Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Szczegółowa uprawa roślin 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szczegółowa uprawa roślin 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,50,19zaliczenie
laboratoriaL7 12 1,00,24zaliczenie
wykładyW7 18 2,00,38egzamin
zajęcia terenoweT7 3 0,50,19zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, fito- i entomologii, uprawy roli i techniki rolniczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gatunki roślin przemysłowych: cechy rozpoznawcze i znaczenie gospodarcze poszczególnych gatunków. Rzepak ozimy: kształtowanie rozety, ocena roślin przed zimą. Charakterystyka komponentów struktury plonu nasion rzepaku ozimego i jarego, charakterystyka odmian hodowlanych.2
T-A-2Gatunki roślin przemysłowych oleistych - gorczyca biała, sarepska, mak, słonecznik, dynia, krokosz: morfologiczne cechy rozpoznawcze gatunków, komponenty struktury plonu nasion, charakterystyka odmian hodowlanych.1
T-A-3Rośliny włókniste – len i konopie: charakterystyka botaniczna, ocena jakości technicznej łodyg.2
T-A-4Ziemniak. Cechy botaniczne bulw i części nadziemnych służące do identyfikacji odmian hodowlanych. Kształtowanie elementów struktury plonu bulw w zależności od warunków siedliska i agrotechniki.Topinambur - cechy rozpoznawcze i znaczenie gospodarcze.1
T-A-5Burak: charakterystyka typów użytkowych, budowa morfologiczna i skład chemiczny korzeni buraka.1
T-A-6Cechy jakości materiału siewnego buraka w aspekcie przydatności do różnych technik siewu. Fazy rozwojowe, charakterystyka odmian hodowlanych.1
T-A-7Marchew, cykoria, brukiew, rzepa ścierniskowa – charakterystyka botaniczna i cechy użytkowe. Zaliczenie roślin okopowych korzeniowych.2
10
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin oleistych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe roślin oleistych: rzepaku, rzepiku, gorczycy białej, sarepskiej, czarnej, maku, słonecznika. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe2
T-L-2Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin włóknistych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe roślin włóknistych: lnu włóknistego i oleistego, konopi. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe1
T-L-3Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin przemysłowych specjalnych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe tytoniu, machorki i chmielu. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe2
T-L-4Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin okopowych bulwiastych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe roślin okopowych bulwiastych: ziemniaka, topinamburu. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe3
T-L-5Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin okopowych korzeniowych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe cykorii siewnej, marchwi, rzepy ścierniskowej, brukwi.1
T-L-6Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin uprawianych w międzyplonach na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Materiał siewny, różnice odmianowe, Terminy siewu i zbioru oraz wykorzystanie międzyplonów ścierniskowych, ozimych, wsiewek śródplonowych i plonów wtórych. Programy rolno-środowiskowe.1
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - rozpoznawanie materiału siewnego i organów wegetatywnych roślin przemysłowych i międzyplonów2
12
zajęcia terenowe
T-T-1Praktyczne rozpoznawanie gatunków roślin uprawy polowej (RSD Lipnik), ocena struktury i architektury zbóż, roślin strączkowych, okopowych i przemysłowych3
3
wykłady
T-W-1Rośliny przemysłowe oleiste. Główne rośliny oleiste na świecie. Znaczenie gospodarcze. Główne kwasy tłuszczowe w nasionach.1
T-W-2Rzepak: aktualne i perspektywiczne znaczenie gospodarcze. Wymagania siedliskowe: termiczne, wodne, świetlne, glebowe rzepaku ozimego.1
T-W-3Kompleksowa technologia uprawy rzepaku ozimego.1
T-W-4Znaczenie gospodarcze i technologia uprawy rzepaku jarego. Zasady uprawy gorczycy białej, sarepskiej i czarnej, rzodkwi oleistej, maku.1
T-W-5Ziemniak - znaczenie gospodarcze, kierunki użytkowe, kształtowanie cech jakości bulw.2
T-W-6Wybrane elementy aktualnych i perspektywicznych technologii uprawy ziemniaka.2
T-W-7Rośliny okopowe korzeniowe. Powierzchnia uprawy buraka cukrowego i pastewnego a produkcja cukru, znaczenie dla gospodarstw rolnych, rejonizacja.3
T-W-8Wybrane zagadnienia z agrotechniki buraka cukrowego.2
T-W-9Znaczenie i zasady uprawy pozostałych gatunków roślin okopowych korzeniowych: cykorii, marchwi, brukwi, rzepy ścierniskowej.2
T-W-10Międzyplony we współczesnym rolnictwie. Zaliczenie tematyki wykładów.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń10
A-A-3Udział w konsultacjach przedmiotowych5
A-A-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń20
45
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Udział w konsultacjach przedmiotowych2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń12
30
zajęcia terenowe
A-T-1Udział studenta w zajęciach terenowych3
A-T-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych6
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć terenowych6
