Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Hortiterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hortiterapia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin. Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji na stresy środowiskowe oraz fizjologii wzrostu i rozwoju roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ozdobnych w hortiterapii. |
C-2 | Zapoznanie z możliwościami wykorzystania roślin sadowniczych i owoców w hortiterapii. |
C-3 | Zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w hortiterapii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rola ogrodów zimowych w hortiterapii. | 2 |
T-A-2 | Dekoracje roślinne w hortiterapii. | 3 |
T-A-3 | Wartość terapeutyczna, walory odżywcze i prozdrowotne owoców. | 5 |
T-A-4 | Znaczenie roślin zielarskich w hortiterapii. | 3 |
T-A-5 | Znaczenie terapeutyczne, wartość odżywcza i prozdrowotna warzyw. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rośliny doniczkowe w hortiterapii. | 3 |
T-W-2 | Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin zielnych w terapii ogrodniczej. | 2 |
T-W-3 | Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii. | 5 |
T-W-4 | Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji | 5 |
A-A-3 | Konsultacje | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O07-H_W01 Zna gatunki roślin ozdobnych, warzywnych, sadowniczych ioraz leczniczych stosowanych w hortiterapii | OG_1A_W20, OG_1A_W22, OG_1A_W23 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O07-H_U01 Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami i przeznaczeniem. | OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O07-H_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O07-H_W01 Zna gatunki roślin ozdobnych, warzywnych, sadowniczych ioraz leczniczych stosowanych w hortiterapii | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe gatunki roślin ozdobnych i sadowniczych staosowanych w hortiterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O07-H_U01 Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami i przeznaczeniem. | 2,0 | |
3,0 | Student dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami i przeznaczeniem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O07-H_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Wita Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin SA, Warszawa, 2011
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2007
- Kołodzej B., Uprawa ziół, PWRiL, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod redakcją B. Płoszaj-Witkowskiej, Hortiterapia, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014
- Praca zbiorowa pod redakcją B. Płoszaj-Witkowskiej, Hortiterapia - terapia wspomagająca rechabilitację dzieci i dorosłych, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2016
- Panacea, leki ziołowe (kwartalnik), Labofarm, Starogard Gdański