Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW7 9 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej wiedzy z chemii ogólnej, gleboznawstwa, ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin, jako element ochrony środowiska.2
T-A-2Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb użyźnianych nawozami i odpadamim o znaczeniu nawozowym2
T-A-3Krajowe i światowe przyklady ponadnormatywnego zastosowania pestycydów i skutki środowiskowe2
6
wykłady
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym2
T-W-2Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych2
T-W-3Zanieczyszczenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych1
T-W-4Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa2
T-W-5Regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa. Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach6
A-A-2Samodzielne studiowanie materiału12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń13
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych i literatury specjalistycznej6
A-W-3Przygotowanie opracowania wybranego tematu (prezentacja)6
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-1_W01
W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
ROL_1A_W05, ROL_1A_W18C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-1_U01
Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić negatywne skutki chemizacji ronictwa i podać metody ich minimalizacji
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-1_K01
Student po zrealizowaniu programu przedmiotu będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
ROL_1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-1_W01
W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-1_U01
Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić negatywne skutki chemizacji ronictwa i podać metody ich minimalizacji
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-1_K01
Student po zrealizowaniu programu przedmiotu będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
2,0
3,0Student jest w stopniu podstawowym świadomy niekorzystnych przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E., Chemia Środowiska, Wydaw. UE Wrocław, Wrocław, 2012
  2. Bieszczad S., Sobota J. [red.], Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 1999
  3. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999, II
  4. Praca zbiorowa, Przyrodnicze wykorzystanie odpadow. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Materiały szkoleniowe nr 91, Stosowanie agrochemikaliów, IUNG PIB, Puławy, 2005
  2. MRiRW: MŚ, Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2004, III
  3. Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dz.U. z 2007 r. nr 147,poz. 1033, 2007
  4. GUS, Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska, GUS, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin, jako element ochrony środowiska.2
T-A-2Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb użyźnianych nawozami i odpadamim o znaczeniu nawozowym2
T-A-3Krajowe i światowe przyklady ponadnormatywnego zastosowania pestycydów i skutki środowiskowe2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym2
T-W-2Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych2
T-W-3Zanieczyszczenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych1
T-W-4Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa2
T-W-5Regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa. Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach6
A-A-2Samodzielne studiowanie materiału12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń13
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych i literatury specjalistycznej6
A-W-3Przygotowanie opracowania wybranego tematu (prezentacja)6
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O08-1_W01W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa
Treści programoweT-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym
T-W-2Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych
T-W-4Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa
T-W-5Regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa. Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O08-1_U01Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić negatywne skutki chemizacji ronictwa i podać metody ich minimalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
Treści programoweT-A-1Podstawowe zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin, jako element ochrony środowiska.
T-A-2Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb użyźnianych nawozami i odpadamim o znaczeniu nawozowym
T-A-3Krajowe i światowe przyklady ponadnormatywnego zastosowania pestycydów i skutki środowiskowe
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym
T-W-2Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych
T-W-4Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa
T-W-5Regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa. Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O08-1_K01Student po zrealizowaniu programu przedmiotu będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa
Treści programoweT-W-5Regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa. Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stopniu podstawowym świadomy niekorzystnych przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0