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Udział w konsultacjach przedmiotowych2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3wykład problemowy
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C24_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
ROL_1A_W10C-1T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C24_U01
Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca
ROL_1A_U03, ROL_1A_U04C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C24_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C24_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin polowych
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin polowych
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych i wskazać główne różnice w technologii uprawy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C24_U01
Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca
2,0Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych
3,5Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy
4,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków
4,5Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków
5,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C24_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,0Student wykazuje zrozumienie niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,5Student wykazuje zrozumienie większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
4,0Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna podstawy agrotechniki
4,5Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin rolniczych
5,0wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin produkcji polowej i jej wpływ na wielkość i jakość plonu

Literatura podstawowa

  1. Jasińska Z., Kotecki A., Szczegółowa uprawa roślin, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003, Tom 1 i 2
  2. A. Dubas i S. Gładysiak (red.), Ćwiczenia ze Szczegółowej uprawy roślin, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Chodkowski J. (red.), Produkcja ziemniaków, Wyd. Instytutu Ziemniaka, Bonin, 1993
  2. Kościelniak W. Dreczka M., Nowoczesna uprawa zbóż, Wyd. Apra Poznań, Poznań, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gatunki roślin przemysłowych: cechy rozpoznawcze i znaczenie gospodarcze poszczególnych gatunków. Rzepak ozimy: kształtowanie rozety, ocena roślin przed zimą. Charakterystyka komponentów struktury plonu nasion rzepaku ozimego i jarego, charakterystyka odmian hodowlanych.2
T-A-2Gatunki roślin przemysłowych oleistych - gorczyca biała, sarepska, mak, słonecznik, dynia, krokosz: morfologiczne cechy rozpoznawcze gatunków, komponenty struktury plonu nasion, charakterystyka odmian hodowlanych.1
T-A-3Rośliny włókniste – len i konopie: charakterystyka botaniczna, ocena jakości technicznej łodyg.2
T-A-4Ziemniak. Cechy botaniczne bulw i części nadziemnych służące do identyfikacji odmian hodowlanych. Kształtowanie elementów struktury plonu bulw w zależności od warunków siedliska i agrotechniki.Topinambur - cechy rozpoznawcze i znaczenie gospodarcze.1
T-A-5Burak: charakterystyka typów użytkowych, budowa morfologiczna i skład chemiczny korzeni buraka.1
T-A-6Cechy jakości materiału siewnego buraka w aspekcie przydatności do różnych technik siewu. Fazy rozwojowe, charakterystyka odmian hodowlanych.1
T-A-7Marchew, cykoria, brukiew, rzepa ścierniskowa – charakterystyka botaniczna i cechy użytkowe. Zaliczenie roślin okopowych korzeniowych.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin oleistych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe roślin oleistych: rzepaku, rzepiku, gorczycy białej, sarepskiej, czarnej, maku, słonecznika. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe2
T-L-2Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin włóknistych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe roślin włóknistych: lnu włóknistego i oleistego, konopi. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe1
T-L-3Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin przemysłowych specjalnych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe tytoniu, machorki i chmielu. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe2
T-L-4Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin okopowych bulwiastych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe roślin okopowych bulwiastych: ziemniaka, topinamburu. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe3
T-L-5Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin okopowych korzeniowych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe cykorii siewnej, marchwi, rzepy ścierniskowej, brukwi.1
T-L-6Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin uprawianych w międzyplonach na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Materiał siewny, różnice odmianowe, Terminy siewu i zbioru oraz wykorzystanie międzyplonów ścierniskowych, ozimych, wsiewek śródplonowych i plonów wtórych. Programy rolno-środowiskowe.1
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - rozpoznawanie materiału siewnego i organów wegetatywnych roślin przemysłowych i międzyplonów2
12

