Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wychowanie fizyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Marchlewska <Grazyna.Marchlewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1. Brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych. 2. Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej. 2. Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych., mobilizacja do postaw prozdrowotnych. 3. Podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy. 4. Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celadch rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych. 5. Przeciwstawianie się patologiom społecznym (alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej. 6. Zapoznanie srudenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Treść zajęć zalezna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzaleznienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynnikó warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu ( tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | 1. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semetralnymi i całorocznymi. | 45 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda nauczania zadań ruchowych: syn tetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz Metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie. Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo- ścisła. Metoda obwodowo- stacyjna. Metoda treningowa. |
M-2 | Wykład konserwatoryjny, prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sporotwych (sprawdzian, test). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium, test wiedzy o kulturze fizycznej. |
Literatura dodatkowa
- S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
- R. Trzęśniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
- J. Sobotta, Atlas anatomii człowieka, Urban i Partner, Wrocłąw, 1994
- G. Gracz, Emocje przedstartwoe oraz ich związek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1980
- Z. Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
- J. Mazurek, Gimnastyka podstawowa, WSiT, Warszawa, 1980
- Przekład J. Grabowski, J. Szopa, Eurofit - europejski test sprawności fizycznej, AWF Kraków, Kraków, 1989
- K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- J. Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
- J. Talaga, Sprawność fizyczna ogólna. Testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
- J. Bahrynowicz- Fic, Właściwości ćwiczeń fizycznych ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987
- R. Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995