Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie
Sylabus przedmiotu Agrobiotechnologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrobiotechnologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | genetyka roślin |
W-2 | biochemia roślin |
W-3 | fizjologia roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykorzystania w żywieniu człowieka, zwierząt oraz w przemyśle i medycynie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady otrzymywania nowych odmian i gatunków uprawnych z użyciem kultur in vitro | 3 |
T-A-2 | Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych | 3 |
T-A-3 | Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych | 3 |
T-A-4 | Selekcja roślin przy użyciu markerów molekularnych | 3 |
T-A-5 | Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kultury in vitro roślin i ich wykorzystanie w rolnictwie | 4 |
T-W-2 | Metody otrzymywania roślin transgenicznych przeznaczonych do uprawy | 6 |
T-W-3 | Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym | 4 |
T-W-4 | Uprawy molekularne | 4 |
T-W-5 | Diagnostyka chorób roślin testami molekularnymi | 4 |
T-W-6 | Hodowla molekularna | 6 |
T-W-7 | Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | samodzielna praca nad przygotowaniem się do zajęć | 25 |
A-A-3 | samodzielna praca nad przygotowaniem sie do zaliczenia | 18 |
A-A-4 | zaliczenie zajęć | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | praca samodzielna z podręcznikiem nad przyswojeniem treści wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 12 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika |
M-3 | dyskusja panelowa |
M-4 | Klasyczna metoda problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia oceniające wiedzę i umiejętności związane z realizacją ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C02_W01 zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa, przemysłu i medycyny | ROL_2A_W01, ROL_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C02_U01 potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C02_K01 Ma świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO | ROL_2A_K01, ROL_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C02_W01 zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa, przemysłu i medycyny | 2,0 | nie zna metod otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy |
3,0 | zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu metod kultur in vitro i transgenezy | |
3,5 | zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy i opisuje je w szczegółach | |
4,0 | zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy oraz opisuje je biegle | |
4,5 | zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu kultur in vitro i transgenezy, opisuje je biegle i podaje przykłady ich zastosowań w praktyce | |
5,0 | zna większość metod otrzymywania roślin transgenicznych i opisuje je biegle oraz zna przykłady ich zastosowań w praktyce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C02_U01 potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych | 2,0 | nie potrafi odróżniać sposobów tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych |
3,0 | potrafi w stopniu podstawowym odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych | |
3,5 | potrafi w szerszym niz podstawowy stopniu odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych | |
4,0 | potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych | |
4,5 | potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych | |
5,0 | potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C02_K01 Ma świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO | 2,0 | Nie ma świadomości wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO |
3,0 | ma wyrobioną w podstawowym stopniu świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO | |
3,5 | ma pogłębioną świadomośc wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO | |
4,0 | ma głęboko uzasadnioną świadomość rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO | |
4,5 | ma głęboko uzasadnioną świadomośc rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO i szczegółowo potrafi ją uzasadniać | |
5,0 | uzasadnia ze szczegółami i w szerokim aspekcie świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO |
Literatura podstawowa
- S. Malepszy (red), Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- T. Twardowski, A. Michalska (red), KOD: Korzysci, oczekiwania, dylematy biotechnologii, Agencja Edytor, Poznań, 2001