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Praktyczne rozpoznawanie gatunków roślin uprawy polowej (RSD Lipnik), ocena struktury i architektury zbóż, roślin strączkowych, okopowych i przemysłowych3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rośliny przemysłowe oleiste. Główne rośliny oleiste na świecie. Znaczenie gospodarcze. Główne kwasy tłuszczowe w nasionach.1
T-W-2Rzepak: aktualne i perspektywiczne znaczenie gospodarcze. Wymagania siedliskowe: termiczne, wodne, świetlne, glebowe rzepaku ozimego.1
T-W-3Kompleksowa technologia uprawy rzepaku ozimego.1
T-W-4Znaczenie gospodarcze i technologia uprawy rzepaku jarego. Zasady uprawy gorczycy białej, sarepskiej i czarnej, rzodkwi oleistej, maku.1
T-W-5Ziemniak - znaczenie gospodarcze, kierunki użytkowe, kształtowanie cech jakości bulw.2
T-W-6Wybrane elementy aktualnych i perspektywicznych technologii uprawy ziemniaka.2
T-W-7Rośliny okopowe korzeniowe. Powierzchnia uprawy buraka cukrowego i pastewnego a produkcja cukru, znaczenie dla gospodarstw rolnych, rejonizacja.3
T-W-8Wybrane zagadnienia z agrotechniki buraka cukrowego.2
T-W-9Znaczenie i zasady uprawy pozostałych gatunków roślin okopowych korzeniowych: cykorii, marchwi, brukwi, rzepy ścierniskowej.2
T-W-10Międzyplony we współczesnym rolnictwie. Zaliczenie tematyki wykładów.3
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń10
A-A-3Udział w konsultacjach przedmiotowych5
A-A-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Udział w konsultacjach przedmiotowych2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział studenta w zajęciach terenowych3
A-T-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych6
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć terenowych6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach18
A-W-2Udział w konsultacjach przedmiotowych2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C24_W01W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-W-1Rośliny przemysłowe oleiste. Główne rośliny oleiste na świecie. Znaczenie gospodarcze. Główne kwasy tłuszczowe w nasionach.
T-W-5Ziemniak - znaczenie gospodarcze, kierunki użytkowe, kształtowanie cech jakości bulw.
T-W-8Wybrane zagadnienia z agrotechniki buraka cukrowego.
T-W-10Międzyplony we współczesnym rolnictwie. Zaliczenie tematyki wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3wykład problemowy
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: test
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin polowych
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin polowych
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych i wskazać główne różnice w technologii uprawy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C24_U01Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
ROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-A-1Gatunki roślin przemysłowych: cechy rozpoznawcze i znaczenie gospodarcze poszczególnych gatunków. Rzepak ozimy: kształtowanie rozety, ocena roślin przed zimą. Charakterystyka komponentów struktury plonu nasion rzepaku ozimego i jarego, charakterystyka odmian hodowlanych.
T-A-3Rośliny włókniste – len i konopie: charakterystyka botaniczna, ocena jakości technicznej łodyg.
T-A-4Ziemniak. Cechy botaniczne bulw i części nadziemnych służące do identyfikacji odmian hodowlanych. Kształtowanie elementów struktury plonu bulw w zależności od warunków siedliska i agrotechniki.Topinambur - cechy rozpoznawcze i znaczenie gospodarcze.
T-A-5Burak: charakterystyka typów użytkowych, budowa morfologiczna i skład chemiczny korzeni buraka.
T-A-7Marchew, cykoria, brukiew, rzepa ścierniskowa – charakterystyka botaniczna i cechy użytkowe. Zaliczenie roślin okopowych korzeniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3wykład problemowy
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: test
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych
3,5Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy
4,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków
4,5Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków
5,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C24_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-W-1Rośliny przemysłowe oleiste. Główne rośliny oleiste na świecie. Znaczenie gospodarcze. Główne kwasy tłuszczowe w nasionach.
T-W-3Kompleksowa technologia uprawy rzepaku ozimego.
T-W-4Znaczenie gospodarcze i technologia uprawy rzepaku jarego. Zasady uprawy gorczycy białej, sarepskiej i czarnej, rzodkwi oleistej, maku.
T-W-5Ziemniak - znaczenie gospodarcze, kierunki użytkowe, kształtowanie cech jakości bulw.
T-W-8Wybrane zagadnienia z agrotechniki buraka cukrowego.
T-W-10Międzyplony we współczesnym rolnictwie. Zaliczenie tematyki wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3wykład problemowy
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: test
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,0Student wykazuje zrozumienie niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,5Student wykazuje zrozumienie większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
4,0Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna podstawy agrotechniki
4,5Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin rolniczych
5,0wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin produkcji polowej i jej wpływ na wielkość i jakość plonu