Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w badaniach rolniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody statystyczne w badaniach rolniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych |
C-2 | Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza przykładów lczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników | 20 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie | 2 |
T-W-2 | Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń | 2 |
T-W-3 | Analiza wariancji w doświadczalnictwie | 2 |
T-W-4 | Układy doświadczeń 1-czynnikowych | 2 |
T-W-5 | Testy wielokrotne w analizie wariancji | 2 |
T-W-6 | Układy doświadczeń 2-czynnikowych | 4 |
T-W-7 | Układy doświadczeń wieloczynnikowych | 2 |
T-W-8 | Transformacje wyników | 2 |
T-W-9 | Zastosowanie testów nieparametrycznych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | wykonanie prac kontrolnych | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Opracowanie prac projektowych | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do wykładów na podstawie literatury | 30 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Praca kontrolna |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B03_W01 Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doświadczeniach rolniczych | ROL_2A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B03_U01 Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych | ROL_2A_U01 | — | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B03_K01 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko | ROL_2A_K04 | — | — | C-3 | T-L-1, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B03_W01 Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doświadczeniach rolniczych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B03_U01 Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych | 2,0 | Student nie potrafi planować i analizować wyników badań |
3,0 | Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki | |
4,5 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenićc ich wiarygodność i przydatność | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B03_K01 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rudnicki F., Doświadczalnictwo rolnicze, Wydawnictwo ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1991
- Tretowski J., Wójcik A.R., Metodyka doswiadczen rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991
Literatura dodatkowa
- Kala R. , 2002, Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2002