | — | C-5, C-6 | — | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-P1_W01 Wykazuje znajomość skali produkcji, struktury upraw ogrodniczych, systemów uprawy i form przedsiębiorczości w różnych krajach świata, a także asortymentu i uwarunkowań jakościowych i cenowych na rynku owoców i warzyw. | 2,0 | |
3,0 | Zna w stopniu podstawowym wielkość produkcji i strukturę upraw ogrodniczych stosowanych w ważniejszych gospodarczo krajach świata. Posiada podstawową wiedzę nt. asortymentu i relacji cenowych na rynku owoców i warzyw. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O11-P1_W02 Objaśnia zasady funkcjonowania grup producenckich, mechanizmy oraz obrót owoców i warzyw na rynkach hurtowych i giełdach. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy funkcjonowania grup producentów owoców i warzyw oraz mechanizm działania rynków hurtowych i giełd. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-P1_U01 Opracowuje, przedstawia dane i ocenia skalę produkcji, jej problemy oraz specyfikę metod i technologii produkcji owoców i warzyw w poszczególnych krajach. | 2,0 | |
3,0 | Student ocenia produkcję, metody uprawy i technologie stosowane w krajach, będących ważniejszymi producentami owoców i warzyw na świecie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O11-P1_U02 Potrafi organizować grupy producenckie i decyduje o przepływie produktów ogrodniczych od producenta do konsumenta. Bierze czynny udział w targach i wystawach ogrodniczych, wprowadza nowoczesne metody uprawy i technologie, poddaje je krytycznej ocenie. | 2,0 | |
3,0 | Na bazie nabytych wiadomości jest w stanie założyć grupę producencką. Bierze udział w niektórych wystawach czy targach ogrodniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-P1_K01 Wykazuje kreatywność i aktywność jako przyszły członek grupy producentów owoców i warzyw, odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | 2,0 | |
3,0 | Jako przyszły członek grupy producenckiej owoców i warzyw, przejawia chęć działania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O11-P1_K02 Jest zorientowany i otwarty na nowe formy przedsiębiorczości oraz metody i technologie uprawy stosowane na świecie. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje zainteresowanie nowymi formami przedsiębiorczości, metodami i technologiami uprawy stosowanymi w Polsce i innych krajach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- Żurawicz E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
- Maynard D.N., Hochmuth G.J., Knott's Handbook for Vegetable Growers, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, 2007, 5th
- Hasło Ogrodnicze, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2017, Miesięcznik
Literatura dodatkowa
- Jagodnik. Wszystko o uprawie roślin jagodowych., Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2017, Dwumiesięcznik
- Pod Osłonami - uprawy w szklarniach i tunelach., Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2017, Dwumiesięcznik
- Warzywa - polowa uprawa warzyw i owoców miękkich, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2017, Miesięcznik
- Sad Nowoczesny, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2017, Miesięcznik