Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Łąkarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Łąkarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 3 0,50,20zaliczenie
wykładyW6 24 2,00,40egzamin
laboratoriaL6 10 1,50,20zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 11 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu morfologiii i biologii roślin oraz abiotycznych i biotycznych czynników siedliska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.11
11
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.10
10
zajęcia terenowe
T-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.3
3
wykłady
T-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków zielonych. Wpływ czynników siedliska na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja i podział łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie zdegradowanych użytków zielonych. Sposoby użytkowania łąk i pastwisk. Zbiór i konserwacja pasz. Pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.24
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia treści ćwiczeń5
A-A-3konsultacje14
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.25
45
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Studiowanie piśmiennictwa.7
A-T-3Przygotowanie materiałów pomocniczych.5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotwanie sie do egzaminu20
A-W-4konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C24_W01
Posiada wiedzę dotyczącą szaty rośliinnej oraz gospodarki na użytkach zielonych.
ROL_1A_W10C-1T-L-1, T-A-1, T-T-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C24_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki traw i inne gatunki runi łąkowej.
ROL_1A_U03C-1T-L-1, T-A-1, T-T-1M-2, M-1S-1, S-2
ROL_1A_C24_U02
Potrafi zaprojektować technologie zakładania, renowacji i zagospodarowania biomasy użytku zielonego.
ROL_1A_U04C-1T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C24_K01
Ma świadomość znaczenia jakości produkowanej pasz w produkcji zdrowej żywnośc.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02C-1T-L-1, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2
ROL_1A_C24_K02
Ma świadomość produkcji roślinnej na użytkach zielonych z uwsględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1T-T-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C24_W01
Posiada wiedzę dotyczącą szaty rośliinnej oraz gospodarki na użytkach zielonych.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu szaty roślinne i gospodarki na użytkach zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C24_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki traw i inne gatunki runi łąkowej.
2,0
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować sztę roślinną użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C24_U02
Potrafi zaprojektować technologie zakładania, renowacji i zagospodarowania biomasy użytku zielonego.
2,0
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C24_K01
Ma świadomość znaczenia jakości produkowanej pasz w produkcji zdrowej żywnośc.
2,0
3,0Wykazuje zainteresowanie produkcyjną rolą użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C24_K02
Ma świadomość produkcji roślinnej na użytkach zielonych z uwsględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego.
2,0
3,0Ogólnie student interesuje się produkcyjną i pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyż h., Gos A., Kitczak T., Trzskoś m., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie
  2. Rogalski M., Łąkarstwo, KURPISZ Poznań, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowska B., Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1984

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.11
11

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.10
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków zielonych. Wpływ czynników siedliska na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja i podział łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie zdegradowanych użytków zielonych. Sposoby użytkowania łąk i pastwisk. Zbiór i konserwacja pasz. Pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.24
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia treści ćwiczeń5
A-A-3konsultacje14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Studiowanie piśmiennictwa.7
A-T-3Przygotowanie materiałów pomocniczych.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotwanie sie do egzaminu20
A-W-4konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C24_W01Posiada wiedzę dotyczącą szaty rośliinnej oraz gospodarki na użytkach zielonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.
T-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu szaty roślinne i gospodarki na użytkach zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C24_U01Potrafi rozpoznawać gatunki traw i inne gatunki runi łąkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.
T-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować sztę roślinną użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C24_U02Potrafi zaprojektować technologie zakładania, renowacji i zagospodarowania biomasy użytku zielonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C24_K01Ma świadomość znaczenia jakości produkowanej pasz w produkcji zdrowej żywnośc.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje zainteresowanie produkcyjną rolą użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C24_K02Ma świadomość produkcji roślinnej na użytkach zielonych z uwsględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ogólnie student interesuje się produkcyjną i pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0